توفان سیاسی در آمریکا
گروه جهان: در «دومین سه‌شنبه بزرگ» در مرحله مقدماتی انتخابات آمریکا ترامپ و کلینتون گوی سبقت را از سایر رقبا ربوده و برتری را از آن خود کردند. در این مرحله، مارکو روبیو، یکی دیگر از رقبا از دور رقابت‌ها کنار کشید و عرصه را برای نامزدهای دیگر بازتر کرد. به گزارش بی‌بی‌سی، روز سه‌شنبه ایالت‌های اوهایو، فلوریدا، کارولینای شمالی، ایلینوی و میسوری رای‌‌گیری کردند. در این رای‌‌گیری دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون هر دو پیروزی‌های قاطعی در ایالت بزرگ فلوریدا به دست آوردند.

ترامپ به‌رغم پیروزی در فلوریدا اما در ایالت بزرگ اوهایو از رقیب خود جان کیسیک، فرماندار این ایالت، شکست خورد. کلینتون هم پیشتازی خود را با پیروزی در فلوریدا، اوهایو، ایلینوی و کارولینای شمالی گسترش داد. با این حال رقیب او سناتور برنی سندرز در جمع طرفدارانش گفت که قبلا بارها پیروزی‌های غیرمنتظره داشته و قصد ترک رقابت را ندارد. اولین اتفاق مهم این دور از رقابت‌ها البته کناره‌گیری مارکو روبیو در اردوگاه جمهوری‌خواهان بود که باعث شد، عرصه برای ترامپ بازتر شود. روبیو که در هفته‌های اخیر وارد نبرد لفظی تندی با ترامپ شده بود، پیروزی او را در فلوریدا تبریک گفت و افزود: آمریکا در میانه یک «توفان سیاسی» است و رای دهندگان خشمگین و کلافه هستند. سناتور روبیو پیش‌تر گفته بود باید فلوریدا را ببرد تا مانع «ربودن نامزدی حزب توسط ترامپ» شود. به گزارش بی‌بی‌سی، فلوریدا و اوهایو از این نظر اهمیت دارند که برندگان آنها همه امتیازات انتخاباتی - ۹۹ نماینده برای فلوریدا و ۶۶ نماینده برای اوهایو - را خواهند گرفت. براساس سیستم انتخاباتی پیچیده آمریکا همین نمایندگان ایالتی هستند که در گردهمایی ماه ژوئیه به نامزد برنده رای خواهند داد.

ترامپ با کسب آرای فلوریدا ۴۶ درصد، ایلینوی ۳۹ درصد، میسوری ۴۱ درصد، کارولینای شمالی ۴۰ درصد، اوهایو ۳۶ درصد حائز اکثریت آرا شد. در مقابل کروز با آرای‌ فلوریدا ۱۷ درصد، ایلینوی ۳۰ درصد، میسوری ۴۱ درصد، کارولینای شمالی ۳۷ درصد، اوهایو ۱۳ درصد از رقیب خود جا ماند. در جبهه دموکرات‌ها نیزکلینتون با کسب آرای فلوریدا ۶۵ درصد، ایلینوی ۵۱ درصد، میسوری ۵۰ درصد، کارولینای شمالی ۵۵ درصد و اوهایو ۵۷ درصد اکثریت آرا را به‌دست آورد وسندرز نیز با آرای فلوریدا ۳۳ درصد، ایلینوی ۴۹ درصد، میسوری ۴۹ درصد، کارولینای شمالی ۴۱ درصد و اوهایو ۴۳ درصد از هیلاری عقب افتاد.

دومین اتفاق مهم نیز موضع‌گیری‌های انتخاباتی کلینتون بود تا به این وسیله بر سر جمهوری‌خواهان بکوبد و آرای آنها را نیز به سبد دموکرات‌ها بریزد. کلینتون روز سه‌شنبه در کارولینای شمالی از مبارزات انتخاباتی خود و سندرز تمجید کرد و در اشاره به مجادله‌های تند لفظی میان جمهوری‌خواهان گفت؛ او و سناتور سندرز «به جای اهانت به دیگران بر مسائل تمرکز دارند.» با این حال، میان این دو نامزد دموکرات نیز رقابت جریان دارد به‌گونه‌ای که با پیروزی هیلاری بر سندرز، وی یک گام دیگر به نامزدی حزب دموکرات نزدیک می‌شود. ناظران معتقدند رقابت‌های انتخاباتی در سال ۲۰۱۶ یک تفاوت عمده در میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها دارد. اولین تفاوت این است که دموکرات‌ها نامزدهای کمتری داشته و این تعداد اندک هم در همان روزهای اول کناره گرفتند تا فضا برای نامزدهای نهایی دموکرات‌ها آماده‌تر شود. دومین تفاوت هم در این است که در اردوگاه دموکرات‌ها نسبت به جمهوری‌خواهان آرامش بیشتری حکمفرما است.

اردوگاه جمهوری‌خواهان اما از همان آغاز با وجود نامزدی چون ترامپ آبستن توفان بود و به تعبیر روبیو نه تنها آمریکا که حزب جمهوری‌خواه هم در میانه یک «توفان سیاسی» قرار دارد. نامزدهای جمهوری‌خواه با سرسختی تمام در کوران رقابت‌ها باقی‌ماندند و نتیجه آن جدل‌های سیاسی تند و تیزی بود که «شاید» نه در اردوگاه جمهوری‌خواهان و نه در رقابت‌های ریاست جمهوری آمریکا سابقه داشت. علت تمام این جدل‌ها و مناقشات انتخاباتی نیز کسی نبود جز دونالد ترامپ که برخی او را جنجالی‌ترین نامزد ریاست جمهوری در تاریخ آمریکا معرفی کرده‌اند. به گزارش بی‌بی‌سی، دونالد ترامپ که امید اصلی کسب نامزدی حزب به حساب می‌آید با مقاومت شدید تشکیلات حزب جمهوری‌خواه و همچنین با محکومیت دموکرات‌ها روبه‌رو بوده و این در رقابت‌های انتخاباتی آمریکا اگر نگوییم بی‌سابقه، کم‌سابقه بوده است.

