گروه جهان: روز گذشته کره‌جنوبی و آمریکا رزمایش نظامی بزرگی را برای «ارتقای‌ سطح نظامی» خود به منظور «مقابله با کره‌شمالی» آغاز کردند. به گزارش رویترز، کره‌جنوبی اعلام کرد این رزمایش بزرگ‌ترین مانور مشترک میان ارتش‌های کره‌جنوبی و آمریکا است که در پی چهارمین آزمایش اتمی کره‌شمالی در ژانویه سال جاری میلادی انجام می‌شود. به گزارش نیویورک‌تایمز، فرماندهی رزمایش مشترک میان آمریکا و کره‌جنوبی اعلام کرده است: در جریان این رزمایش ۱۷ هزار سرباز آمریکایی و بیش از ۳۰۰ هزار سرباز کره‌جنوبی شرکت دارند. برگزاری این مانور در حالی است که ارتش‌های آمریکا و کره‌جنوبی روز جمعه برای استقرار سیستم دفاع موشکی «تاد» در کره‌جنوبی مذاکراتی را آغاز کردند.

در پاسخ به این رزمایش نظامی، کره‌شمالی اعلام کرد که دست به «حمله نظامی هسته‌ای و پیشگیرانه» خواهد زد. به گزارش سی‌ان‌ان، این خبر در بیانیه‌ای از سوی کمیسیون دفاع ملی کره‌شمالی مطرح شد که از سوی آژانس خبری رسمی کره‌شمالی انتشار یافت. کره‌شمالی با اعلام اینکه مانور جنگی کره‌جنوبی - آمریکا تمرینی برای اشغال این کشور است، افزود: «این مانور نظامی که از سوی دشمنان ما انجام می‌شود در صورتی که به مثابه تخطی از حاکمیت کره‌شمالی باشد با پاسخ هسته‌ای ما مواجه می‌شود.» این گزارش در ادامه می‌افزاید: «این سخنان خصمانه در هنگام مانورهای نظامی سالانه به کرات بیان می‌شود. این تهدیدها قبلا هم بیان شده است.» با این حال، گزارشگر سی‌ان‌ان می‌افزاید: امسال میزان تنش‌ها از سال‌های گذشته بیشتر است و احتمال اقدامی نسنجیده از سوی پیونگ‌یانگ می‌رود. شورای امنیت هفته گذشته طرح تحریم کره‌شمالی را تصویب کرد و این تحریم به دلیل آزمایش هسته‌ای اخیر این کشور و پرتاب موشک صورت می‌گیرد. به گفته اعضای شورای امنیت، این اقدامات تخطی از تحریم‌های بین‌المللی و نادیده گرفتن قوانین است. چین و روسیه به‌عنوان دو کشور متحد و حامی پیونگ‌یانگ هم این قطعنامه را تحریم کردند. خبرگزاری رسمی کره‌شمالی این تحریم‌ها را «بی‌سابقه و اقدامی گانگستری» خواند. پیونگ‌یانگ معتقد است که مانورهای سالانه آمریکا و کره‌جنوبی به‌عنوان «تمرین نهایی برای حمله» است. به همین دلیل، این کشور هشدار داده که هرگونه تعرض به قلمروش با اقدام تلافی‌جویانه مانند حمله به سئول و خاک آمریکا مواجه خواهد شد. اگرچه، وزارت دفاع کره‌جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرده که هنوز هیچ نشانه غیرمعمول نظامی از جانب کره‌شمالی در جریان این رزمایش مشترک دیده نشده اما پیونگ‌یانگ بیکار ننشسته و در بیانیه‌ای دستور «حمله پیشگیرانه اتمی برای اجرای عدالت» را صادر کرده است. این مانور به مدت یک ماه ادامه خواهد یافت.


