محاکمه در خیابان

گروه جهان: کالیفرنیا برای دومین روز نا‌آرامی‌های خود را پشت‌سر گذاشت. علت این نا‌آرامی هم کسی جز ترامپ، پیشتاز جمهوری‌خواهان نیست. به گزارش بی‌بی‌سی صدها معترض که در روز جمعه منتظر ورود ترامپ در هتل کالیفرنیا بودند، به زد وخورد با پلیس پرداختند. این دسته از معترضان قصد داشتند تا با شکستن موانعی که پلیس در راه آنان ایجاد کرده بود، خود را به محل سخنرانی ترامپ برسانند.

گفته می‌شود به دلیل اعتراضات موجود، سخنرانی ترامپ در شهر برلین‌گیم با تاخیر برگزار شد. پلیس می‌گوید علت این تاخیر عوض شدن استراتژی پلیس برای ورود ترامپ به محل سخنرانی بوده است. پلیس تصمیم می‌گیرد تا وی را از در عقب هتل وارد محل سخنرانی کند. یک روز پیش از این هم در کاستامسا در اورنج کانتی چنین شرایطی حاکم بود و مردم معترض قصد داشتند تا اجازه سخنرانی را به مرد ۷ میلیارد دلاری جمهوری‌خواهان ندهند. در این‌باره روزنامه لس‌آنجلس تایمز می‌نویسد: صدها معترض در بیرون از آمفی‌تئاتر اورنج کانتی گرد هم آمده بودند و طرفداران ترامپ را که سعی داشتند خود را به سالن برسانند با سنگ می‌زدند.

شاهدان عینی می‌گویند بیشتر کسانی که در این تجمعات حضور داشتند پرچم‌های مکزیک و ایالات‌متحده را در دست داشتند. ترامپ در یکی از اولین اظهارنظرهای جنجالی خود گفته بود که دور مرز مکزیک با آمریکا دیوار خواهد کشید تا مانع ورود مهاجران غیرقانونی به کشور شود. پیش از این نیز در چندین سخنرانی ترامپ، مردم معترض به گردهمایی‌های انتخاباتی او هجوم آورده بودند اما در کالیفرنیا این اعتراضات به زد و خورد بین پلیس و مردم کشیده شده است. در حالی که معترضان اولیه به گفتمان ترامپ جزو طرفداران برنی سندرز بودند، در کالیفرنیا به نظر می‌رسد معترضان متعلق به حزب خاصی نباشند و تنها به دلیل نوع گفتار او در خیابان‌ها حضور پیدا کرده‌اند. گفته می‌شود در یکی از زد و خوردهای روز پنج‌شنبه، مردم معترض شیشه خودروی پلیس را شکستند و پلیس نیز به تبع این حمله چندین نفر از معترضان را بازداشت کرد.

برخی شاهدان عینی تاکید می‌کنند معترضان چندین بار به سمت پلیس سنگ پرتاب کردند و قصد داشتند تا موانع پلیس را رد کنند و خود را به سالن آمفی تئاتر برسانند. پلیس می‌گوید: در اثر پرتاب یک سنگ از سوی معترضان، یکی از نیروهای پلیس زخم سطحی برداشته است، زیرا در هنگام هجوم مردم معترض، پلیس مذکور کلاه محافظ به سر داشته و برای همین زخم عمیقی برنداشته است. همچنین پلیس اورنج کانتی تصریح می‌کند طی این اعتراض‌ها به ۵ خودرو آسیب مالی وارد شده که به گفته پلیس خسارت وارده هزاران دلار بوده است.

مردم معترض که عمدتا خود جزو مهاجران به حساب می‌آیند، یکصدا شعار «ترامپ احمق» را سر می‌دادند. همچنین برخی از آنها عروسک‌های مضحک این نامزد انتخاباتی را بر بالای سرشان گرفته بودند و علیه وی شعار می‌دادند. دانیل لوجان، یکی از صدها معترضی که خود را به محل سخنرانی پیشتاز جمهوری‌خواهان رسانده است می‌گوید: «من اعتراض دارم، زیرا خواهان حق برابر هستم، زیرا خواهان صلح و آرامش هستم.» او می‌افزاید: «می‌دانستم که با حضور ترامپ در اینجا چنین اتفاقی رخ خواهد داد، نزدیک بود تبدیل به یک شورش بزرگ شود. لیاقت او همین است.»

در ویدئوهای کنار خیابان و بزرگراه‌ها مشخص شده است که مردم معترض در «بلوار نیوپورت» به سمت موتورسواران سنگ پرتاب می‌کردند. همچنین برخی از آنها محل ورودی خیابان‌ها و بزرگراه‌ها را بسته و دررفت و آمد خودروها اخلال ایجاد کرده بودند. با این حال پلیس اورنج کانتی در بیانیه‌ای تاکید کرد به دلیل اعتراض‌های موجود هنوز هیچ گزارشی از ایجاد جراحت‌های عمیق و کاری گزارش نشده است. پلیس در این بیانیه تصریح می‌کند: به دنبال تظاهرات صورت گرفته ۱۷ نفر دستگیر شده‌اند. ۱۰ نفر از این دستگیرشدگان مرد و باقی زن هستند. ترامپ که در سه‌شنبه هفته گذشته از میان ۵ ایالت همه انتخابات درون حزبی را پیروز شده است، قصد دارد تا کمپین انتخاباتی خود را برای انتخابات در کالیفرنیا آماده کند. در روز راهپیمایی نزدیک به هزاران نفر از طرفداران او در سالن آمفی تئاتر جمع شده بودند، اما حضور اعتراضی مردم موجب شد این جلسه با تاخیر آغاز شود.

