گروه اقتصاد بین‌الملل: تلفات جانی زمین‌لرزه‌هایی که جنوب ژاپن را لرزاند به 42 نفر رسیده و پس از آنکه شرکت‌ها خسارات ناشی از این زمین‌لرزه‌ها و تاثیرات منفی بر تولید را به دلیل اختلال در زنجیره عرضه بررسی کردند، تبعات اقتصادی آنها نیز نمایان شده است.

به گزارش بلومبرگ، زمین‌لرزه‌هایی که از روز پنج‌شنبه جزیره کیوشو در جنوب ژاپن را به لرزه درآورده‌اند، از ویرانگرترین زمین‌لرزه‌های این کشور از مارس ۲۰۱۱ تاکنون به شمار می‌روند. براساس گزارش دفتر مقابله با فجایع استان کوماموتو، ۲۰۱ نفر به شدت مجروح شده‌اند، ۸۳۸ نفر جراحت سطحی برداشته‌اند و ۱۱۰ هزار و ۸۱۶ نفر مجبور به ترک خانه‌های‌شان شده‌اند. به استان‌های مجاور ازجمله استان اوئیتا نیز خساراتی وارد شده است.

پس از وقوع این زمین‌لرزه‌ها، شاخص تاپیکس بورس توکیو ۳ درصد سقوط کرد و به ۱۵/ ۱۳۲۰ واحد رسید. شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ نیز با کاهش ۴/ ۳ درصدی رو به‌رو شد و به ۹۵/ ۱۶۲۷۵ واحد رسید. ارزش سهام شرکت تویوتا موتور با افت ۸/ ۴ درصدی رو به رو شد که بیشترین کاهش طی دو ماه گذشته است. برآورد می‌شود سود عملیاتی این شرکت در فصل منتهی به ژوئن با کاهش حدود ۳۰ میلیارد ینی(۲۷۷ میلیون دلاری) مواجه شود، زیرا در اثر این زمین‌لرزه‌ها تامین قطعات برای این خودروساز دچار مشکل شده است. تویوتا تولید در کارخانه خود در کیوشو را متوقف کرده است. شرکت هوندا موتور نیز تولید موتورسیکلت در کارخانه خود در کوماموتو را متوقف کرده است. تراهیکو تاتبه، از شرکت هوندا می‌گوید کارخانه موتورسیکلت‌سازی به شدت آسیب دیده است و به دلیل پس‌لرزه‌های فراوان حتی وارد شدن به آن امن نیست. شرکت نیسان نیز تولید در دو کارخانه خود در کیوشو را به حالت تعلیق درآورده است. در معاملات روز دوشنبه ارزش سهام شرکت نیسان ۸/ ۲ درصد کاهش یافت.

این زمین‌لرزه همچنین موجب قطع برق و اختلال در شبکه آبرسانی شد. جاده‌ها و فرودگاه‌های منطقه نیز آسیب دیده‌اند و دسترسی به برخی مناطق کوهستانی به دلیل رانش زمین و مسدود شدن جاده‌ها امکان‌پذیر نیست.

این در شرایطی است که ارزش ین در برابر دلار افزایش یافت و به ۲۳/ ۱۰۸ رسید، زیرا افت قیمت نفت سرمایه‌گذاری روی دارایی‌های امن را بیشتر کرد. سرمایه‌گذاران همچنین پیش‌بینی می‌کنند دولت ژاپن و بانک مرکزی این کشور برای اقتصادی که هم‌اینک در شرایط دشوار به سر می‌برد، مشوق‌های بیشتری درنظر بگیرد.

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، تعداد گروه‌های نجات را در مناطق زلزله‌زده به ۲۵ هزار نفر افزایش داده است. آبه روز گذشته در پارلمان ژاپن در پاسخ به امکان اختصاص بودجه بیشتر برای اقدامات امدادرسانی، گفت: «ما همه اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.»

