گروه جهان: احیای طرح سپر دفاع موشکی ایالات‌متحده با واکنش تند ولادیمیر پوتین روبه‌رو شد. به گزارش «ABC News» هفته گذشته ایالات‌متحده نخستین قدم را برای طرح سپر دفاع موشکی خود در اروپای شرقی برداشت و فاز اول این طرح در جنوب شرق رومانی به اجرا در آمد. آمریکا این سامانه موشکی را به آنچه «مقابله با تهدیدات کشورهای سرکش» می‌خواند، در رومانی مستقر کرده است.

اما هنوز زمانی از اجرای فاز نخست نگذشته بود که رئیس‌جمهوری روسیه به این عمل آمریکا واکنش نشان داد و گفت که به زودی پاسخ ایالات‌متحده را خواهد داد.رئیس‌جمهوری روسیه معتقد است دیگر دلیلی وجود ندارد که آمریکا این سپر موشکی را در رومانی یا کشورهای اروپای شرقی مستقر کند، زیرا تا پیش از این بهانه آمریکا یک ایران هسته‌ای بوده است اما در حال حاضر با توجه به توافقی که به دست آمده هیچ تهدیدی از جانب ایران، کشورهای اروپایی را تهدید نمی‌کند.

با این حال مارک فرگوسن، فرمانده آمریکا در اروپا و آفریقا گفت: «آمریکا و رومانی قدمی تاریخی برداشتند و این سامانه موشکی تحویل این کشور شد.» این در حالی است که روسیه این سامانه دفاعی را به چشم یک تهدید امنیتی می‌بیند اما آمریکا و ناتو مدعی‌اند که این سامانه موشکی تهدیدی علیه روسیه نیست. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین می‌گوید: «از آغاز این داستان به‌طور واضح به آمریکا و دیگر کشورهای دخیل در این ماجرا هشدار دادیم که روسیه استقرار سامانه‌های موشکی را تهدیدی علیه امنیت خود قلمداد می‌کند.»

رابطه روسیه و ناتو از زمانی که مسکو، شبه‌جزیره کریمه را به خاک خود الحاق کرده، تیره و تار شده است. این ترس هم‌اینک در میان سایر کشورهای سابق اتحاد جماهیر شوروی به‌وجود آمده است که روسیه تمایل داشته باشد رفتار تهاجمی با آنها در پیش بگیرد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو می‌گوید: استقرار سامانه موشکی در رومانی نشان می‌دهد که سامانه دفاعی در شرق اروپا به شدت علیه خطرات موشکی موجود تقویت شده است. با این حال او تاکید می‌کند که سیستم دفاع موشکی در رومانی قرار نیست روسیه را هدف قرار دهد و حتی اعتراف می‌کند که این سیستم توان سامانه موشک‌های دفاعی روسی را ندارد. وی افزود: سامانه موشکی در رومانی در نقطه‌ای واقع شده است که توان توقف موشک‌های روسیه را ندارد. طرح استقرار سامانه دفاع موشکی در رومانی در سال ۲۰۱۳ کلید خورد که این طرح هزینه‌ای بالغ بر یک‌میلیارد دلار داشته است. ناتو می‌گوید که این سامانه «صرفا دفاعی» و واکنشی به تهدیدهای خارجی است. داگلاس روت، سفیر ایالات‌متحده در ناتو استقرار سامانه دفاع موشکی را بر اساس ماده ۲۸ اعضای ناتو اعلام کرد و گفت که آمریکا بر اساس این بند متعهد شده است اگر خطری بالقوه اعضای ناتو را تهدید می‌کند به دفاع از اعضای این سازمان مبادرت کند. با این وجود روسیه این اقدام ناتو را حرکت سیاسی و نظامی خوانده و گفته است به زودی پاسخ این حرکت را خواهد داد. پوتین که به این منظور با فرماندهان نظامی کشورش ملاقات کرده گفته است که حرکت آمریکا اقدامی خشونت‌آمیز و تحریک‌کننده بوده است. به گزارش راشا تودی، پوتین اعتقاد دارد سیستم‌های دفاعی به سرعت می‌توانند تبدیل به سیستم‌های تهاجمی شوند. به گفته پوتین سیستم یاد شده می‌تواند تبدیل به موشک‌های تهاجمی با برد کوتاه یا متوسط شود. پوتین تاکید کرد که قدم برداشته شده، قدمی دیگر در جهت افزایش خشونت بین غرب و شرق است. رئیس‌جمهوری روسیه می‌افزاید: این تحولات نشان می‌دهد که اوضاع نه تنها بهتر نشده، بلکه بدتر هم شده است. بنابراین ما هم راه خودمان را خواهیم رفت. پوتین در این دیدار به فرماندهان و مشاوران نظامی روسیه گفت که روسیه خیلی تلاش کرده است به منظور بالا نگرفتن تنش‌ها و درگیری‌ها، «توازن قدرت» در منطقه وجود داشته باشد.ایالات‌متحده در سال ۲۰۰۷ و در زمان ریاست‌جمهوری جورج بوش پسر به کشورهای شرق اروپا قول داده بود تا سیستم‌های موشکی خود را به منظور مقابله با تهدیدات روسیه در این کشورها مستقر کند.