گروه جهان: در حالی که عراق در میدان نبرد با داعش توانسته به توفیقاتی دست یابد؛اما در داخل نتوانسته بحران سیاسی موجود را حل کند. به گزارش یورو نیوز، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق هشدار داد که بالا گرفتن بحران سیاسی در این کشور بر سر اصلاحات، می‌تواند به مبارزه با گروه تروریستی داعش آسیب بزند. اختلاف سیاسی میان نمایندگان عراق طی این هفته سبب تعطیلی دو جلسه رای‌گیری در پارلمان شد. قرار بود نمایندگان درباره تغییر در کابینه به‌عنوان بخشی از برنامه دولت برای مبارزه با فساد مالی رای‌گیری کنند.

با این حال روز چهارشنبه درگیری‌های فیزیکی صحن علنی را به اغتشاش کشاند و پارلمان تعطیل شد. در همین حال صدها تن از هواداران مقتدی صدر، در مرکز بصره، بزرگ‌ترین شهر جنوبی عراق تحصن و خیابان اصلی را مسدود کردند. آنان می‌گویند خواستار تشکیل دولتی غیرحزبی هستند. مقتدی صدر که پیش‌تر شبه‌نظامیان «جیش المهدی» را فرماندهی می‌کرد و اکنون ده‌ها هزار هوادار در عراق دارد، با پایان این اعتراض خیابانی که از ماه میلادی فوریه آغاز شده، موافقت کرده است. در این راستا برخی منابع دیپلماتیک در بیروت می‌گویند حضور برخی رهبران یا نمایندگان جریان‌های شیعی عراق در بیروت به منظور میانجی‌گری حزب‌الله میان جریان‌های شیعی در عراق است و دیدار دبیرکل حزب‌الله لبنان با مقتدی صدر در همین راستا بوده است.به نوشته روزنامه مستقل رای الیوم، دیدار سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان با مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق در بیروت صورت گرفته و گفته می‌شود با حضور جواد شهرستانی، معاون آیت‌الله سیدعلی سیستانی و نوری مالکی، نخست‌وزیر سابق عراق (یا نماینده وی) به جلسه‌ای چهارجانبه تبدیل شد.یک منبع سیاسی در لبنان پیشتر گفته بود که سیدحسن نصرالله، مقتدی صدر را قانع کرده که به اعتصاب حامیانش در منطقه الخضراء در مرکز بغداد که از دو هفته قبل و در اعتراض به عملی نشدن اصلاحات حیدرالعبادی، نخست‌وزیر این کشور آغاز شده، پایان دهد. مقتدی صدر، ۳۱ مارس با تهدید پارلمان عراق به توقف فعالیت فراکسیون الاحرار (وابسته به جریان صدر) در صورت عدم رای‌گیری درباره کابینه پیشنهادی حیدرالعبادی به تحصن حامیانش در منطقه الخضراء پایان داد. گفته می‌شود همزمان با حضور مقتدی صدر در بیروت یک هیات سیاسی از جریان صدر نیز به ایران آمده‌اند. قرار است مقتدی صدر قبل از ترک لبنان و پایان سفرش به این کشور با نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان نیز دیدار کند.بالا گرفتن اختلافات سیاسی در عراق که به دلیل فساد گسترده و سهم خواهی‌های سیاسی است، علاوه بر اینکه نارضایتی گسترده مردمی را به دنبال داشته، باعث شده جریان‌های سیاسی از جمله جریان‌های شیعی عراق یکدیگر را به کارشکنی بر سر راه اصلاحات و پایان دادن به فساد متهم کنند. برخی منابع اعلام کردند علت حضور مقتدی صدر در لبنان این است که سیدحسن نصرالله نقش میانجی‌ را میان جریان صدر و نوری مالکی، نخست‌وزیر سابق عراق ایفا می‌کند.