اولین زمین‌لرزه پنج‌شنبه شب رخ داد که پس‌لرزه‌های فراوانی درپی داشت. روز شنبه نیز زمین‌لرزه‌ای به قدرت ۳/ ۷ ریشتر در نزدیکی کوه آسو، بزرگ‌ترین آتشفشان فعال ژاپن، روی داد. در اثر این زمین‌لرزه و رانش‌زمین، خانه‌ها، جاده‌ها و خطوط راه‌آهن در روستای مینامیاسو ویران شد. ارزش سهام شرکت بیمه عمر دای ایچی ۶/ ۵ درصد کاهش یافت که بیشترین میزان از ۱۲ فوریه تاکنون است. ارزش سهام شرکت بیمه توکیو مارین ۹/ ۵ درصد تنزل کرد. ارزش سهام دیگر شرکت‌ها نیز دچار کاهش شد، ارزش سهام شرکت کیوشو الکتریک که تنها نیروگاه هسته‌ای ژاپن را اداره می‌کند با سقوط ۸ درصدی روبه‌رو شد. رآکتور سندایی در نزدیکی منطقه کاگوشیما، همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و تامایو ماروکاوا، وزیر محیط‌زیست ژاپن می‌گوید: فعلا نیازی به تعطیل کردن این نیروگاه نیست.

ماسامیچی آداچی، از موسسه مالی جی‌پی مورگان می‌گوید:«تاثیر منفی این زمین‌لرزه بر اقتصاد در آینده نزدیک اجتناب‌ناپذیر است، اما درحال حاضر نمی‌توان برآوردهای جامعی کرد. به‌طور کلی، این زمین‌لرزه ریسک نزولی بر چشم‌انداز رشد اقتصادی ایجاد کرده است.»

علاوه بر شرکت‌های خودروساز، شرکت سونی نیز اعلام کرد کارخانه ساخت سنسور و ابزار این شرکت در کوماموتو تعطیل شده است. سونی اعلام کرد گرچه به ساختمان این کارخانه آسیب وارده نشده است و هیچ کدام از کارکنان آن مجروح نشده‌اند، اما به دلیل حساسیت این ابزار و لزوم دقت در تولید آنها، این کارخانه تعطیل شده است. سونی پنج کارخانه در مناطق زلزله‌زده دارد که کارخانه کوماموتو اصلی‌ترین کارخانه این شرکت در این مناطق است. در بورس توکیو ارزش سهام سونی هم ۸/ ۶ درصد سقوط کرد.

سخنگوی شرکت رینیسس الکترونیک هم اعلام کرد کارخانه این شرکت در کوماموتو تعطیل شده است. رینیسس الکترونیک تولیدکننده ریز تراشه است. سخنگوی این شرکت گفت مشخص نیست فعالیت این کارخانه چه زمانی از سر گرفته می‌شود.

شرکت‌های مناطق زلزله‌زده فعالیت‌های خود را به حالت تعلیق درآورده‌اند تا میزان آسیب‌ها را بررسی و از سلامت کارکنان خود اطمینان حاصل کنند. شرکت فوجی‌فیلم نیز تولید ابزارهای الکترونیکی خود را در کارخانه کوماموتو متوقف کرده است. شرکت فولادسازی استیلاند سومیتومو متال، نیز به منظور کنترل موارد ایمنی کارخانه‌های خود را در نزدیکی استان اوئیتا، تعطیل کرده است. به گفته وزیر اقتصاد ژاپن، هنوز برق هزاران خانه در استان کوماموتو وصل نشده است. حمل و نقل منطقه نیز تحت تاثیر قرار گرفته است به‌طوری که خطوط هواپیمایی ای‌ان‌ای و ژاپن ایرلاینز همه پروازهای خود را به کوماموتو لغو کرده‌اند و اکثر قطارهای محلی فعالیت نمی‌کنند. خطوط هواپیمایی ای‌ان‌ای و ژاپن ایرلاینز اعلام کردند امروز پروازهای خود را به این استان از سر می‌گیرند. خطوط هوایی ژاپن برای ارسال ۷ هزار پتو به نزدیکی کوماموتو پروازهایی را انجام داده است. نیروهای امدادی نیز از سراسر ژاپن به این منطقه فراخوانده شده‌اند و به زلزله‌زدگان غذا و تدارکات ارائه می‌دهند. هیرویوکی امدا، مالک یک رستوران می‌گوید برای زلزله‌زدگان غذای رایگان تهیه کرده است. او می‌گوید کارکنانش ۲۵۰ پرس غذا برای این افراد آماده کرده‌اند. او می‌گوید: «امیدوارم بتوانم کمکی کنم، حتی اگر کم باشد. سخت‌ترین چیز این است که نتوانید غذا پیدا کنید.»