گروه جهان: گام به گام عقب نشسته‌اند. حالا نخست‌وزیر آنها می‌گوید در پی رابطه خوب با سوریه است. سوریه‌ای که تا همین چندی پیش جزو دشمنان درجه یک ترکیه به حساب می‌آمد حالا تبدیل به کشوری شده که نخست‌وزیر ترکیه خواهان رابطه خوب با آنها شده است.

اگر هفته پیش روزنامه الشرق الاوسط فاش کرد که مقامات ترکیه از موضع سرسخت خود عقب‌ نشسته‌اند و حاضر به حضور اسد در دوران انتقالی شده‌اند، حالا بینالی ییلدریم می‌گوید قصد دارد رابطه کشور خود را با ترکیه، پس از بهبود رابطه با تل‌آویو و مسکو خوب کند. نخست‌وزیر ترکیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که جنگ داخلی در سوریه موجب شکل گرفتن گروه‌های تروریستی خطرناکی در این کشور شده است. او داعش را خطرناک‌ترین گروهی می‌داند که در سوریه شکل گرفته است. او که در جلسه هماهنگی با اعضای پارلمانی حزب عدالت و توسعه صحبت می‌کرد گفت: ۵ سال جنگ داخلی در سوریه موجب شده است تا این کشور مستعد پرورش گروه‌های خطرناکی شود. او مدعی شد که ترکیه در سال ۲۰۱۱، پیش از اینکه کسی نام داعش را بشنود، به جهانیان نسبت به تشکیل این گروه هشدار داده است. سپس بنیالی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه گفته است که کشورش خواهان روابط خوب با سوریه است. نخست‌وزیر ترکیه گفته است که مایل است با عراق و سوریه روابط خوبی داشته باشد و ثبات این دو کشور برای اینکه تلاش‌های مقابله با تروریسم به سرانجام برسد، ضروری است. رسانه‌های منطقه‌ای گفته‌اند که دیپلمات‌های ترکیه و سوریه طی روزهای اخیر دیدار و مذاکره کرده‌اند. ییلدریم گفته است ترکیه روابط خود را با روسیه و اسرائیل عادی کرده و مطمئن است که می‌تواند روابط با سوریه را هم عادی کند. به نظر می‌رسد این چرخشی در سیاست ترکیه نسبت به سوریه باشد. این کشور پس از آغاز ناآرامی‌ها در سوریه به حمایت جدی از مخالفان بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه پرداخت. بینالی ییلدریم از زمان روی کار آمدن در ماه مه سال جاری بارها تاکید کرده که ترکیه باید به دوستان خود بیفزاید و از تعداد دشمنانش بکاهد. ترکیه در همان اوایل به ارتش آزاد سوریه، نیروی نظامی متشکل از سربازان و افسران سابق ارتش سوریه که به مخالفان پیوستند، اجازه داد که مقر خود را در ترکیه قرار دهد. از آن زمان روابط میان دو کشور متشنج بوده و این تنش در مقاطعی به حدی بالا رفت که بیم بروز جنگ میان دو کشور می‌رفت. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه بارها خواهان کناره‌گیری بشار اسد از قدرت شده است. این در حالی است که در داخل ترکیه احزاب مخالف با سیاست دولت در قبال سوریه ابراز مخالفت کرده بودند.

این در شرایطی است که از سخنان تازه ییلدریم بازگشت به اوضاع پیش از سال ۲۰۱۱ شنیده می‌شود. دورانی که موسوم شد به صفر رساندن مشکلات منطقه‌ای. حالا ییلدریم در غیاب واضع این نظریه که داووداغلو است به سمت این تئوری رفته و می‌گوید: ترکیه قصد دارد تا اختلافات موجود در بین کشورهای منطقه را کاهش دهد و آن را تبدیل به همکاری و دوستی کند. او تاکید کرد که در سیاست‌های جدید ترکیه، قصد دارد تا روی اتحادهای جدید تمرکز کند، زیرا این امر برای پیشرفت و توسعه کشور ترکیه و منطقه لازم است. وی مدعی شد سازش مجدد اسرائیل و آنکارا در نهایت به سود فلسطین تمام شده است و امدادرسانی به فلسطینی‌ها راحت‌تر شده است. او گفت: از این پس فلسطینی‌ها شرایط خیلی بهتری در سایه این توافقنامه خواهند داشت. او همچنین تاکید کرد که آنکارا به‌دنبال همکاری با کشورهای مدیترانه و دریای‌سیاه است تا اتحادهای جدید منطقه‌ای شکل بگیرد. ییلدریم تاکید کرد که کشورش بنا دارد تا رابطه خود را با سایر کشورهای جهان از جمله عراق، سوریه و مصر بهبود ببخشد. ییلدریم عادی‌سازی‌روابط با روسیه را در این راستا خواند و گفت: کشورش جدای از اختلاف‌نظرهایی که با روسیه داشت، قدم‌هایی برای عادی‌سازی برداشت. رابطه این دو کشور پس از ساقط کردن جنگنده روسی توسط اف-۱۶ ترکیه تیره شده بود و روسیه تمامی روابط سیاسی و اقتصادی خود را با آنکارا قطع کرد. این کشور، اما چندی بعد نامه‌ای نوشت که در آن از پوتین و کشور روسیه عذرخواهی کرده و در آن خواستار عادی شدن رابطه شده بود. گفته می‌شود قدم بعدی ترکیه برای اصلاح رابطه با مصر خواهد بود. به‌رغم اینکه اردوغان حامی اخوان‌المسلمین مصر بود حالا نخست‌وزیر این کشور می‌گوید قدم‌هایی برای عادی‌سازی با قاهره برداشته شده است. شعبان دیشلی، معاون دبیرکل حزب عدالت و توسعه می‌گوید: اصلاح رابطه با مصر اساسی‌ترین قدم ترکیه در سیاست خارجی به حساب می‌آید. ییلدریم هفته گذشته در جلسه‌ای که با اعضای دولت داشت تاکید کرده بود که ترکیه قصد دارد تا از روسیه تا اسرائیل، مصر تا سوریه، از عراق تا ایران، از کشورهای اتحادیه اروپا تا ایالات‌متحده، رابطه‌ای عملگرا همراه با صلح و دوستی داشته باشد. ییلدریم در پایان این جلسه تاکید کرده بود که ارتباط با همسایگان دریای سیاه و مدیترانه نتایج مطلوب و عینی به همراه داشته است.