شبح آل‌سعود بر تراژدی اورلاندو

گروه جهان: پس‌لرزه‌های حادثه اورلاندو هنوز ادامه دارد و هر روز اخبار جدیدی از این حادثه در پایگاه‌های اینترنتی و فضای مجازی منتشر می‌شود. در جدیدترین خبر از این حادثه، «جیمز کامی» مدیر FBI اعلام کرد که عمر متینِ ۲۹ساله نه تنها با داعش بلکه با برادران «تسارنایف» که عاملان بمب‌گذاری در ماراتن بوستون بودند نیز اعلام بیعت کرده بود. به گزارش الجزیره، این مدیر FBI همچنین افزود که «نشانه‌های قدرتمندی از تندروی» او در چند سال گذشته وجود داشت و این مرد مسلح وفاداری خود به «القاعده» را هم اعلام کرده بود. این مقام FBI می‌گوید: «افرادی مانند متین همواره تلاش دارند تا تصویر مردی گیج و سردرگم را از خود بر جا بگذارند.»

رئیس اف‌بی‌آی خاطرنشان کرد: «در ابتدا او ادعا کرده بود که روابطی خانوادگی با القاعده دارد. به‌دنبال این اظهارات عمر متین، نیروهای دفتر محلی اف‌بی‌آی در آن زمان بررسی‌های اولیه را نظیر ضبط مکالمات و تعقیب وی آغاز کردند.» جیمز کومی گفت: «ما پیش از این، دو بار با او مصاحبه کردیم. بر اساس اعلام اف‌بی‌آی، متین در این مصاحبه‌ها مدعی شده بود که اظهارات وی درباره تروریسم از روی عصبانیت مطرح شده است.»

الجزیره در ادامه گزارش خود گریزی بر سخنان رئیس‌جمهور آمریکا زده و می‌گوید پرزیدنت اوباما گفته که متین فردی بود «که خود رادیکالیزه شده» کرده بود و هیچ نشانه‌ای دال بر این دیده نمی‌شود که او از سوی «نیرویی خارجی» رادیکال شده باشد یا حمله به این کلوپ شبانه بخشی از یک توطئه بزرگ‌تر باشد. الجزیره و سی‌ان‌ان در گزارش‌های خود به نکته مهمی اشاره می‌کنند که باعث شد بار دیگر نام عربستان به‌عنوان کشوری حامی تروریسم مطرح شود. منصور الترکی، سخنگوی وزارت کشور عربستان در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان اظهار کرد: «عمر صدیق متین، مجری عملیات تیراندازی به کلوپ همجنس‌گرایان در شهر اورلاندو ایالت کالیفرنیا که منجر به کشته شدن ۵۰ تن و زخمی شدن ۵۳ تن دیگر شد، دوبار در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ به عربستان سفر کرده بود.»

الترکی با اشاره به اینکه متین در مارس ۲۰۱۱ به مدت ۱۰ روز و در مارس ۲۰۱۲ نیز مدت هشت روز را در عربستان سپری کرده تاکید کرد، هر دو سفر برای ادای مناسک حج عمره بوده است. یک مسوول آمریکایی نزدیک به جریان تحقیقات نیز اظهار کرد: «متین در فاصله‌ سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ به امارات نیز سفر کرد؛ اما هیچ مدرکی دال بر ارتباطش با افراد مشکوک در طول این سفر وجود ندارد و باید افزود که این دوره زمانی پیش از تاریخ تاسیس داعش و پیش از تحقیقات اف بی‌آی از متین بوده است.» این گزارش بار دیگر پای عربستان را به‌عنوان تغذیه‌کننده اصلی تروریسم به میان می‌کشد، اما به دلیل منافع در هم تنیده اقتصادی- سیاسی با واشنگتن، مقام‌های کاخ سفید و کنگره تمایل چندانی به آشکار شدن اختلافات ندارند.

