تصمیم 100 میلیارد پوندی بریتانیایی‌ها
گروه جهان: باراک اوباما در پایان دیدار منطقه‌ای خود از کشورهای عربی به قاره سبز رفت و با مقام‌های بریتانیا دیدار کرد. محور دیدار اوباما بحث خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا است. برخی شهروندان این کشور موافق خروج از اتحادیه هستند. به همین دلیل، کامرون در دور دوم نخست‌وزیری خود با چالش مهم ماندن یا رفتن از اتحادیه اروپا روبه‌رو است. رئیس‌جمهوری آمریکا پس از ورود به بریتانیا در کنفرانس خبری با کامرون به وضوح تمایل خود را به ماندن لندن در اتحادیه اروپا نشان داد.

اوباما در مقاله‌ای که روزنامه دیلی تلگراف چند ساعت پس از فرود آمدن هواپیمای وی در لندن منتشر شد، نوشت: «آمریکا و جهان نیاز زیادی به ادامه نفوذ شما به ویژه در داخل اروپا دارند.» شهروندان انگلیسی که موافق خروج انگلیس از اتحادیه اروپا هستند، فورا این مداخله اوباما را محکوم کردند. شهردار لندن در واکنش به مقاله اوباما گفت: «سخنانش را بشنوید اما به حرف‌هایش عمل نکنید.» به گزارش الجزیره، باراک اوباما به رای‌دهندگان بریتانیایی هشدار داد که در صورت خروج بریتانیا از اتحادیه، این کشور در آخر صف معاملات تجاری با آمریکا قرار خواهد گرفت. قرار است همه‌پرسی ماندن یا خروج از اتحادیه در ۲۳ ژوئن برگزار شود. این گزارش می‌افزاید که موافقان خروج از اتحادیه از تاثیرگذاری و اعمال نفوذ آمریکا در این رای‌گیری سرنوشت‌ساز به شدت خشمگین‌ هستند. به گزارش الجزیره، اوباما در مقاله خود در روزنامه دیلی تلگراف نوشت که بریتانیا باید مفتخر باشد که اتحادیه اروپا به گستراندن ارزش‌ها و اقدامات بریتانیا - دموکراسی، حاکمیت قانون، بازارهای آزاد- در سراسر این قاره و محیط پیرامون آن کمک می‌کند. اوباما خاطرنشان کرد که بریتانیا با ماندن در اتحادیه نفع بیشتری - در مورد شغل، تجارت، رشد اقتصادی و مالی و امنیت- خواهد برد.


موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟

سخنان و مواضع اوباما مورد استقبال و مخالفت دو طیف مهم قرار گرفت. آنان که خواستار «ماندن» در اتحادیه هستند از سخنان وی استقبال کردند و آنها که «رفتن» را ترجیح می‌دهند، اوباما را به دو‌رویی و مداخله متهم کردند. به گزارش نیویورک‌تایمز، اوباما با اتخاذ سیاست مداخله مستقیم در امور داخلی بریتانیا اعلام کرد که عضویت بریتانیا در این اتحادیه محدود‌کننده نفوذ بریتانیا نیست بلکه «تقویت‌کننده آن است». مخالفان و موافقان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در حال جمع‌آوری مدارک و مستنداتی برای تایید ادعاهای خود هستند. موافقان ماندن در اتحادیه به تحقیق بانک انگلیس استناد کرده و می‌گویند این تحقیق نشان می‌دهد که عضویت در اتحادیه اروپا با پویاتر کردن اقتصاد انگلیس باعث شکوفایی اقتصادی این کشور شده است. براساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، «برگزیت» (اصطلاحی به معنای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) می‌تواند یکصد میلیارد پوند برای اقتصاد انگلیس هزینه به بار آورده و نزدیک به یک میلیون فرصت شغلی در این کشور را تحت تاثیر قرار دهد. این نهاد مالی همچنین در گزارش خود از کاهش رشد اقتصادی انگلیس هم سخن به میان آورده است. همچنین براساس مطالعه‌ای که «سی‌بی‎آی» تشکل اصلی کارفرمایان انگلیس منتشر کرده، خروج انگلیس از اتحادیه اروپا «شوک جدی» به اقتصاد این کشور وارد می‌کند و حدود ۱۰۰ میلیارد پوند (۱۲۸ میلیارد یورو، ۱۴۵ میلیارد دلار) به بخش تولید در اقتصاد انگلیس ضرر خواهد زد که معادل ۵ درصد تولید ناخالص داخلی سالانه این کشور است. کارولین فیربیرن مدیرکل «سی‌بی‌آی» گفته است: «این تحقیق به روشنی نشان می‌دهد که چرا خروج از اتحادیه اروپا یک ضربه واقعی به سطح زندگی، کار و رشد اقتصادی (در انگلیس) است. حتی در بهترین حالت، این اقدام باعث وارد آمدن شوک جدی به اقتصاد انگلیس خواهد شد.» طبق نتایج این مطالعه، با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، حدود ۹۵۰ هزار شغل در این کشور حذف خواهند شد که به این معنا است بیکاری در انگلیس در سال ۲۰۲۰ دو تا سه درصد بیشتر از وضعی خواهد بود که این کشور در اتحادیه اروپا باقی بماند. به گزارش اکونومیست، موافقان خروج انگلیس از اتحادیه معتقدند بخش قابل ملاحظه‌ای از سرمایه‌گذاری‌های خارجی، به ویژه در زمینه خدمات مالی و خودرو، ناشی از عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا است. موافقان خروج از اتحادیه اروپا معتقدند یکی از نتایج خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، قوانین سختگیرانه کمتر و مساله دیگر مهاجرت است. واقع‌بینانه نیست که باور داشته باشیم انگلیسی‌هایی که به خروج کشورشان از اتحادیه اروپا رای داده‌اند، بتوانند مانع مهاجرت بی‌رویه از شرق اروپا شوند و بخواهند به مهاجران جاهای دیگر مانند هند و آفریقا خوشامد بگویند. اگرچه هر یک از موافقان و مخالفان استدلال‌هایی برای خود دارند اما نکته دیگری که می‌تواند تهدیدی برای یکپارچگی سرزمینی بریتانیا باشد تهدید رهبران اسکاتلند است. اسکاتلندی‌ها که مدافع ماندن در اتحادیه اروپا هستند می‌گویند در صورت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا خروج اسکاتلند از اتحاد با این کشور قطعی خواهد بود. نظرسنجی‌های مختلف از سوی نهادهای مختلف پاسخ‌های مختلفی دارد اما به نظر می‌رسد آرای موافقان و مخالفان به یکدیگر نزدیک باشد.


نظر‌سنجی‌های مردمی

در نظرسنجی‌های صورت گرفته درخصوص همه‌پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نظرات متفاوت بوده است. در نظرسنجی‌های صورت گرفته در سایت «nasdaq» از ۶ مارس به این سو به موافقان خروج این کشور از اتحادیه اروپا افزوده شده است. درحالی‌که در ۶ مارس ۵۸ درصد خواهان خروج از اتحادیه اروپا بودند، این رقم در نظرسنجی این سایت به ۸۵ درصد رسیده است. این در حالی است که در نظرسنجی «آی‌تی‌وی» ۵۱ درصد، خواهان باقی ماندن در اتحادیه اروپا و ۴۰ درصد نیز موافق خروج از این اتحادیه هستند. در این نظرسنجی ۹ درصد مردم هنوز تصمیم نگرفته‌اند که به کدام کمپین بپیوندند. روزنامه ایندیپندنت هم در گزارش خود نوشت: در تازه‌ترین نظرسنجی صورت گرفته توسط این روزنامه، کسانی که خواستار باقی ماندن در اتحادیه اروپا هستند با اختلاف نزدیک به ۱۰ امتیاز از مخالفان اتحادیه اروپا پیشی گرفته‌اند. در این نظرسنجی ۵۲ درصد خواستار باقی ماندن در اتحادیه اروپا و ۴۳ درصد جزو مخالفان هستند .