توانمندی کره‌شمالی چقدر است؟

کره‌شمالی سرزمین فقر و قحطی است، گویی سرنوشت مردم این کشور با فقر و قحطی گره خورده است. اگرچه به نوشته آسوشیتدپرس، کل تجارت این کشور 24 میلیونی در سال 2014 حدود 28 میلیارد دلار بوده اما بقای این کشور با کمک‌های غذایی از سوی کشورهای جهان به‌ویژه ژاپن، روسیه، کره‌جنوبی و چین تامین می‌شود. با این حال، گفته می‌شود تقریبا 4 میلیون از جمعیت این کشور از سوءتغذیه رنج می‌برند. در کره‌شمالی، انواع گوشت (مانند مرغ، ماهی و غیره) بسیار کمیاب است. بسیاری از کالاهای لوکس به کادرهای ارشد نظامی می‌رسد و ته‌مانده اگر چیزی ماند نصیب مردم می‌شود. کره‌شمالی همچون قفسی است که مردم آن تنها به آب و دانه‌ای برای بقا بسنده می‌کنند اما با تمام این توصیفات، تمام پولی که از به اصطلاح تجارت ناچیز این کشور به‌دست می‌آید، صرف خرید و ساخت تجهیزات نظامی می‌شود. در این کشور شعاری وجود دارد که همه‌چیز دیگر حول آن می‌چرخد: «ابتدا ارتش.» این سیاست در دوران خاندان «کیم» در کره‌شمالی نهادینه شده است. اصولا این کشور در طول تاریخ خود همیشه در «شرایط خاص» به‌سر می‌برده است. بنابراین برای حفظ تمامیت ارضی کشور باید ابتدا ارتش تقویت شود. بر همین اساس، آسوشیتدپرس گزارشی مفصل از تعداد نیروهای دریایی، زمینی و هوایی کره‌شمالی تهیه کرده و به تسلیحات مورد نیاز آنها هم اشاره کرده است.

آسوشیتدپرس می‌نویسد؛ پیونگ‌یانگ منابع مالی هنگفتی را برای ساخت زرادخانه‌های اتمی و موشکی و حفظ نیروهای غیراتمی‌اش هزینه کرده است. حدود پنج درصد از جمعیت 24 میلیون نفری این کشور در سمت‌های نظامی و 25 تا 30درصد دیگر در یگان‌های شبه‌نظامی یا یگان‌های ذخیره که آماده بسیج شدن هستند، مشغول فعالیتند. نیروی زمینی ارتش کره‌شمالی شامل 950 هزار نیرو، 4200 تانک، 2200 خودروی زرهی، 8600‌قطعه توپخانه‌ای و 5500 راکت‌انداز چندمنظوره است. نیروهای زمینی ارتش خلق کره از هر نظر بزرگ‌ترین بخش از ارتش را تشکیل می‌دهند. 70 درصد از آنها در خط مقدم منطقه غیرنظامی شده در مرز کره‌جنوبی قرار دارند تا در زمان احتمال رویارویی فورا بسیج شوند. آنها به خوبی در چند هزار تاسیسات زیرزمینی مستحکم مستقر شده و سنگر می‌گیرند. سلاح‌های آنها اغلب تجهیزات موروثی هستند که براساس طراحی‌های دهه 1950 میلادی روسیه و چین ساخته شده‌اند. اما آنها در سال‌های اخیر از تانک‌ها، توپخانه‌ها و تسلیحات پیاده نظام جدید رونمایی کرده‌اند. به‌رغم کمبود منابع و تجهیزات، ارتش کره‌شمالی این توانایی را دارد تا خسارت‌های قابل‌توجهی را به کره‌جنوبی به‌ویژه در منطقه‌ای بین منطقه غیرنظامی شده تا سئول وارد کند اما انجام یک حمله اتمی به آمریکا دور از واقعیت و فراتر از توانایی‌های آن است. نیروی دریایی کره‌شمالی 60هزار دریانورد، 430 کشتی جنگی گشت‌زنی، 260 شناور آبی ‌خاکی، 20 ناو جنگی مین‌گذار، حدود 70 زیردریایی و 40 کشتی پشتیبان دارد. این نیرو، کوچکترین بخش ارتش کره‌شمالی محسوب می‌شود. نیروی هوایی کره‌شمالی 110 هزار نیرو، بیش از 800 فروند هواپیمای جنگی، 300 هلی‌کوپتر و بیش از 300 هواپیمای ترابری دارد اما کره‌شمالی دهه‌ها است که هیچ جنگنده جدیدی خریداری نکرده است. بهترین جنگنده‌های کره‌شمالی میگ‌های 29 دهه 1980 میلادی خریداری شده از اتحاد جماهیر شوروی، میگ 23 و سوخوی 25 هستند. همه آنها به‌شدت از کمبود سوخت رنج می‌برند و خلبانان زمان آموزش اندکی در هوا دارند. سیستم‌های دفاع هوایی کره‌شمالی بسیار قدیمی هستند.

با این حال، رهبران پیونگ‌یانگ کاملا آگاهند که نسبت به دشمنان خود از نظر نظامی ضعیف‌تر، از نظر فنی پایین‌تر و از نظر لجستیک بسیار عقب‌تر هستند اما با تمرکز بر جنگ نامتقارن توان وارد آوردن ضربه به برادران جنوبی را دارند. این کشور اگرچه از لحاظ تجهیزات بسیار عقب است اما بر روی توانایی‌های جنگ سایبری‌اش به‌شدت کار می‌کند که یکی دیگر از تاکتیک‌های نظامی نامتقارن و مهم محسوب می‌شود.