هیلاری کلینتون: قطر، کویت و عربستان حامی تروریسم

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه‌ پیشین آمریکا که به نظر می‌رسد کاندیدای نهایی از سوی حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش روی این کشور است، اعلام کرد: «واشنگتن باید تلاش‌ها برای مقابله با فعالیت‌های اینترنتی داعش را افزایش دهد و در این راستا لازم است از شرکت‌های مربوط به فناوری‌های اینترنتی کمک گرفته شود.» وی تصریح کرد: «ما باید از تمامی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود برای مقابله با تبلیغات اینترنتی گروه‌های افراطی استفاده کنیم.» کلینتون همچنین گفت، در صورتی که به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا انتخاب شود، اطمینان حاصل خواهد کرد که حملات گرگ‌های تنها نظیر آنچه به تازگی در اورلاندو اتفاق افتاد، بار دیگر تکرار نشود. کلینتون گرگ‌های تنها را «ویروسی» خطاب کرد که «ذهن زندگان را زنده نگه داشته است.» این نامزد ریاست جمهوری آمریکا همچنین در سخنان خود در کلیولند خواستار شدت عمل و هدف گرفتن نیروهای داعش در عملیات هوایی شد.

وی افزود: جلوگیری از حملات این‌ چنینی یکی از اولویت‌های اصلی دولت وی خواهد بود. کلینتون ادامه داد: «مشخص است که لازم است با تهدیدهای این‌چنینی مقابله کنیم. شهروندان آمریکایی که تحت نظر اف‌بی‌آی هستند نباید اجازه خرید سلاح گرم داشته باشند.» هیلاری کلینتون در عین حال اظهار کرد: قطر، کویت، عربستان و دیگر کشورها باید مانع حمایت شهروندانشان از سازمان‌های تندرو شوند.

نامزد دموکرات آمریکا با محکوم کردن نقش عربستان، قطر و کویت در حمایت مالی از ایدئولوژی افراطی گفت:‌ «زمان آن رسیده است که عربستانی‌ها، قطری‌ها و کویتی‌ها و دیگر کشورها شهروندانشان را از حمایت مالی سازمان‌های افراطی بازدارند.» وی افزود: «دیگر حمایت از مساجد و مدارس افراطی که جوانان بسیاری را در راستای افراطی‌گری در جهان تربیت می‌کند، بس است.»

دونالد ترامپ هم که آب را گل آلود دیده باز شروع به سخن سرایی کرد. به گزارش الجزیره، وی در سخنرانی خود در نیوهمپشایر «اسلام رادیکال» را علت این حملات دانسته و اعلام کرد: اگر رئیس‌جمهوری شوم مانع ورود مسلمانان به آمریکا می‌شوم. او گفت سیستم فعلی مهاجرت «به ما اجازه نمی‌دهد که از شهروندانمان حمایت کنیم.» ترامپ افزود ممنوع کردن تفنگ‌ها هم راه حلی موثر برای متوقف ساختن این حملات نیست. با این حال، حادثه اورلاندو فرصت گرانبهایی برای ترامپ و دسته «بازها» فراهم آورد. ترامپ و حامیانش در حمله به دموکرات‌ها و تاکید بر شکست سیاست‌های آنان برای مبارزه با تروریسم به خود تردید راه نخواهند داد. او همچنین از جنایت داعش برای مهر تایید زدن به سخنان تند خود علیه مسلمانان بهره‌برداری کرد. وی در همین راستا به خود برای صحت اظهاراتش در مورد تروریسم رادیکالی اسلامی تبریک گفته و در عین حال افزود: «البته تبریک نمی‌خواهم، بلکه چیزی که به دنبال آن هستم برخورد شدیدتر و لزوم هوشیاری است.» بی‌تردید ترامپ در اظهارات هرچه تندتر علیه مسلمانان درنگ نخواهد کرد و تلاش می‌کند نبرد سیاسی علیه دموکرات‌ها را نیز شدت بخشد که نمونه این رویکرد تند او درخواست علنی ازاوباما برای کناره‌گیری بود.

تظاهرات سکوت

صدها نفر از مردم واشنگتن برای همدردی با خانواده‌های قربانیان اورلاندو در این شهر تجمع کردند. بیش از ۴۰۰ آمریکایی روز دوشنبه در پرتردد‌ترین میدان واشنگتن دی.سی در حمایت از کشته شدگان کلوپ شبانه اورلاندو تجمعی خاموش برپا کردند. در این مراسم نام بیش از ۲۰ قربانی روی زمین نوشته شد و مردم با روشن کردن شمع و قرار دادن گل با بازماندگان قربانیان این حادثه ابراز همدردی کردند. در ادامه نیز پس از سخنرانی تمام افراد شرکت‌کننده این حمله تروریستی را محکوم کرده و به احترام قربانیان یک دقیقه سکوت کردند.