گروه جهان: پس‌لرزه‌‌های ناشی از برگزیت همچنان ادامه دارد. سنگی که دیویدکامرون در دریای سیاست بریتانیا انداخت چنان موجی به راه انداخت که اولین نتیجه مستقیم آن، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بود. این موج هنوز قربانی می‌گیرد. به گزارش نیوزویک، قمار نافرجام کامرون ممکن است در نهایت منجر به تجزیه بریتانیا شود. اما پس‌لرزه‌‌های برگزیت همچنان در حزب کارگر و محافظه‌کار طنین انداز است.

در همین حال «بوریس جانسون» رئیس کمپین خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و شهردار سابق لندن که از اصلی‌ترین جایگزین‌های «دیوید کامرون» نخست‌وزیر کنونی است، در یک کنفرانس خبری گفت نمی‌تواند نخست‌وزیر بعدی بریتانیا شود. به گزارش اسکای نیوز، جانسون در کنفرانس خبری روز پنج‌شنبه اعلام کرد که بعد از مشورت به این نتیجه رسیده که برای ریاست حزب حاکم بریتانیا، حزب محافظه‌کار، نامزد نشود. در عین حال، خانم «ترزا می»، وزیر کشور بریتانیا، رسما نامزدی خود را در رقابت برای رهبری حزب حاکم بریتانیا اعلام کرد و گفت که فکر می‌کند بهترین گزینه برای نخست‌وزیری این کشور است. «مایکل گوو»، وزیر دادگستری بریتانیا که قبلا گفته بود از رهبری جانسون حمایت می‌کند، خود را به‌عنوان یکی دیگر از نامزدهای رهبری حزب محافظه‌کار معرفی کرد. بعد از همه‌پرسی جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا «دیوید کامرون» نخست‌وزیر بریتانیا از سمت خود کناره‌گیری کرد و رهبر جدید این حزب باید تا ماه سپتامبر مشخص شود. علاوه بر خانم ترزا‌می‌و مایکل گوو، خانم «آندره آ. لیدسون» از کمپین خروج، دکتر «لیام فاکس» از وزرای سابق دفاع بریتانیا، «استفن کرب» وزیر امور بازنشستگان نیز از دیگر کاندیداهای رهبری حزب محافظه‌کار هستند.

در جبهه مقابل پس‌لرزه‌‌های برگزیت ستون‌های حزب کارگر را نیز به لرزه در آورده است. به گزارش نیوزویک، استعفاهای زنجیره‌ای و هماهنگ در کابینه دولت سایه بریتانیا موجب اعمال فشار بر کوربین برای کناره‌گیری از رهبری حزب کارگر شد. با این حال جرمی کوربین گفته است که از مقام خود استعفا نمی‌کند. ۱۷۲ نفر از نمایندگان به رهبر حزب کارگر رای عدم اعتماد و ۴۰ نفر به او رای اعتماد دادند.

