گروه اقتصاد بین‌الملل: اقتصاد عربستان سعودی طی فصل اول سال ۲۰۱۶ با کندترین آهنگ طی سه سال گذشته رشد کرده است، زیرا کاهش قیمت نفت هزینه‌های این کشور را افزایش داده و دولت را وادار کرده تا مخارج را کاهش دهد.

به گزارش رویترز، تولید ناخالص داخلی با در نظر گرفتن تورم، در فصل نخست سال جاری میلادی نسبت به همین دوره در سال گذشته ۵/ ۱ درصد رشد کرده است که کندترین رشد از فصل نخست سال ۲۰۱۳ محسوب می‌شود. در آن زمان اقتصاد عربستان ۳/ ۰ درصد رشد کرده بود.

پس از آنکه عربستان تولید نفت را افزایش داد و محصولات پالایشگاهی بیشتری را صادر کرد، بخش نفتی این بزرگ‌ترین صادرکننده نفت با رشد ۱/ ۵ درصدی رو به رو شد. اما بخش غیرنفتی اقتصاد این کشور بدترین عملکرد را طی دست‌کم پنج سال گذشته ثبت کرد و با کاهش ۷/ ۰ درصدی رو به رو شد. این مساله مایه نگرانی سیاست‌گذاران عربستان خواهد شد، زیرا برنامه اصلاحات اقتصادی این کشور که به منظور مقابله با دوران نفت ارزان ارائه شده، به شدت روی رشد سریع کسب و کارهای غیرنفتی حساب کرده است. در ماه دسامبر دولت عربستان به منظور مهار کسری بودجه سالانه حدود ۱۰۰ میلیارد دلار، هزینه‌ها و یارانه‌های انرژی را به شدت کاهش داد.

این در شرایطی است که پیش‌بینی می‌شود طی چند سال آینده اقدامات ریاضتی بیشتری اتخاذ خواهد شد. براساس آمار رسمی که روز گذشته منتشر شد، در بخش غیرنفتی اقتصاد عربستان، بخش خصوصی در فصل نخست تنها ۲/ ۰ درصد رشد کرده و رشد بخش دولتی ۶/ ۲ درصد کاهش یافته است.

این ضعف بخش غیرنفتی تاحدودی به دلیل رشد غیرعادی در فصل اول ۲۰۱۵ است. در ژانویه ۲۰۱۵ سلمان، پادشاه عربستان، برای مراسم تاج‌گذاری خود به کارکنان بخش دولتی به میزان دو ماه حقوق پاداش داد. این در شرایطی است که رشد اقتصادی عربستان در فصل چهارم ۲۰۱۵ نسبت به برآوردهای قبلی کاهش یافته است. پیشتر برآورد شده بود که رشد اقتصادی در فصل چهارم ۶/ ۳ درصد است، اما اکنون مشخص شده که رشد در فصل چهارم ۸/ ۱ درصد بوده است. برخی از تحلیلگران معتقدند احتمال اصلاح و درنتیجه کاهش رشد اقتصادی فصل نخست امسال نیز وجود دارد.