گروه جهان: ارتش سوریه در ادامه پیشروی خود در مناطق مختلف این کشور کنترل روستای «کفین» در حومه شمالی حلب و در مرز با ترکیه را در دست گرفت. این روستا در شمال شهرک «مایر» در حومه شمالی حلب و در شرق جاده بین‌المللی حلب - غازی آنتپ قرار دارد. برخی گزارش‌ها حاکی است که نیروهای ارتش سوریه پس از آزادسازی شهرک کفین در حومه شمالی حلب در حال کشف و خنثی‌سازی مین‌ها و بمب‌های کارگذاشته شده از سوی گروه‌های تروریستی هستند. گزارش المیادین نیز حاکی است که ارتش سوریه موفق به آزادسازی بیش از 80 درصد از حومه جنوبی حلب شده است. خبرنگار این شبکه می‌گوید: تروریست‌ها در پی پیشروی نیروهای ارتش سوریه، خانواده‌های خود را از شهرک‌ها و روستاهای حومه شمالی حلب به سمت شهرک «داره عزه» در حومه غربی حلب منتقل کرده‌اند. این گزارش می‌افزاید: آزادسازی شهرک‌های مایر و کفین در حومه شمالی حلب، به ارتش سوریه اجازه می‌دهد مرزهای مشترک با ترکیه را به کنترل خود درآورد و بر آن نظارت داشته باشد. سی.ان.ان اما روایتی دیگر دارد. این خبرگزاری به جای استقبال از عقب نشینی تروریست‌های تکفیری از نگاه دیگری به پیشروی‌های روسی- سوری پرداخته است. «تیم لیستر» گزارشگر سی.ان.ان می‌نویسد: «تصاویر حلب، ادلب و مرز سوریه با ترکیه در یک کلمه خلاصه می‌شود: ناامیدی». او می‌افزاید: ده‌ها نفر به دلیل بمباران هوایی مجبور به ترک منازل خود شده و به مرز ترکیه رفته‌اند و صدها هزار نفر دیگر گیر افتاده‌اند و منتظرند ببینند سرنوشت چه ارمغانی برایشان خواهد آورد، البته در این تردیدی نیست که سوریه به ویرانه تبدیل شده و مداخلات خارجی در روزهای آغاز بحران باعث شد مسیر حوادث از کنترل خارج شود، اما حقیقت این است که ارتش سوریه در جبهه‌هایی با کمک پشتیبانی هوایی روسیه توانسته به موفقیت‌هایی دست یابد، به گونه‌ای که این پیشروی‌ها به ضرر ائتلاف ترکی- عربی تفسیر و زمینه ساز آغاز بحث‌های مربوط به اعزام نیروی زمینی از سوی ترکیه- عربستان شد.
تیم لیستر در ادامه گزارش خود می‌آورد: صحنه درگیری در سوریه دگرگون شده و توازن قوا به هم خورده است و موج دیگری از شهروندان آواره به مرزهای ترکیه هجوم آورده‌اند. او پیشروی‌های ارتش سوریه با کمک متحدانش را این‌گونه توصیف می‌کند:«ارتش جاده منتهی به حلب که مسیر تدارکاتی است و شورشیان و سازمان‌های مردم نهاد از طریق آن به جابه‌جایی وسایل خود می‌پرداختند، تصرف کرده است. تخمین زده می‌شود که ۳۲۰هزار نفر در این شهرها و روستاهای محاصره شده هنوز زنده‌اند یا زیر بمباران شدید مشغول ادامه زندگی‌اند». با این حال، خبرنگار المیادین تاکید کرد؛ آزادسازی شهرک کفین سبب شده تا ورود به شهر اعزاز برای ارتش سوریه هموارتر از قبل شود. شبکه روسیا الیوم اعلام کرد که بسته‌های مواد غذایی، دارو و وسایل نظافت شخصی برای ۳۵۰۰ تن به شهرک معضمیة الشام در جنوب غرب دمشق وارد شده و پیش‌بینی می‌شود که طی روزهای آینده این کمک‌ها بیشتر شود. صلیب سرخ اعلام کرد که این کمک‌ها برای ۷۰۰ خانواده است و کمیته صلیب سرخ بین‌المللی و هلال احمر سوریه این کمک‌ها را به این منطقه منتقل کرده‌اند. سی.ان.ان می‌نویسد در سال ۲۰۱۵ نیروهای اسد در حالت تدافعی قرار داشتند و نیروهای شورشی قدم به قدم پیشروی می‌کردند و تقریبا دمشق و برخی مناطق پیرامون دست ارتش سوریه بود. محتمل بود که رژیم به زودی فرو می‌پاشد و ارتش توان خود را به روی محافظت از پایتخت متمرکز کرده بود؛ اما ورق برگشت و مداخله روسیه در ماه سپتامبر همه چیز را عوض کرد. حضور روس‌ها که برخی از آن با عنوان «انقلاب مسکو» نام می‌برند باعث شد ورق به نفع اسد برگردد. شورشیان منطقه به منطقه پس زده شوند تا اینکه ارتش سوریه به مرزهای ترکیه نزدیک شود و کنترل دالانی را در دست بگیرد که هم مرز با ترکیه است.

