مادورو: کارخانه‌ها مصادره می‌شوند

گروه جهان: با اعلام ۶۰ روز حالت فوق‌العاده، ونزوئلا به دو بخش تقسیم شده است. بخشی که موافق سیاست‌های ریاضتی مادورو هستند و بخشی دیگر که خواهان کناره‌گیری وی از قدرت هستند. حالا این دو گروه پس از اعلام حالت فوق‌العاده، خیابان‌های کاراکاس را بهترین محل برای بیان عقاید خود می‌دانند.

به گزارش الجزیره دیروز طرفداران و مخالفان رئیس‌جمهوری ونزوئلا به خیابان‌ها آمدند و هر کدام جداگانه دست به راهپیمایی زدند.

مادورو می‌گوید که دخالت خارجی، به‌ویژه دخالت آمریکا موجب به وجود آمدن این بحران شده است. در مقابل مخالفان روز شنبه به خیابان‌ها آمدند و خواستار برگزاری یک همه‌پرسی برای برکناری مادورو شدند. آنها می‌گویند حالا که مجلس قانون‌گذاری در دستان مخالفان است، باید سریع‌تر یک همه‌پرسی برای تغییر قانون اساسی برگزار شود تا راه برای برکناری رئیس‌جمهور فعلی این کشور هموارتر شود. خبرگزاری رویترز نیز گزارش می‌دهد در یک نظرسنجی انجام گرفته ۷۰ درصد مردم این کشور خواستار برکناری مادورو هستند. در این شرایط اما موافقان مادورو خواستار حضور طرفداران خود در خیابان‌ها شدند و می‌گویند که طرفداران رئیس‌جمهوری باید به حمایت از او برخیزند. آنها نیز همچون مادورو دخالت‌های کشورهای خارجی را عامل بی‌ثباتی معرفی می‌کنند. ونزوئلا که با یک رکود فراگیر دست و پنجه نرم می‌کند از کمبود مواد غذایی، کمبود انرژی و قطع آب و برق رنج می‌برد.

طرفداران مادورو بر این باورند که کشور در آستانه شورش و هرج و مرج قرار دارد. این در حالی است که اپوزیسیون دولت ونزوئلا سعی می‌کند تا فشار را علیه حکومت بالا ببرد تا مادورو به یک همه‌پرسی تن بدهد. در مقابل طرفداران حکومتی می‌گویند کسانی که در بیرون از قدرت قرار دارند موجب به‌وجود آمدن این بحران شده‌اند. این دسته مدعی‌اند که عده‌ای از مردم پولدار که حامی اپوزیسیون هستند این بحران‌ها را به وجود می‌آورند تا از شرایط بد اقتصادی در جهت منافع خود سوءاستفاده کنند. کمبود برق تاکنون لطمات فراوانی به اقتصاد این کشور زده است. دولت مادورو مجبور شده تا در بیشتر مناطق این کشور قطعی برق روزانه داشته باشد. همچنین تعطیلی مدارس را افزایش و ساعت کاری کارمندان را نیز کاهش دهد.

از ماه ژانویه برای اولین بار است که مادورو در کشورش حالت «اورژانسی» اعلام می‌کند. او شرایط بد اقتصادی را ناشی از دخالت‌های خارجی می‌داند و گفته است با این دخالت‌ها و تهدیدات خارجی مبارزه خواهد کرد. مادورو به مردم گفته است این شرایط اضطراری موقت خواهد بود اما تصریح کرده که امکان تمدید آن تا سال ۲۰۱۷ وجود دارد. در این شرایط اضطراری او مشخص نکرده که آیا حقوق مدنی با محدودیت روبه‌رو می‌شود یا نه. اما اصل اقتصادی را که برای این شرایط در نظر گرفته‌اند به حکومت اجازه می‌دهد تا برای تامین نیازهای اساسی مردم، حق ضبط دارایی‌های کسب و کارهای خصوصی را دارا باشد. مادورو تاکید می‌کند «دشمنی بیگانگان» عامل مشکلات ونزوئلاست و برای مقابله با آن، اعلام وضعیت اضطراری ضروری بوده است، از این‌رو تهدید کرده است کارخانه‌هایی که تولیدشان را متوقف کرده‌اند، مصادره می‌کند و صاحبان آن را به زندان می‌اندازد. مادورو به‌طور منظم آمریکا را عامل این بحران اعلام کرده است. وی آمریکا را «دشمن اقتصادی» معرفی کرده و کاهش قیمت نفت را ناشی از عملکرد آنها می‌داند.

