گروه جهان: دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان روز یکشنبه گفت خواستار ردیابی نژادی مهاجرین است. به گزارش رویترز او در پاسخ به این پرسش که آیا پس از کشتار جمعی صورت گرفته در اورلاندو توانسته قانون‌گذاران بیشتری را با خود همراه کند، گفت: «فکر می‌کنم در مورد ردیابی نژادی مهاجرین به نقطه‌ای رسیده‌ایم که دیگر می‌توانیم یکپارچه و همانند یک کشور عمل کنیم.»

او افزود: «شما به اسرائیل و سایرین نگاه کنید و ببینید چقدر موفق عمل کرده‌اند و البته می‌دانید که من از ثبت و ردیابی نژادی متنفرم اما احساس می‌کنم باید کم‌کم به فکر استفاده از این شیوه باشیم.» دونالد ترامپ نامزد مفروض جمهوری‌خواهان برای انتخابات ماه نوامبر در پاسخ به میزان حمایت از طرح‌های مهاجرتی وی چنین سخنانی گفت و باز هم از طرح‌های خود دفاع کرد. هر چند که وی این‌بار ملایم‌تر این موضوع را دنبال می‌کرد. در دسامبر گذشته هم زمانی که یک زن و شوهر مسلمان در سن برناردینو ۱۴ نفر را به گلوله بستند وی خواستار ردیابی نژادی مهاجرین شده بود اما آن زمان با لحن تندتری چنین پیشنهادی داده بود. هفته گذشته ترامپ لب به گلایه از همقطاران جمهوری‌خواهی داشت که نفرت‌پراکنی‌اش را در باب مسلمانان نپسندیده بودند. ترامپ پس از کشتار اورلاندو دست به انتقاد از سیستم مهاجرتی فعلی زده بود. هفته گذشته شخصی به نام عمر متین که تولدیافته ایالات‌متحده نیز بود با حمله به یک کلوپ شبانه موجب کشته شدن ۴۹ نفر و زخمی شدن ۵۳ نفر دیگر شد.

روز دوشنبه ترامپ در سخنرانی در امنیت ملی آمریکا دوباره از طرح‌های مهاجرتی خود دفاع کرد و گفت: باید به‌طور موقت از ورود مسلمانان به آمریکا جلوگیری کنیم و طرح‌های مهاجرتی را به حالت تعلیق درآوریم. او مدعی بود این‌گونه می‌توانیم از تروریسم جلوگیری کنیم. او همچنین در این سخنرانی از جامعه مسلمانان خواست تا در اجرای قانون همکاری بیشتری داشته باشند. البته نفرت‌پراکنی‌های ترامپ بی‌پاسخ نماند. سوای اینکه پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و هم‌حزبی وی به این سخنان واکنش منفی نشان داد، هیلاری کلینتون نامزد مفروض دموکرات‌ها نیز واکنش تندی به این سخنان داشت و گفت: اینگونه سخن گفتن نشان می‌دهد که قبای ریاست‌جمهوری به تن ترامپ گشاد است.

عمر متین متولد آمریکا است و دارای پدر و مادر افغانی بود. او در یک گروگانگیری سه ساعته ۴۹ نفر را کشت و بیش از ۵۰ نفر را زخمی کرد. او خود را پیرو دولت خودخوانده اسلامی در عراق معرفی کرده بود، اما مقامات می‌گویند او یک «افراطی سرخود» بوده است. با این حال ترامپ بی‌توجه به انتقادهایی که از وی می‌شود روز یکشنبه در گفت‌وگو با «CBS» تاکید کرد اگر وی رئیس‌جمهور ایالات‌متحده شود بازرسی از مساجد را بیشتر خواهد کرد و اگر متوجه فعالیت‌های مشکوک شود آن مسجد را تعطیل خواهد کرد. او تصریح کرد که مشابه چنین اقدامی در نیویورک صورت گرفته است. او افزود: اگر شما همین الان به فرانسه مسافرت کنید، آنها چنین برنامه‌ای را دنبال می‌کنند. در حقیقت آنها برخی مساجد را با این برنامه تعطیل کرده‌اند. پلیس فرانسه پس از اینکه در ۱۳ نوامبر ۱۳۰نفر توسط عوامل داعش در پاریس کشته شدند تعدادی از مساجد این کشور را تعطیل کرد. پل رایان همقطار ترامپ که پیش از این نیز از نامزدی وی برای انتخابات ۸ نوامبر حمایت کرده بود دست به انتقاد از ترامپ زد و گفت: جلوگیری از ورود مسلمانان به آمریکا با منافع ما همخوانی ندارد. در گزیده‌ای از مصاحبه ترامپ با شبکه «NBC» پل رایان گفت: کسانی که به ترامپ رای داده‌اند باید به وجدان خود رجوع کنند. برخی از جمهوری‌خواهان قصد دارند حمایت مالی خود را از ترامپ قطع کنند و این سخنان در واقع واکنشی به این اقدامات بود. با این حال ترامپ گفته است که اگر جمهوری‌خواهان از وی حمایت کنند،راه آسان‌تر خواهد شد، هر چند که سرآخر گفته است این راه پیروزی را طی خواهد کرد، چه تنها باشد چه دیگران وی را همراهی کنند.

