گروه جهان: خوش‌بینی‌ها برای اجرای آتش‌بس در سوریه افزایش یافته است. قرار است آتش‌بس مذکور از امروز به اجرا درآید. به گزارش الجزیره، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در نشست اعضای شورای امنیت ملی اعلام کرد آتش‌بسی که قرار است از امروز اجرایی شود گامی مهم به سوی پایان جنگ در سوریه خواهد بود. او در این نشست افزود که توقف حملات هوایی گامی ضروری برای موفقیت این آتش‌بس خواهد بود. اوباما که سال آخر حضور در کاخ سفید را می‌گذراند، اعلام کرد که توقف درگیری میان نیروهای مختلف بهترین راه برای شکست داعش خواهد بود. اوباما تصریح کرد که یکی از دلایل بقای داعش وجود اختلاف میان طرف‌های سوری است. الجزیره می‌نویسد: «توافق آتش‌بس میان روسیه- آمریکا بزرگ‌ترین و مهم‌ترین توافق از آغاز درگیری‌ها در سوریه است و در صورت اجرایی شدن می‌تواند جنگ خانمان‌سوز 5 ساله را پایان دهد.» رئیس‌جمهوری آمریکا با تاکید بر اینکه هرگونه آینده مسالمت‌آمیزی در سوریه شامل بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه نخواهد بود، گفت: «روزهای آینده حیاتی و حساس خواهند بود.» اوباما افزود: پایبندی طرف‌ها به تعهدات خود در مورد آتش‌بس را کنترل خواهند کرد. وی با اشاره به اینکه جنگ در سوریه، جنگی داخلی و یک جنگ نیابتی است، افزود: «داعش حدود 40 درصد از مناطق تحت کنترل خود را از دست داده است.»

وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد که آتش‌بس در برخی مناطق در عمل آغاز شده و تا ۲۷ فوریه تکمیل خواهد شد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد مسکو فهرست مناطقی را در سوریه که از نظر کرملین شامل آتش‌بس خواهند شد، به وابسته نظامی سفارت آمریکا در روسیه داده تا آمریکا نیز مناطق مورد نظر خود را به طرف روسی اعلام کند و در عمل آتش‌بس در روز ۲۷ فوریه (امروز)آغاز شود. وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد مذاکراتی را با برخی گروه‌های مخالف مسلح در سوریه انجام داده و توافق‌هایی با برخی از آنها برای آغاز آتش‌بس امضا شده است. ایگور کوناشنکف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که مذاکراتی در استان‌های حماه، حمص، لاذقیه، دمشق و درعا انجام شده است اما وی اشاره‌ای به هویت گروه‌هایی که با آنها مذاکرات انجام شده نکرد. وی اعلام کرد که در دو شهر برج الاسلام و الغنیمیه که تحت کنترل نیروهای دولتی است و در استان لاذقیه قرار دارد، توافق آتش‌بس میان طرفین درگیر به امضا رسیده است. وی همچنین اعلام کرد که در مرکز هماهنگی روسیه در پایگاه هوایی لاذقیه که کار نظارت و اجرای مذاکرات آتش‌بس را بر عهده دارد پنج گروه مجزا تشکیل شده که وظیفه انجام مقدمات آتش‌بس را بر عهده دارند. این گروه‌ها شامل کمیته تجزیه و تحلیل نقشه‌ها و گروه‌های مسلح، کمیته مسوول مذاکرات، کمیته مسوول توافقنامه‌ها و هماهنگی با گروه‌های خارجی،‌ کمیته مسوول جمع‌آوری اطلاعات و کمیته ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم سوریه می‌شود. با برقراری آتش‌بس قرار است مذاکرات صلح سوریه هفتم مارس (۱۷ اسفند) در ژنو از سر گرفته شود. به گزارش رویترز، پیش‌تر به دلیل شروطی که مخالفان در مذاکرات ژنو مطرح کردند و شرکت‌کنندگان نتوانستند به جایی برسند، استفان دی‌میستورا مذاکرات را به ۲۵ فوریه (ششم اسفند) موکول کرد. اما به دلیل تحولات اخیر دی‌میستورا اعلام کرده بود که ازسرگیری مذاکرات در تاریخ ۲۵ فوریه عاقلانه نیست اما در نهایت تاریخ ۱۷ اسفند برای آغاز مذاکرات در نظر گرفته شد. روز گذشته شورای امنیت طرح روسیه و آمریکا را برای اجرای آتش‌بس در سوریه تصویب کرد و از نیمه‌شب دیشب (جمعه) آتش‌بس اجرایی شد. آتش‌بس شامل گروه تروریستی داعش و جبهه النصره نیست.