«امیل حُکایم» در فارین پالیسی می‌نویسد:«اگر بخش‌های تحت کنترل شورشیان از دست آنها خارج شود، یک پیروزی چشمگیر برای اسد و بزرگ‌ترین ضربه به شورشیان از آغاز بحران در سال ۲۰۱۱ خواهد بود.» بی تردید این ضربه بر پیکر حامیان خارجی شورشیان هم وارد خواهد آمد. «موسسه مطالعات جنگ» در تحلیلی در مورد پیشروی ارتش سوریه در حلب می‌نویسد:«پیشروی‌های موفقیت آمیز ارتش در حوالی حلب باعث می‌شود اپوزیسیون دچار از هم گسیختگی شوند، جاه‌طلبی‌های استراتژیک ترکیه به شکل اساسی به چالش کشیده شده و کارت اپوزیسیون از سوی اسد سوزانده شود و در نهایت ثابت شود که آنها دیگر دارایی ارزشمندی برای جامعه بین‌المللی و چانه زنی به حساب نیایند.» شورشیان در شهرهای گرفتار شده دست به دامان کمک‌های خارجی شده‌اند. یکی از انگشت نماترین گروه‌های شورشی «احرارالشام» است که تلاش دارد دستاوردهای خود را حفظ کند و در همین راستا بیانیه‌ای صادر کرده و در آن می‌گوید: «دست یاری به سوی تمام جناح‌های انقلابی سوری دراز می‌کنیم... ما از اتحاد و ادغام با آنها بدون هیچ پیش شرطی استقبال می‌کنیم.»

این سیگنال‌ها نشان می‌دهد که پیشروی‌های ارتش سوریه در مناطق پیرامون حلب برای تروریست‌ها و حامیان‌شان گران تمام شده است. سی.ان.ان در گزارش خود می‌نویسد: «هدف روس‌ها برای حضور در سوریه روشن بود: پیوند دادن مناطق تحت کنترل رژیم به ساحل.»این گزارش می‌افزاید:«اینها مناطق حضور داعش نیست، بلکه مناطق حضور النصره، احرار الشام و عناصری از ارتش آزاد سوریه است که مهم‌ترین گروه‌های شورشی هستند.» مخالفان سوری می‌گویند دولت دمشق محموله‌های بزرگی از اسلحه و مهمات برای کردها در شمال این کشور ارسال کرده و همزمان نیروهای نظامی آمریکایی نیز وارد شهر کردنشین کوبانی شده‌اند. به گزارش روزنامه رای الیوم، «کمیته‌های هماهنگی محلی» سوریه با اعلام این خبر مدعی شدند که محموله‌های مذکور که صدها تن برآورد شده عصر روز یکشنبه همراه با مسوولان امنیتی و نظامی دولت دمشق با چند فروند هواپیمای نظامی به قامیشلی رسیده است و مقامات دولتی سوریه با فرماندهان یگان‌های کرد در مجتمع امنیتی شهر قامیشلی واقع در نزدیکی مرزهای ترکیه دیدار کرده‌اند.

این سلاح‌ها و نشست هماهنگی میان مسوولان دولت سوریه با فرماندهان یگان‌های کرد برای آغاز عملیات تصرف شهر الشدادی، یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های داعش در جنوب حسکه است. کمیته‌های مذکور افزودند: «هدف رژیم سوریه از این همکاری تلاش برای ایجاد گذرگاهی از حسکه به سوی نیروهایش است که در شهر دیرالزور در محاصره‌ داعش هستند و دولت دمشق قصد دارد عملیات بزرگی را با همکاری کردها و مشارکت نیروهای داوطلب تحت فرماندهی حزب‌الله که در حسکه مستقر شده‌اند، آغاز کند.» همچنین گفته می‌شود نیروهای آمریکایی برای هماهنگی بیشتر با نیروهای کرد وارد کوبانی شده‌اند. کمیته‌های هماهنگی اعلام کردند که در حلب نیز نشستی با حضور فرماندهان نظامی دولت سوریه با فرماندهان یگان‌های‌کرد در شهر عفرین برگزار شده که هدف از آن توافق برای آغاز عملیات تشکیلات نظامی موسوم به «نیروهای سوریه دموکرات» برای آزادسازی شهر منغ (واقع در ۳۰کیلومتری شمال حلب) و کنترل فرودگاه نظامی این شهر اعلام شده است. بخش اعظم نیروهای سوریه دموکرات از یگان‌های کرد تشکیل شده و تحت حمایت مستقیم آمریکا قرار دارد. منابع مذکور می‌گویند: جنگنده‌های روسیه نیز حملات خود را بر فراز شهر اعزاز در نزدیکی فرودگاه منغ با هدف آماده‌سازی شرایط برای آغاز حمله زمینی و بازپس‌گیری فرودگاه افزایش داده است.