گروه جهان: روزگاری سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به کوبا افسانه تلقی می‌شد. کسی باور نمی‌کرد روزی فرا برسد تا رئیس‌جمهوری آمریکا وارد آخرین دژ سوسیالیسم شود؛ دژی که سابقه 90 سال دشمنی با قدرت هژمون را دارد. بسیاری از مردم با یکدیگر بر سر حضور رئیس‌جمهوری آمریکا در کشورشان و سخنرانی در «میدان انقلاب» این کشور شرط بندی می‌کردند. میدان انقلاب همان جایی است که فیدل کاسترو، رهبر قبلی کوبا، سخنرانی‌های آتشین و انقلابی خود را در آنجا ایراد می‌کرد.

اما آن چیزی که روزگاری «شایعه» یا «افسانه» تلقی می‌شد سرانجام روز پنج‌شنبه به حقیقت تبدیل شد. به گزارش «یواس‌ای تودی»، باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا ماه آینده (مارس) در قالب سفری دوره‌ای به چند کشور آمریکای لاتین از کوبا نیز دیدار خواهد کرد. خبرگزاری فرانسه هم می‌نویسد باراک اوباما،‌ نخستین رئیس‌جمهوری این کشور خواهد بود که پس از تقریبا یک قرن به کوبا سفر می‌کند. اوباما در حساب کاربری توییتر خود نوشت: «من ماه آینده به کوبا سفر می‌کنم تا در اقدامات برای بهبود زندگی مردم این کشور پیشرفت ایجاد کنیم.» کاخ سفید که امید دارد این سفر مانند لحظه فرو ریختن «دیوار برلین» عمل کند، آن را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای مهم اوباما در عرصه سیاست خارجی در نظر می‌گیرد. اوباما و همسرش ۲۱ و ۲۲ مارس به کوبا سفر خواهند کرد. «ناتاشا غونیم» در یادداشتی برای الجزیره می‌نویسد: «۲۱ مارس که اوباما به کوبا بیاید، اولین رئیس‌جمهور مستقر آمریکا خواهد بود که پس از ۹۰ سال از این کشور بازدید می‌کند. اولین و تنها سفر یک رئیس‌جمهوری آمریکا به کوبا از سوی «کالوین کولیج» رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا در سال ۱۹۲۸ انجام شده است. به گزارش الجزیره، یک زن کوبایی که از فرط خوشحالی تصاویر اوباما و پرچم آمریکا را روی تی‌شرت خود حک کرده بود، می‌گوید: «وقتی اوباما به اینجا بیاید خواهد دید کوبای واقعی چگونه است. او فقط گزارش‌های خبری را دیده و خوانده است اما با سفر به کوبا پی خواهد برد که کوبای واقعی چگونه است.» یک پیرمرد کوبایی هم به الجزیره می‌گوید: «آنها باید تحریم‌ها را پایان دهند و درهای تجارت را به روی کوبا بگشایند. در اینجا همه چیز بسیار گران است.»

اگرچه کاخ سفید اعلام کرد اوباما در جریان سفر ماه آینده خود به کوبا با فیدل کاسترو،‌ رهبر سابق این کشور دیدار نخواهد کرد اما دولت کوبا درصدد برنامه‌ریزی و مهیا کردن شرایط دیدار اوباما از کوباست. جوزفینا ویدال، مدیر کل امور آمریکای وزارت خارجه کوبا گفت: «پرزیدنت اوباما از سوی دولت و ملت کوبا مورد استقبال قرار خواهد گرفت. این فرصتی برای پرزیدنت خواهد بود تا با واقعیت‌های کوبا آشنا شود.» جوزفینا ویدال افزود: «به منظور عادی‌سازی رابطه میان دو کشور، تحریم‌ها باید برداشته شود و سرزمینی که از سوی نیروی دریایی در گوانتانامو اشغال شده باید بازگردانده شود.» اوباما از زمان حضور خود بر مسند ریاست‌جمهوری آمریکا از سال ۲۰۰۹ اعلام کرده که اقدامات بیشتری برای ایجاد رابطه با کوبا به جای اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور انجام خواهد داد. اوباما همچنین اعلام کرده بود که یکی از شروطش در سفر به کوبا دیدار با مخالفان و اپوزیسیون این کشور باشد. بن رودز، مشاور ارشد سیاست خارجی اوباما اعلام کرد: «ما این مساله را برای ۵۰ سال امتحان کرده‌ایم. ما تحریم‌هایی علیه کوبا اعمال کرده‌ایم و برای دموکراسی آنجا هزینه کرده‌ایم اما نتوانستیم پیشرفت حقوق بشر را در این کشور نظاره‌گر باشیم» از زمان به قدرت رسیدن فیدل کاسترو در کوبا و پیروزی انقلاب سوسیالیستی در این کشور روابط سیاسی و دیپلماتیک هاوانا- واشنگتن قطع و دو کشور نسبت به یکدیگر تخاصم و دشمنی داشتند. در این مدت (از سال ۱۹۵۹ به بعد) ۱۰ رئیس‌جمهور در آمریکا بر سر کار آمده است که روابط دو کشور بدون تغییر مانده بود. سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در دهه‌های گذشته عملیات‌های ناکام زیادی برای سرنگونی حکومت کمونیستی کوبا انجام داده است. در ۱۴ ماه گذشته و پس از آغاز مذاکرات محرمانه دو کشور با میانجیگری پاپ فرانسیس، دو کشور در نهایت به عادی‌سازی روابط رسیدند. جیمی کارتر رئیس‌جمهور اسبق آمریکا نیز در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۱۱ دو بار به منظور دیدار با برادران کاسترو به کوبا سفر کرده است، اما سفر کارتر ۲ تا ۳ دهه پس از ریاست جمهوری‌اش و به‌عنوان رئیس‌جمهور اسبق آمریکا انجام شده است. ناتاشا غونیم در الجزیره می‌نویسد: «طی ۱۵ ماه گذشته اوباما تلاش زیادی برای عادی‌سازی رابطه با کوبا به خرج داد که اوج آن بازگشایی سفارت دو کشور در تابستان گذشته بود.» در کنار این پروازهای تجاری، اقتصادی و دیپلماتیک هم میان طرفین آغاز شد. گزارش‌ها حاکی است که اوباما در دوران ریاست‌جمهوری خود دو پرونده مهم را مختومه اعلام کرد: یکی بحث رابطه با کوبا و یکی پرونده هسته‌ای ایران. با این حال، الجزیره می‌افزاید: «هنوز نگرانی‌های حقوق بشری در نگاه آمریکا به کوبا وجود دارد.»