توپخانه لفظی مسکو- آنکارا

احمد داووداغلو، نخست‌وزیر ترکیه، روز پنج‌شنبه در مصاحبه با سی‌ان‌ان ترک اعلام کرد اگر امنیت ترکیه تهدید شود، طرح آتش‌بس سوریه الزام‌آور نخواهد بود و در صورت لزوم آنکارا تدابیر لازم علیه یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) و داعش را در پیش می‌گیرد. این در حالی است که اوغلو پیش‌تر خواستار حمایت اتحادیه عرب از مداخله نظامی کشورش در سوریه شده بود. داود اوغلو همچنین در مصاحبه‌ای که با الجزیره داشت اعلام کرد نسبت به حمایت اتحادیه عرب از کشورش برای دخالت نظامی در سوریه تردید دارد. او افزود: در صورتی که ما دست به مداخله نظامی در سوریه بزنیم، چه تضمینی وجود دارد که کشورهای اتحادیه عرب از ما دفاع و حمایت کنند. از سوی دیگر، میخائیل بوگدانف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری نووستی احتمال انجام عملیات نظامی مشترک با آمریکا علیه «ناقضان توافق آتش‌بس» را بعید ندانست. این مقام روسی تصریح کرد که ممکن است در کنار آمریکایی‌ها مواضع گروه‌هایی را که به آتش‌بس پایبند نیستند یا به آن نمی‌پیوندند بمباران کنیم. این احتمالی است که آن را رد نمی‌کنیم.


افشای طرح «ب» از سوی واشنگتن

میخاییل بوگدانف البته گوشه چشمی هم به آمریکایی‌ها داشت. او اشاره کرد که مسکو نگران اظهارات آمریکا در مورد طرح «ب» برای سوریه در صورت شکست توافق آتش‌بس است. بوگدانف در مصاحبه با ایتارتاس گفت که اظهارات آمریکا درخصوص وجود طرح جایگزین «ب» مایه نگرانی است و ما هیچ اطلاعی از آن نداریم. روزنامه وال استریت ژورنال اما از طرح «ب» واشنگتن رونمایی کرد. این روزنامه فاش کرد که مشاوران نظامی و اطلاعاتی ارشد به باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا گفته‌اند که تصور نمی‌کنند روسیه به آتش‌بس در سوریه پایبند باشد و از دولت آمریکا خواسته‌اند طرح‌هایی را برای تشدید فشار بر مسکو برای ارائه کمک بیشتر تدوین کند. طرح «ب» که اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا، جوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا و جان برنان مدیر سیا از بانیان آن هستند احتمالا واشنگتن را به جنگ نیابتی عمیق‌تر در سوریه سوق می‌دهد. این روزنامه به نقل از مقامات آمریکایی نوشت: «بعید نیست افزایش حمایت آمریکا از مخالفان جزو این طرح باشد تا بتوانند مناطق از دست رفته‌شان را پس بگیرند.» به نوشته این روزنامه، این طرح نه تنها شامل گسترش دایره برنامه حمایت تسلیحاتی از مخالفان مسلح می‌شود بلکه حمایت اطلاعاتی از مخالفان نیز جزو طرح است تا بتوانند مانع موفقیت بیشتر حملات روسیه شوند. در واکنش به این طرح، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز پنج‌شنبه گفت هیچ طرح جایگزینی به جای بیانیه مشترک روسیه و آمریکا وجود ندارد. به گزارش اسپوتنیک، لاوروف افزود: «اگر از تروریست‌ها به‌عنوان مهره‌های شطرنج در بازی‌های ژئوپلیتیکی استفاده شود هیچ راه‌حلی برای بحران‌های خاورمیانه موفقیت‌آمیز نخواهد بود.» وی افزود: «وخیم شدن بیشتر این وضعیت تهدیدی جدی برای کل جامعه بین‌الملل است. قطعا بدون نابودی ریشه تهدیدهای تروریستی به‌خصوص داعش که کنترل بخش‌های وسیعی از خاورمیانه را بر عهده دارد برقراری یک ثبات پایدار در این منطقه غیرممکن است.»