مقامات آمریکایی می‌گویند که با این شرایط به احتمال فراوان مادورو سقوط خواهد کرد. هولمان گزارشگر الجزیره می‌گوید: «حکومت از آمریکا به شدت بیزار است و این باور وجود دارد که آمریکا یگانه دلیل بحران اقتصادی این کشور است.» آمریکا و ونزوئلا رابطه‌ای نه‌چندان دوستانه با هم دارند و این شکنندگی از زمان روی کار آمدن مادورو بیشتر هم شده است. ونزوئلا بالاترین ذخایر نفتی دنیا را داراست اما اقتصاد این کشور به شدت به مشکل برخورده و در سال گذشته حدود ۶ درصد رشد منفی داشته است. در حال حاضر نیز نرخ تورم در ونزوئلا به ۱۸۰ درصد رسیده است. با این حال نیکلاس مادورو می‌گوید: کمبود شدید غذا، دارو و کالاهای اساسی در ونزوئلا، کار سرمایه‌داران بزرگ این کشور است و آمریکا هم یک جنگ اقتصادی علیه دولت او راه انداخته است. دولت چپ‌گرای ونزوئلا از زمان رئیس‌جمهوری قبلی‌اش هوگو چاوز، سرمایه‌داران و کارخانه‌داران را به توطئه متهم می‌کرد. تهدید رئیس‌جمهوری ونزوئلا به مصادره کارخانه‌های تعطیل شده پس از آن مطرح شد که بزرگ‌ترین شرکت غذایی این کشور به نام «گروه پولار» تولید نوشیدنی خود را متوقف کرد. این شرکت می‌گوید توقف تولیدش تقصیر سوءمدیریت دولت است که نگذاشته مواد اولیه وارد کند.

لورنزو مندوزا، مالک میلیاردر این گروه صنعتی، منتقد تند نیکلاس مادورو است. این در حالی است که لوئیس خوزه مارکانو، وزیر ارتباطات و اطلاعات ونزوئلا می‌گوید وضعیت اضطراری به دولت اجازه می‌دهد منابع بیشتری برای توزیع غذا، کالاهای اساسی و دارو داشته باشد. او در عین حال افزوده است که این وضعیت، سازوکارهایی برای نیروهای امنیتی فراهم می‌کند که با توجه به تهدید گروه‌های مسلح، بتوانند نظم عمومی را حفظ کنند. این در حالی است که مخالفان طوماری جمع کرده‌اند که خواستار همه‌پرسی درباره ادامه ریاست‌جمهوری آقای مادورو است و تا کنون یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر آن را امضا کرده‌اند. اما شورای ملی انتخابات هنوز چنین درخواستی را نپذیرفته است. این شورا ۵ روز برای بررسی این درخواست فرصت داشته اما هنوز پس از ۱۲ روز به آن پاسخی نداده است. انریکه کاپریلس، رهبر مخالفان و نامزد دوره قبلی انتخابات، در میان جمعیت تظاهرات‌کننده گفته است: «ما کشوری می‌خواهیم که برای هر خریدی، ناچار نباشد صف بکشد. ما دارو می‌خواهیم. ما تغییر می‌خواهیم.» او گفته است که ونزوئلا در حال حاضر یک بمب ساعتی است که هر لحظه ممکن است منفجر شود.