ترامپ به‌خاطر یک رشته حوادث خشونت بار در تجمع‌هایش مورد انتقاد شدید دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بوده است. منتقدان می‌گویند اظهارات تند او در مورد مسلمانان و مهاجران، و نطق‌های تحریک آمیز درباره معترضان در تجمع‌هایش، به خشونت و فضای نفرت دامن زده است. این درحالی است که او خود را عنصری «وحدت بخش» معرفی می‌کند. این عنصر وحدت‌بخش البته سخنانی بر زبان می‌آورد و مواضعی اتخاذ می‌کند که نه تنها بوی عقلانیت از آن به مشام نمی‌رسد بلکه باعث شده برخی او را «هیتلر مدرن» بنامند. این میلیاردر عصیانگر گویی هیچ اندیشه‌ای راجع به سخنانش و پیامد سخنانش نمی‌کند و هر کلامی که به ذهنش می‌رسد بلافاصله بر زبان می‌آورد. چنین است که سخنان و مواضع او اگرچه جنجالی است و توانسته دل بخشی از جامعه آمریکا را به‌دست آورد اما هیچ نشانی از انسجام در کلام و مواضعش دیده نمی‌شود. به گزارش «ایندیپندنت»، «دونالد ترامپ» در سخنانی در «اوهایو» در روز «سه‌شنبه بزرگ»، از «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری این کشور به‌دلیل خارج کردن «فوری» نظامیان آمریکایی از عراق انتقاد کرد. او گفت: «صدام، رئیس‌جمهور معدوم عراق فرد خوبی نبود، ولی در کشتار تروریست‌ها بسیار خوب عمل می‌کرد، در حالی‌که عراقِ امروز بهترین پناهگاه برای تروریست‌ها شده است.» ترامپ با اعلام اینکه مخالف سرسخت حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ بود، اعلام کرد که بارها هشدار داد که چنین وضعیتی می‌تواند به بی‌ثبات شدن منطقه بینجامد. معلوم نیست این نامزد جنجالی در سال ۲۰۰۳ کجا بود که کسی هشدارهای او را جدی نگرفت. این نامزد جنجالی جمهوری‌خواهان همچنین مدعی شد، ایران از خلائی که در پی عقب‌نشینی نظامیان آمریکایی از عراق به‌وجود آمده، بهره‌برداری کرده و «به دومین کشور بزرگ جهان از لحاظ منابع نفت تبدیل شده است.» برخی ترامپ را به «دامن زدن به خشونت»، «دو قطبی کردن جامعه»، «بیگانه کردن مسلمانان و جوامع اقلیت» و ... متهم کرده‌اند. چنین است که پال رایان، رئیس‌جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، روز سه‌شنبه خواستار «ایجاد هماهنگی برای کاهش خشونت» شد و باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا نیز با اشاره‌ای غیرمستقیم به ترامپ اعلام کرد که او از حوادث اخیر در گردهمایی‌های انتخاباتی مایوس است و هر «تلاشی برای گستراندن ترس یا تشویق خشونت» را رد می‌کند.

به گزارش الجزیره، مهم‌ترین چالشگر ترامپ در سطح ملی سناتور تد کروز است. این سناتور ۴۵‌ساله که نامزد مطلوب تی پارتی است در کمپینی در هوستون، تگزاس اعلام کرد که تنها نامزدی است که می‌تواند ترامپ را به چالش بکشد. این گزارش می‌افزاید با وجود پیروزی‌هایی که ترامپ به دست آورده اما هسته اصلی جمهوری‌خواهان چندان تمایلی به او ندارد و به هر وسیله می‌کوشند او را از ادامه رقابت‌ها منصرف کرده یا کنار بگذارند. الجزیره می‌افزاید: شکست ترامپ در اوهایو امید جدیدی به جمهوری‌خواهان داده تا او را از نامزدی منصرف کرده یا مانع از این شوند که ۱۲۳۷ انتخاب‌کننده مورد نیاز برای پیروزی در کنوانسیون حزبی در ماه جولای را به دست آورد.

یکی از دلایلی که باعث شده اکثر چهره‌های برجسته جمهوری‌خواه بر کنار گذاشتن ترامپ اجماع کنند «مواضع» و «سخنان» بعضا رکیک و نامناسب اوست که باعث شده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در انظار داخلی و خارجی «مضحک» و «کودکانه» جلوه کند. الجزیره می‌افزاید: «ترامپ وعده داده ۱۱ میلیون مهاجر غیرقانونی را دیپورت کند، سیاست‌های تجاری حمایتگرایانه وضع کرده و مانع ورود مسلمانان به آمریکا شود.» این گزارش می‌افزاید: ترامپ در رقابت‌های روز سه‌شنبه به مخالفت‌هایی که علیه او می‌شود، اشاره کرده و افزوده بود که «اکنون به نظر می‌رسد من نامزد احتمالی جمهوری‌خواهان باشم.» او می‌گوید: «کله گنده‌های حزبی مرا نمی‌خواهند اما من هستم.» اما یک احتمال وجود دارد هرچند احتمالی دور از ذهن نیست: اینکه اجماع دموکرات‌ها- جمهوری‌خواهان بر حذف ترامپ و اعلام نامزدی دیگر به جای او باشد.