گروه جهان: اردن مرزهای خود را به روی عراق و سوریه بست. به گزارش الجزیره درست چند ساعت بعد از کشته شدن ۶ تن از نیروهای مرزبانی اردن در یک حمله انتحاری در مرزهای شرقی اردن با سوریه و عراق، امان مرزهای خود را به روی این دو کشور بست. برای اولین بار است که اردن از آغاز بحران سوریه مورد حمله قرار می‌گیرد. همزمان ارتش اردن خبر می‌دهد که در فاصله چند‌صد‌متری اردوگاه پناهندگان سوری در منطقه دورافتاده الرکبان و در نقطه تلاقی مرزهای اردن نیز یک انفجار دیگر صورت گرفته است. ژنرال مشعل الزیبان، رئیس ستاد مشترک ارتش اردن گفت: مرزهای شمالی و شمال شرقی اردن بسته شدند و این مناطق نظامی شده‌اند و هرگونه تحرکی را بدون هشدار خطر تلقی کرده و در پی انهدام آن برخواهند آمد. او تصریح کرد: تحرک هر خودرو، ورود هر کس به این مناطق اگر بدون هماهنگی باشد، اردن آن را به چشم یک تهدید خواهد دید و مطابق با دستورات در پی انهدام آن خواهد بود.

منطقه رکبان که در آن بمب‌گذاری شده، منطقه‌ای است که ۷۰‌هزار سوری در آن پناه گرفته‌اند. قربانیان این حادثه گفته می‌شود بیشتر از افراد نظامی این کشور بوده‌اند. در واکنش به این حمله، عبدالله پادشاه اردن آن را محکوم کرد و گفت: این حمله با پاسخی کوبنده و با مشت‌های آهنین ملت اردن روبه‌رو خواهد شد. هنوز علت و انگیزه این حمله مشخص نشده و تا لحظه تنظیم گزارش نیز هیچ گروهی مسوولیت این حمله را به عهده نگرفته است. همزمان نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه اعلام کرد، برای آغاز دور جدید مذاکرات میان جناح‌های سوری، باید میان روسیه و آمریکا توافق به وجود آید. استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه گفت: همان‌طور که می‌دانید، دور بعدی مذاکرات سوریه به تعویق افتاده و تا زمانی که اطمینان حاصل کنم آمریکا و روسیه به درک مشترکی برای آغاز کار رسیده‌اند، این تعویق ادامه خواهد داشت. وی تاکید کرد که آمریکا و روسیه باید در واقع به دنبال مهیا کردن زمینه لازم برای پایان یافتن خصومت‌ها باشند تا شرایط برای همگان مورد قبول باشد.نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در عین حال هشدار داد که آتش‌بس در سوریه در خطر است و شرایط به‌ویژه در حلب و حومه دمشق اصلا مناسب نیست. همچنین دی‌میستورا که در تماس ویدئویی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک سخن می‌گفت، جزئیاتی از تلاش‌ها برای رساندن کمک‌ها به شهروندان سوری ارائه داد و همین‌طور از تلاش‌ها برای آوردن حکومت سوریه و مخالفان به میز مذاکرات صلح و تقویت آتش‌بس شکننده کنونی خبر داد.

وی افزود: دسترسی به مناطق محاصره‌شده و صعب‌العبور در سوریه بهتر شده و در مقایسه با سال گذشته که به هیچ‌کس در این مناطق دسترسی نبود، اکنون به حدود ۳۰۰ هزار تن از این افراد دسترسی وجود دارد. با این حال نماینده ویژه سازمان ملل می‌گوید که این تعداد هنوز کافی نیست و پیچیدگی‌های دیگری هم در کار آمده است. وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به گفت‌وگوهای صلح تصریح کرد: در این ۶ ماه نخست سال جاری میلادی سه بار این نشست‌ها را تشکیل داده است اما هنوز پیشرفتی در رسیدن به یک دوره گذار سیاسی در سوریه به دست نیامده است. دی‌میستورا خاطرنشان کرد: هنوز نمی‌توان زمانی برای دور بعدی گفت‌وگوها معلوم کرد ولی روسای گروه بین‌المللی حمایت از سوریه اوایل اوت سال آینده را ضرب‌الاجل رسیدن به یک توافق قرار داده‌اند.