برخی معتقدند شکست حامیان باقی ماندن در اتحادیه اروپا و نقش جرمی کوربین در آن، باعث از هم گسستن حزب کارگر خواهد شد. تام واتسون، معاون حزب، پیش‌تر به کوربین نسبت به از دست دادن اعتماد نمایندگان حزب کارگر در پارلمان بریتانیا هشدار داده بود. در این بین، اما جرمی کوربین که توسط متحدان کلیدی نظیر جان مک دانل، وزیر دارایی دولت سایه، حمایت شده هیچ نشانی از عقب‌نشینی از خود بروز نمی‌دهد. اعتماد به نفس کوربین ناشی از این مساله است که او با وجود مخالفت‌ها، اما هنوز چهره‌ای محبوب در میان اعضای حزب است. رقیب کوربین، بنابراین باید قادر باشد تا آن محبوبیت را بین اکثریت اعضا از بین ببرد، ولی تعداد افرادی که توانایی چنین کاری را داشته باشند در میان نمایندگان پارلمانی حزب کارگر چندان زیاد نیست. مادامی که کوربین از حمایت اعضا و اتحادیه‌ها برخوردار باشد، جایگاه وی به‌عنوان رهبر حزب امن خواهد ماند. اما چگونه می‌توان کوربین را از رقابت باز داشت و او را کنار زد؟ یک راه این است که اعضا به جای تقسیم پراکنده آرای ضدکوربین از یک نامزد خاص حمایت کنند. یک عضو چپگرای میانه رو مانند «آنگلا ایگل» یا «اُون‌اسمیت» می‌تواند کاندیدای خوبی باشد. اگر همان‌طور که احتمالش هم می‌رود، کوربین یا یک عضو چپ تندروی حزب کارگر پیروز شود، باید منتظر شکست حزب کارگر با شکل و شمایل کنونی‌اش باشیم. در حال حاضر، حزب کارگر به دلیل عدم حمایت تمام قد کوربین از ماندن در اتحادیه اروپا در حال از دست دادن حمایت حزب ملی اسکاتلند (SNP) و حزب استقلال پادشاهی متحد موسوم به یوکیپ در انگلستان و ولز است که احتمالا شاهد چرخش آرای طبقه متوسط طرفدار ماندن در اتحادیه اروپا به سمت لیبرال دموکرات‌ها خواهیم بود.

آغاز دوران بریتانیای صغیر

برخی معتقدند برگزیت زمزمه فروپاشی بریتانیا را در بلندمدت تقویت کرده است. اکنون در میان چهار کشوری که بریتانیا را تشکیل می‌دهند اختلاف افتاده است. اسکاتلندی‌ها در مذاکراتی موازی با اتحادیه اروپا خواهان ماندن در این اتحادیه هستند. نیکولا استورجن چهارشنبه به بروکسل سفر کرد تا در مورد امکان ادامه عضویت این منطقه در اتحادیه اروپا با آنان گفت‌وگو کند. این سفر یک روز پس از دیدار دیویدکامرون، نخست‌وزیر انگلیس با رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا به منظور تشریح نتیجه همه‌پرسی هفته گذشته و اقدامات ناشی از آن صورت گرفته است. رئیس‌جمهوری فرانسه و نخست‌وزیر اسپانیا گفته‌اند که هر دو مخالف مذاکرات درباره پیوستن احتمالی اسکاتلند به اتحادیه اروپا هستند.

به گزارش رویترز، ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا گفت: معتقدم که همه با این امر مخالف هستند و باور دارند که اگر بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شود، اسکاتلند هم به‌عنوان بخشی از آن باید همین کار را انجام دهد. فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه نیز تاکید کرد که اتحادیه اروپا با اسکاتلند هیچ توافقی انجام نمی‌دهد. استورجن همچنین احتمال رفراندوم دوم استقلال اسکاتلند را مطرح کرد، اما گفت که تمام گزینه‌های احتمالی برای نگهداشتن اسکاتلند در بازار مشترک تجاری بررسی خواهد شد.

در همه‌پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا که هفته گذشته برگزار شد، حدود ٥٢ درصد از رای‌دهندگان در سراسر این کشور به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند، اما اسکاتلند از جمله معدود مناطقی بود که اکثریت قابل‌توجهی از رای‌دهندگان از ادامه عضویت در اروپا حمایت کردند.

استورجن تاکید کرد که رعایت دموکراسی حکم می‌کند که به رای اکثریت مردم اسکاتلند احترام گذاشته شود. وی احتمال برگزاری همه‌پرسی برای استقلال از بریتانیا و تشکیل کشور مستقل اسکاتلند را مطرح کرد تا کشور جدید بتواند عضو اتحادیه اروپا باقی بماند. او همچنین گفت که این احتمال را بررسی می‌کند که اسکاتلند، به‌عنوان یکی از مناطق خودگردان بریتانیا، به نحوی مانع از خروج این کشور از اتحادیه اروپا شود.

رد پای یک سیاستمدار زن در جبهه محافظه‌کاران