یکی از نیروهای پلیس درخصوص تاخیر در برگزاری کمپین انتخاباتی ترامپ به لس‌آنجلس تایمز می‌گوید: در حالی که ترامپ سعی داشت تا خود را به آمفی تئاتر برساند، هر آن بر تعداد جمعیت مردم افزوده می‌شد و این نگرانی وجود داشت که ورود ترامپ از در اصلی موجب وارد آمدن خسارت جانی به پیشتاز جمهوری‌خواهان شود. از این‌رو پلیس مخفی تصمیم می‌گیرد برای اینکه آسیبی به ترامپ وارد نشود او را مخفیانه از در پشت آمفی تئاتر وارد سالن کند. برای این منظور پلیس کاروان خودروهای اسکورت ترامپ را پیش از اینکه به سالن نزدیک شود متوقف می‌کند و وی را به شکل مخفیانه به سالن هدایت می‌کنند.

یکی از معترضان که بیرون از سالن آمفی‌تئاتر منتظر ورود خودروهای حامل ترامپ بود خود را خوزه کروز، ۲۱ ساله و دانشجو معرفی می‌کند. او درباره چرایی گردهمایی معترضان گفت که این تظاهرات به این دلیل نیست که وی (ترامپ) سفید پوست است، بلکه این تظاهرات به دلیل گفته‌های نفرت‌بار او شکل گرفته است. بیشتر معترضان تاکید می‌کنند به دلیل گفته‌های ترامپ در باب طرح‌های مهاجرتی‌اش، با وی مشکل دارند. برخی می‌گویند وی با طرح این ادعا که مکزیکی‌ها قاچاقچی و متجاوز به نوامیس آمریکایی‌ها هستند، رای لاتین‌تبارها را به سود خود نخواهد دید. لیندا سانچز، یکی از جمهوری‌خواهان لاتین تبار با تاکید بر این نکته که سخنان ترامپ جنجال بسیاری آفریده است، گفت: شکی نیست که کاندیداتوری ترامپ موجب می‌شود که لاتین‌تبارها از او بیش از پیش متنفر شوند و حتی در برخی نقاط کار به درگیری فیزیکی کشیده شود.

البته این نماینده جمهوری‌خواه از معترضان می‌خواهد که به اموال عمومی آسیب نرسانند. سانچز در این رابطه روز جمعه بیانیه‌ای صادر و در آن تاکید می‌کند اقداماتی از این دست به سود ترامپ تمام خواهد شد. وی در این بیانیه می‌افزاید: من معتقدم که تنها راهکار موجود اعتراض آرام و صلح‌آمیز است. اینگونه می‌شود انرژی خود را به سمت نامزد بهتری هدایت کرد. البته سانچز در این بیانیه اشاره‌ای به نام دیگر نامزد جمهوری‌خواهان نکرد اما تدکروز نزدیک‌ترین حدسی است که می‌توان برای این بیانیه در نظر گرفت. تدکروز خود اصالتا کوبایی و یک لاتین‌تبار است و این امر می‌تواند جمهوری‌خواهان لاتین‌تبار را به سمت وی متمایل کند.

اگرچه کالیفرنیا کمتر محافظه‌کار است اما جمهوری‌خواهان در آن پناهگاه محکمی دارند. ریچارد نیکسون و رونالد ریگان دو تن از روسای جمهوری هستند که در این ایالت بیشترین حمایت را توانستند از آن خود کنند. کالیفرنیا، پرجمعیت‌ترین ایالت آمریکا است و واجدان شرایط در این ایالت با حدود ۳۹ میلیون سکنه به زودی برای انتخاب نامزدهای دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه پای صندوق‌های انتخابات مقدماتی خواهند رفت. در انتخابات مقدماتی سال ۲۰۰۸ حدود ۸ میلیون از ساکنان کالیفرنیا به پای صندوق‌های رای دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه رفتند و هیلاری کلینتون (دموکرات) و جان مک‌کین (جمهوری‌خواه) را به‌عنوان نامزدهای خود برای شرکت در رقابت‌های نهایی ریاست جمهوری انتخاب کردند. با وجود این، در پایان رقابت‌های مقدماتی حزب دموکرات و همچنین پس از برگزاری همایش اصلی این حزب، باراک اوباما به‌عنوان نامزد نهایی دموکرا‌ت‌ها به رقابت با جان مک‌کین از حزب جمهوری‌خواه رفت و برنده آن انتخابات شد.