پاریس میزبان مخالفان و موافقان اسد

گروه جهان: نمایندگان بریتانیا، آلمان، ایتالیا، عربستان، امارات، قطر، اردن، ترکیه و اتحادیه اروپا در پاریس حضور یافتند تا در مورد از سرگیری فرآیند صلح در سوریه مذاکره کنند. تحولات خان طومان و حلب شرایط را به جایی رسانده که برخی سخن از عملیات مشترک متحدان اسد علیه النصره- داعش سخن به میان آورده و می‌گویند دیری نخواهد پایید که عملیاتی گسترده و پاتکی متقابل، علیه نیروهای تکفیری آغاز خواهد شد. این نشست روز دوشنبه با حضور ریاض حجاب، رئیس ائتلاف اپوزیسیون میانه‌روی سوری، برگزار شد.

آمریکا و روسیه که از طرف‌های رقیب در سوریه حمایت می‌کنند اعلام کردند که به دنبال تجدید توافق «توقف خشونت‌ها» هستند که در ماه فوریه به تصویب رسید. «جکی رولاند»، خبرنگار الجزیره که در این نشست حضور داشت، می‌گوید اپوزیسیون سوری بر سه مساله اصلی متمرکز بودند. اپوزیسیون توقف خشونت‌ها را می‌خواهد به این شرط که در تمام سوریه اجرایی شود و نه فقط در برخی مناطق. مساله دوم این بود که دسترسی‌های بشردوستانه برقرار شود و سازمان‌های مختلف بتوانند کمک‌های غذایی و دارویی برای مردمانی که در محاصره گرفتار شده‌اند را به دست آنها برسانند. مساله سوم هم بحث در مورد افرادی است که طی درگیری به اسارت گرفته شده‌اند. درخواست اپوزیسیون سوریه در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند که در صورت توقف خشونت‌ها این احتمال هست که نیروهای افراطی (اعم از داعش، النصره، احرار الشام و ...) دست به بازسازی خود زده و با انجام حملات دیگر عملا آتش‌بس را نقض کرده و توپ را به زمین رقیب یعنی دولت اسد بیندازند. به همین دلیل، برخی ناظران با بدبینی به آتش‌بس می‌نگرند. الجزیره در گزارشی که به نظر می‌رسد عجولانه باشد، می‌نویسد: «نشست پاریس در همان روزی برگزار شد که نیروهای اسد با شورشیان نزدیک حلب درگیر شدند و جنگنده‌ها نیز حملاتی را به این شهر انجام دادند» اما الجزیره به این اشاره نمی‌کند که نیروهای النصره با سوءاستفاده از آتش‌بس ۱۲ کامیون بمب‌گذاری شده را به خط مقدم نیروهای اسد و متحدانش کوبیده و تلفات زیادی به بار آوردند. دیده‌بان سوری حقوق بشر نیز اعلام کرد که جنگنده‌ها شهر خان طومان در جنوب غرب حلب را بمباران کردند.

در نشست پاریس چه گذشت؟

به نظر می‌رسد دیپلماسی دوجانبه منطقه‌ای- بین‌المللی در پاریس فعال شده باشد. به گزارش اسکای‌نیوز، جان کری، وزیر خارجه آمریکا در پاریس به خبرنگاران گفت: «این وظیفه و مسوولیت ماست که از پایبندی مخالفان به آتش‌بس در سوریه اطمینان حاصل کنیم. روسیه و ایران نیز مسوولیت تضمین پایبندی نظام سوریه به آتش‌بس را برعهده دارند.» وی افزود: «پس از مذاکراتی که حدود چند ساعت طول کشید روس‌ها توضیح دادند این همان مسیری است که آماده رفتن در آن هستند.» وزیر خارجه فرانسه، فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا و وزیر خارجه آلمان و دیگر مقامات از متن بیانیه مشترک روسیه و آمریکا در زمینه تعهدات گرو‌ه‌ها تقدیر کردند. نتایج گفت‌وگوهای تلفنی سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با جان کری مورد تحسین رهبران اروپا قرار گرفته و پیشنهادهای آنها برای تقویت آتش‌بس مثبت ارزیابی شد. روزنامه الشرق الاوسط نوشت:‌ شرکت‌کنندگان در نشست پاریس از هیات عالی مذاکرات خواستند به‌طور جدی مخالفان میانه‌رو را از مواضع جبهه النصره دور نگه دارد و ریاض حجاب نیز متعهد به آن شد. اما این نشست یک میهمان هم داشت که یک سر بحران‌های سوریه به این کشور ختم می‌شود: عربستان سعودی. به گزارش اسپوتنیک، وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که جان کری، رئیس دستگاه دیپلماسی این کشور با عادل الجبیر، همتای سعودی خود دیدار کرد. در این دیدار وزیر امور خارجه آمریکا از «نقش کلیدی» عربستان در مقابله با تروریسم قدردانی کرد. الجبیر گفت: تمامی گروه‌ها باید به آتش‌بس و ورود کمک‌های انسانی به سوریه بدون هیچ شرطی متعهد باشند و ما همچنان متعهد به دوره انتقالی بدون حضور اسد هستیم. این در حالی است که اکنون وضعیت حلب در حال رسیدن به «نقطه عطف» است. برخی معتقدند تصرف دوباره حلب به دست ارتش سوریه می‌تواند معادله قدرت در این کشور را به نفع اسد دگرگون کند. تحلیلگران معتقدند یکی از دلایلی که اپوزیسیون سوری سعی دارد مذاکرات را به شکست بکشاند این است که بتواند در عرصه میدانی در سوریه پیشرفت‌هایی به دست آورده و در برابر اسد و متحدانش دست برتر داشته باشد.

