گروه جهان: نیروهای خلافت خودخوانده نه تنها به تدریج در حال از دست دادن سرزمین‌های تسخیر شده و عقب‌نشینی از آنها هستند بلکه نیروهای کلیدی خود را هم یکی یکی از دست می‌دهند. طی یک ماه اخیر چند تن از رهبران ارشد داعش طعمه نیروهای ائتلاف آمریکا و نیروهای روسی شده‌اند. «ابوالهیجاء التونسی» فرستاده البغدادی به سوریه و والی منطقه اعزاز در حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در حومه شمالی حلب کشته شد. گفته می‌شود او مسوول عملیات‌های نظامی داعش در شمال و شرق حلب بوده است. نیروهای خلافت جسد تکه‌تکه شده او را به بیمارستانی در رقه منتقل کردند. هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی «خودروی حامل او و برخی از مقام‌های داعش را در مسیر حلب به رقه هدف قرار داده و آنها را کشتند.» همچنین تعدادی از تیم اسکورت التونسی نیز در این حمله کشته شدند. التونسی در اواخر سال 2013 وارد سوریه شد و پس از پیوستن به گروه‌های تندرو به عضویت داعش در آمد. او اندکی بعد به‌عنوان «امیر» منطقه «الدووِرینا» در حومه حلب منصوب شد و سپس از سوی البغدادی به‌عنوان حاکم یا والی اعزاز و فرمانده نظامی مسوول کل حلب انتخاب شد.

البته پیش از التونسی تعدادی دیگر از رهبران داعش نیز از سوی نیروهای آمریکایی، روسی و سوری شکار شدند. «اینترنشنال بیزینس تایمز» در گزارشی می‌نویسد: «امر العبسی» یک سوری متولد عربستان نیز که مسوول عملیات‌های نظامی داعش در سوریه و فرمانده «آدم‌ربایی»‌های این گروه بود، در حلب کشته شد. این گزارش می‌افزاید: مرگ او ضربه اساسی برای خلافت خودخوانده است زیرا این جوان ۳۶ ساله نقش مهمی در اولین عملیات‌های نفوذی داعش و رسوخ این گروه به سوریه و توسعه بعدی این گروه در شامات ایفا کرد. نام العبسی در سپتامبر ۲۰۱۵ در فهرست سیاه سازمان ملل قرار گرفت. همچنین از او با عنوان عضوی از مجلس شورای داعش و فرمانده بازوی رسانه‌ای این گروه نام برده می‌شود. در گزارش موسسه «سوفان» در سال ۲۰۱۴ آمده که العبسی رهبری ماشین تبلیغاتی داعش را بر عهده داشت که «ارتشی از نویسندگان، وبلاگ‌نویسان و محققانی که اخبار رسانه‌های جهان، به ویژه رسانه‌های اجتماعی را دنبال می‌کنند در کنترل دارد.» «آکا ابوالعثیر العبسی» همچنین به‌عنوان رابط میان داعش و رهبران مذهبی در منطقه عمل می‌کرد. پایگاه اینترنتی «extremism counter» در توصیف العبسی می‌نویسد: «استراتژی رسانه‌ای او در عضوگیری موفقیت‌آمیز داعش از نیروهای خارجی بسیار اثرگذار بود. او تلاش بسیاری می‌کرد تا داعش را به نیرویی آلترناتیو در برابر القاعده تبدیل کند. به واسطه تلاش‌های رسانه‌ای او و تیمش تعداد نیروهای داعش از ۱۲ هزار نفر در ژوئن ۲۰۱۴ به ۱۶ هزار نفر در نوامبر ۲۰۱۴ افزایش یافت. او همچنین عمر الشیشانی، ریش قرمز قفقازی و ارتش مهاجران او را ترغیب کرد که زیر بیرق البغدادی وارد نبرد علیه مخالفان شوند.» اینترنشنال بیزینس تایمز می‌افزاید: العبسی در زمانی که داعش زیر نام «القاعده در عراق» در سال‌های اول بحران سوریه در این کشور می‌جنگید، به عضویت این گروه در آمد. پس از اینکه برادرش «ابو محمد العبسی» کشته شد، ابوالعثیر نقش رهبری یافت و به ریاست یکی از گردان‌های تروریستی نزدیک حمص منصوب شد. او در نهایت به والی حلب تبدیل شد اما در مارس ۲۰۱۶ کشته شد. اما همزمان با حمله جنگنده‌های ارتش سوریه به نشست سرکردگان و رهبران داعش در ساختمان استانداری رقه، والی این شهر نیز کشته شد. گفته می‌شود «ابومجاهد اللیبی» والی این شهر کشته شده است.


نسل جدیدی از بمب‌های داعش

با توجه به کشته شدن رهبران داعش اما گویی این گروه قصد ندارد به این زودی‌ها عرصه را خالی کند. به گزارش وال استریت ژورنال، داعش طی سال گذشته از آزمایشگاه دانشکده مجهز شیمی در موصل برای تولید نسل جدیدی از مواد انفجاری و آموزش شبه‌نظامیان برای استفاده از آنها استفاده کرده است. ژنرال حاتم مقصوصی، افسر ارشد متخصص در مواد و تله‌های انفجاری در عراق می‌گوید: امکانات دانشگاه موصل توانایی داعش برای شروع حملات در عراق و صادرات بمب‌های ساخت خود را دارد. او به وال‌استریت ژورنال می‌گوید: «دانشگاه موصل بهترین مرکز تحقیقات داعش در جهان است. کارآموزان این گروه ابتدا به رقه سوریه و سپس به دانشگاه موصل می‌روند تا از امکانات موجود استفاده کنند.» ژنرال مقصوصی می‌گوید هنگامی که کارآموزان خارجی این آموزشگاه را ترک کنند با مهارت‌های کافی برای ساخت بمب‌هایی همانند آنهایی که در حملات پاریس و بروکسل استفاده شد، به سرزمین‌های خود باز می‌گردند. وال‌استریت ژورنال می‌افزاید: تروریست‌ها از این آزمایشگاه مجهز برای تولید مواد منفجره غیر اتمی و کمربندهای انفجاری و همچنین تسلیحات شیمیایی و بمب‌های مختلف استفاده می‌کنند. کلنل استیو وارن، سخنگوی ارتش آمریکا در عراق می‌گوید: آزمایشگاه بمب‌سازی موصل در زمره بزرگترین آزمایشگاه‌هایی است که این گروه تاسیس کرده است. او می‌گوید نیروهای ائتلاف یکی از مقام‌های عالی‌رتبه نظامی این گروه را از پای در آورده اما اطلاعاتی راجع به او ارائه نداد. با این حال، ژنرال مقصوصی می‌گوید این سرکرده ارشد داعش «ابو ایمان» نام داشت که متخصص ارشد در آزمایشگاه موصل بود.