بازی ترامپ با قانون اسلحه

دموکرات‌ها قصد دارند تا فروش اسلحه را محدود کنند تا کسانی که در مظان اتهام‌های تروریستی قرار دارند یا در لیست پرواز ممنوع هستند، فروش اسلحه به آنها غیرممکن شود. به نوشته روزنامه گاردین، دونالد ترامپ برعکس جامعه جمهوری‌خواهان که از اساس هر نوع محدودیتی را علیه فروش اسلحه نمی‌پذیرند، از این طرح حمایت کرده است. او به «ABC News» گفته است که اجرای این طرح آسان‌تر است. این طرح که مورد حمایت اوباما و نامزد دموکرات‌ها، یعنی هیلاری کلینتون است، حالا به‌طور تلویحی حمایت ترامپ را هم پشت‌سر خود دارد.

او گفت: ما باید مطمئن شویم کسانی که در مظان عملیات‌های تروریستی قرار دارند یا حتی تمایل به تروریسم دارند، نمی‌توانند مانند یک فرد عادی اسلحه تهیه کنند. او در این مصاحبه گفت که قصد دارد تا با رهبران «انجمن ملی اسلحه» ایالات‌متحده دیدار و در باب مزایای این طرح با آنها صحبت کند. «انجمن ملی اسلحه» جزو حامیان ترامپ بوده اما پس از این سخنان بین رهبران این انجمن دودستگی رخ داده است.

برخی همچنان معتقدند باید از وی حمایت کرد، برخی دیگر قصد دارند تا حمایت خود را از وی قطع کنند. البته خود ترامپ هم قصد داشته تا به نوعی سخن پیشین خود را ملایم کند و در یک سخنرانی گفته است: «اگر آن شب تنها یکی دو نفر از کسانی که در آن کلوپ شبانه بودند، یک اسلحه کمری داشتند چه منظره زیبایی خلق می‌شد، زیرا آنها می‌توانستند آن مهاجم حرامزاده را از پای درآورند.» البته برخی با این پیشنهاد ترامپ به شدت مخالفت می‌کنند و می‌گویند: شما نمی‌توانید اسلحه را به دست کلوپ‌روهایی بدهید که ساعاتی بعد مست و لایعقل هستند. «وین لی‌پیر» یکی از رهبران انجمن اسلحه آمریکا جزو کسانی است که مخالف حمل اسلحه توسط کلوپ‌روها است. او پس از گفت‌وگو با شبکه خبری «ABC News» در توییتی نوشت: «اگر می‌خواهید اسلحه حمل کنید نباید الکل بنوشید، البته به صراحت بگویم، حمل اسلحه در رستوران‌هایی که الکل هم سرو می‌کنند نمی‌تواند محل ایراد باشد اما در کلوپ‌ها مخالفم.»

ترامپ حالا به دنبال گفت‌وگو با سران انجمن ملی اسلحه آمریکا است، زیرا او قصد دارد تا رهبران این انجمن را برای طرح محدود کردن فروش اسلحه متقاعد کند. البته لی‌پیر می‌گوید: اجرای چنین طرح‌هایی که اگر اسم کسی در لیست سیاه باشد، فروش اسلحه به وی ممنوع شود ناکارآمد است، زیرا نام عمر متین پیش از حمله به کلوپ شبانه از این لیست حذف شده بود. او افزود: انجمن اسلحه اسم کسی را از لیست حذف نمی‌کند، بلکه این «اف‌بی‌آی» بود که اسم وی را از لیست سیاه حذف کرد.