«روی گاتمن» در فارن پالیسی می‌نویسد شهر حلب مهم ترین نماد جنگ سوریه طی ۵ سال گذشته است. از این رو دولت اسد همه تلاش خود را به‌کار می‌گیرد تا بتواند کنترل این شهر را بار دیگر به دست بگیرد. او می‌نویسد سیاست آمریکا در سوریه یکی به نعل زدن و یکی به میخ است. آمریکا از یک‌سو نیروی هوایی سوریه را به خاطر هدف قرار دادن مواضع غیرنظامی مورد انتقاد قرار داده است، اما ترجیح می‌دهد که سخنی از قانون‌شکنی‌های روسیه به میان نیاورد. از سوی دیگر، مقام‌های آمریکایی سعی می‌کنند روی جبهه النصره، یعنی وابستگان القاعده در سوریه تمرکز کنند. در چندین مورد مقامات آمریکایی در بیانیه‌های خود خبر از حضور نیروهای جبهه النصره در حلب داده‌اند. این اعلام می‌تواند به منزله صدور مجوز بمباران حلب از سوی سوریه و روسیه باشد.سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل دولت سوریه را مسوول کشته شدن غیرنظامیان دانسته است، اما « اساما تالجو» یکی از اعضای شورای شهر حلب به نقل از یکی از نیروهای گروه معارض مدعی شده که روسیه اقدام به هدف قرار دادن بیمارستان‌ها کرده است. تنها طرفی که به خوبی از اندازه مداخلات روسیه در حلب آگاه است، آمریکا است، اما آمریکا حاضر نیست اطلاعات خود را در این زمینه رسما اعلام کند. تلاش آمریکا برای همکاری با روسیه باعث شده که نیروهای معارض اعتماد خود را به آمریکا از دست بدهند. سیاست آمریکا، متحدان آن را در جهان عرب سر درگم کرده است. مقامات ترکیه مدعی‌اند که مداخله روسیه در سوریه توازن قدرت را در صحنه عملیات به نفع بشار اسد تغییر داده و این موضوع باید پیش از رسیدن به راه‌حل سیاسی، اصلاح شود.

ورود تروریست‌ها به حلب

مرکز روسی «حمیمیم» اعلام کرد که حدود ۷۰ فرد مسلح به همراه چند خودرو و تجهیزات از ترکیه وارد حلب شدند. به گزارش سایت وزارت دفاع روسیه، مرکز ویژه هماهنگی آشتی در حمیمیم با استناد به اطلاعات ساکنان محلی در حلب اعلام کرد که ۷۰ فرد مسلح به همراه سه خودرو زرهی با مهمات از ترکیه وارد روستای «عندان» شدند تا به جبهه النصره، شاخه القاعده در سوریه، در عملیات‌ها علیه نیروهای دولتی کمک کنند. در بیانیه این مرکز آمده است که تروریست‌های جبهه النصره همچنان به عملیات نظامی خود علیه نیروهای دولتی در شهر حلب ادامه می‌دهند تا آتش‌بس را به شکست بکشانند. آنها محله‌های «شیخ مقصود» و «العامریه» و فرودگاه نظامی «النیرب» در این شهر را هدف حملات خود قرار داده و به اردوگاه «حندرات» نیز حملاتی را انجام دادند. در این بیانیه به پایداری آتش‌بس در بیشتر مناطق سوریه اشاره و تاکید شده که تعداد روستاها و شهرهایی که به آتش‌بس پیوستند به ۹۷ مورد می‌رسد. تعداد گروه‌های مسلحی هم که در این آتش‌بس شرکت دارند ۵۲ گروه هستند.آتش‌بس در حلب و لاذقیه برای دو روز دیگر تمدید شده و آمریکا تاکید کرده که مسکو - واشنگتن برای تضمین پایبندی به آتش‌بس بر مخالفان و دولت سوریه فشار خواهند آورد. به گزارش روسیا الیوم، ارتش سوریه روز دوشنبه در پی بیانیه مشترک روسیه و آمریکا که از تمامی طرف‌ها خواستند حملات را متوقف کنند از تمدید آتش‌بس در حلب و حومه آن به مدت ۴۸ساعت دیگر خبر داد. فرماندهی کل ارتش سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد که تمدید آتش‌بس در حلب و حومه آن از ساعت یک بامداد سه‌شنبه تا پایان روز چهارشنبه خواهد بود. اجرای آتش‌بس در حلب از پنجم ماه مه آغاز شده و این دومین بار است که آتش‌بس موقت در حلب واقع در شمال سوریه تمدید شده است.

پارلمان عربی چه می‌گوید؟

رئیس پارلمان عربی موضع‌گیری ضعیف جامعه جهانی در مورد بحران سوریه را شرم‌آور خواند. به گزارش روزنامه مصری الیوم السابع، احمد الجروان،‌ رئیس پارلمان عربی در کنفرانسی مطبوعاتی در شهر قاهره، مقر اتحادیه عرب از نقشه راه پارلمان برای حمایت از حل سیاسی بحران سوریه با خروج این راه‌حل از چارچوب بین‌المللی و بررسی آن در چارچوب عربی خبر داد. الجروان در ادامه تاکید کرد، باید یکی از کشورهای عربی میزبانی گفت‌وگوی سوری - سوری با هدف دستیابی به راه‌حل نهایی برای بحران سوریه و پایان یافتن فاجعه انسانی در این کشور را بپذیرد.