طرفداران صدر خیابان‌ها را بستند

تا پیش از اینکه مقتدی صدر از هواداران خود بخواهد از خیابان‌ها به خانه‌اش بازگردند، هزاران تن از حامیان این روحانی در چند استان این کشور به خیابان‌ها آمدند و خواستار اجرای اصلاحات شدند. به گزارش الجزیره، به‌رغم اینکه تدابیر امنیتی شدیدی در بغداد برقرار شده بود تا این تجمع برگزار نشود اما هزاران تن از طرفداران جریان صدر به خیابان‌ها آمدند و خواستار برکناری رئیس پارلمان، رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر عراق شدند. مردم عراق از محقق نشدن وعده‌های مسوولان در مبارزه با فساد و ایجاد یک کابینه تکنوکرات خشمگین هستند. تنش‌های به وجود آمده در پارلمان و نیز اختلافات جریان‌های سیاسی بر این نارضایتی افزوده است. شرکت‌کنندگان همچنین انجام اصلاحات واقعی در عراق را خواستار شدند. این تظاهرات در منطقه‌ای صورت گرفت که مقر دولت، پارلمان و شمار دیگری از سفارتخانه‌های عربی و غربی در آن قرار دارد. حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق روز سه‌شنبه ساختار جدید کابینه را که شامل نامزدهای دیکته شده از سوی فراکسیون‌های سیاسی است به پارلمان تقدیم کرد.

این ساختار با توافق اخیر مبنی بر تشکیل دولت تکنوکرات به دور از هرگونه سهمیه‌بندی‌های سیاسی تناقض دارد. این در حالی است که با ادامه کشمکش‌های سیاسی در عراق، از پارلمان این کشور خبر می‌رسد که تحصن در مقر نهاد قانون‌گذاری این کشور همچنان ادامه دارد و ریاست پارلمان به دلیل آنچه «شرایط نامناسب امنیتی» خوانده شده، جلسه روز شنبه را به وقت دیگری موکول کرده است. در این ارتباط گفته می‌شود نمایندگانی که در پارلمان تحصن کرده‌، پیشتر اعلام کرده بودند که نشست روز شنبه پارلمان عراق برای تعیین رئیس و اعضای هیات رئیسه جدید پارلمان بوده است. جمعی از نمایندگان که در مقر پارلمان تحصن کرده‌ بودند، روز پنج‌شنبه رئیس و اعضای هیات رئیسه را برکنار کرده و تعیین هیات رئیسه جدید را به نشست روز شنبه موکول کرده بودند؛ اقدامی که با انتقاد سلیم الجبوری، رئیس پارلمان عراق و جریان‌های سیاسی سنی روبه‌رو شد. همچنین روز گذشته براساس دستور جلسه عادی پارلمان عراق، قرار بود جلسه‌ای با ریاست سلیم جبوری برای بررسی کابینه پیشنهادی حیدر العبادی، ‌نخست‌وزیر عراق برگزار شود که با مسائل پیش آمده و تلاقی این دو نشست رئیس پارلمان اعلام کرد که نشست را به وقت دیگری موکول کرده‌ است. در همین حال اسامه نجیفی، رئیس پیشین پارلمان عراق و از رهبران جریان‌های سنی این کشور اعلام کرد: روز گذشته استوارت جونز، سفیر آمریکا در عراق و برت مک‌گورک، نماینده ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا در عراق با وی دیدار کردند و هر دو بر غیرقانونی بودن اقدام پارلمان در برکناری جبوری تاکید کردند. برخی نمایندگان پارلمان عراق تاکید دارند، همانگونه که سلیم جبوری از ریاست پارلمان کنار گذاشته شده، نخست‌وزیر نیز باید استیضاح شود و در صورت عدم دستیابی به آرای لازم، وی نیز باید از قدرت کناره‌گیری کند. خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد با کاهش قیمت نفت و کاهش بودجه مشکلات عراق در این بحران سیاسی چند برابر شده است. این در حالی است که دولت عراق برای مبارزه با داعش نیاز به افزایش درآمد هم دارد. عراق در نظر دارد تا در سال جاری موصل را از داعش بازپس گیرد. داعش در سال 2015 برخی از اراضی تحت اشغال خود را در عراق و سوریه از دست داده است. با این حال عراق برای شکست کامل داعش نیاز به درآمد بیشتر از نفت دارد. این در شرایطی است که بحران سیاسی موجود در عراق اوضاع را پیچیده‌تر کرده است.

گریگوری بوزتین، نماینده سازمان ملل درباره این درگیری‌ها گفت: «تنها جناحی که از این درگیری‌ها منتفع و از ضعیف شدن جریانات سیاسی در عراق خوشحال می‌شود، گروه تروریستی داعش است.» او روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما نباید اجازه بدهیم این روند ادامه پیدا کند. او در این بیانیه از همه گروه‌های سیاسی خواست برای حل بحران سیاسی این کشور مشارکت کنند.