گروه جهان: روزنامه نزدیک به اپوزیسیون ترکیه خبر می‌دهد که نخست‌وزیر جدید ترکیه قصد دارد از در آشتی با کشورهای سوریه، روسیه و مصر در آید. به نوشته این روزنامه نخست‌وزیر ترکیه در اظهاراتی برای چهار کشور که ترکیه بیشترین مشکلات را با آنها دارد، پیام آشتی فرستاد. «بینالی ییلدریم» نخست‌وزیر ترکیه با تاکید بر این نکته که دشمنی بین کشورهای حوزه دریای سیاه و مدیترانه نمی‌تواند درازمدت باشد، برای چهار کشور که ترکیه بیشترین مشکلات را با آنها دارد، پیام آشتی فرستاد.

وی گفت: ترکیه با (رژیم) اسرائیل، سوریه، روسیه و مصر بر سر برخی مسائل اختلاف نظر دارد اما این دشمنی دائمی نباید بین کشورهای حوزه دریای سیاه و مدیترانه وجود داشته باشد. اتفاقی بین ما و روسیه افتاد با اینکه ما اجازه نقض حقوق حاکمیتی خودمان را نمی‌دهیم ولی درست نیست که یک مساله را چماق کنیم.

وی گفت: ما باید به تصویر کلی‌تر نگاه کنیم هیچ دشمنی بین ملت‌های ما وجود ندارد. این امکان وجود دارد که به روزهای گذشته برگردیم و حتی بهتر از آن شویم.

اخیرا تحرکات تازه‌ای از سوی ترکیه آغاز شده تا روابط بین دو طرف احیا شود. ییلدریم می‌گوید که اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نیت خیر خود را در این راستا نشان داده است. او تاکید می‌کند؛ رئیس‌جمهوری ترکیه اراده خود را برای برقراری ارتباط با روسیه نشان داده است و کانال‌هایی را نیز برای این منظور باز کرده است.

روسیه خواستار عذرخواهی رسمی آنکارا است. آنکارا چندی پیش جنگنده روسی را به بهانه ورود به حریم هوایی‌اش مورد حمله قرار داد و در پی آن سوخوی روسی سقوط کرد. ییلدریم در این‌باره گفت: قدم‌های اولیه برای ترمیم روابط با مسکو برداشته شده و «پوتین» و «اردوغان» خواست خود را در این خصوص اعلام کرده‌اند. وی درخصوص ترمیم روابط با رژیم صهیونیستی نیز گفت: ارتباطاتی با آنها داریم. توافق هنوز نهایی نشده ولی فکر نمی‌کنم زیاد طول بکشد. تنها مساله باقی مانده دسترسی به غزه برای رساندن کمک‌های بشردوستانه است. چندی است که آنکار قصد دارد تا روابط خود را با تل‌آویو بهبود ببخشد و از دو سال پیش نیز فاش شده است بین دو طرف دیدارهایی محرمانه در سوئیس صورت گرفته است. در این میان داستان عذر‌خواهی به شکل دیگری مطرح شده است. ترکیه از تل‌آویو می‌خواهد در قبال کشتار ۹ تن از شهروندانش در جریان حمله به کشتی آبی مرمره عذرخواهی کند اما اسرائیل گفته حاضر به عذرخواهی از آنکارا نیست. با این حال ییلدریم تاکید کرد که درهای گفت‌وگو بین دو طرف باز است و طرفین درخواست کرده‌اند که گفت‌وگوها تا حصول نهایی نتیجه ادامه یابد.

بهار عربی ترکیه را از ریل خارج کرد

در شرایطی که ترکیه با سیاست داووداغلو، وزیر امور خارجه وقت ترکیه تئوری به صفر رساندن مشکلات با کشورهای همسایه و منطقه را دنبال می‌کرد، اما با وقوع بهار عربی، این کشور در پی ریل‌گذاری دیگر در سیاست‌های خارجی خود شد تا جایی که چاووش‌اغلو در سال ۲۰۱۵ انزوای ترکیه در سیاست‌ خارجی خود را «تنهایی پر بها» قلمداد کرد و گفت این کشور حاضر نیست دست از اصول خود در قبال بهار عربی بردارد. ترکیه در مصر از اخوانی‌ها حمایت می‌کرد و در سوریه نیز از شورشیان. اما بهار عربی زمانی که رو به افول گذاشت و به خزان عربی تعبیر شد، ترکیه پایگاه‌های خود را در این کشورها از دست داد. یکی از پافشاری‌های ترکیه در این میان به رسمیت نشناختن دولت جدید مصر به ریاست‌جمهوری سیسی بوده است. با این حال در سخنرانی روز جمعه نخست‌‌وزیر تازه ترکیه بازگشت از سیاست‌های گذشته دیده می‌شود. در این راستا نخست‌وزیر ترکیه درباره اختلافات کشورش با مصر نیز گفت: بارها گفته‌ایم هر اقدامی بر خلاف خواست ملت کودتا است ولی این مساله نباید مانع از روابط تجاری، اقتصادی و اجتماعی بین دو کشور شود. وی همچنین در این سخنرانی خواستار بهبود و توسعه رابطه بین دو کشور شد.

از سویی سوریه مهم‌ترین پاشنه آشیل سیاست خارجی ترکیه نیز موجب شده بود در منطقه با برخی کشورها از جمله ایران و روسیه به مشکل بر بخورد. حالا ییلدیریم عقب‌نشینی آشکاری در قبال بحران سوریه داشته و گفته است تا ابد نمی‌توان با سوریه دشمن بود. او وجود دشمنی دائم با سوریه را رد کرده و درباره تلاش‌های منطقه کردنشین سوریه برای دستیابی به آب‌های دریای مدیترانه هشدار داد و گفت: شاهد تلاش‌هایی هستیم که قصد دارند عراق را به دریای مدیترانه وصل کنند البته این خواست فراتر از خواست مناطق کرد است. ترکیه روی این مساله حساس است و ما در برابر کار انجام شده قرار نخواهیم گرفت. مخاطبان ما در این خصوص سازمان‌های تروریستی منطقه نیستند بلکه نیروهای ائتلاف و آمریکا هستند. برای ما تمامیت ارضی و یکپارچگی سوریه اهمیت زیادی دارد.