احتمال توقف مذاکرات ژنو
گروه جهان: سازمان ملل اعلام کرد که مخالفان سوریه نشست خود را با استفان دی میستورا که قرار بود روز سه‌شنبه برگزار شود، لغو کردند. هیات مخالفان سوری دیروز اعلام کردند که به دلیل اینکه استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه پاسخی به سوالات آنها نداده است، نشست خود را با او لغو کردند. با توجه به احتمال توقف مذاکرات و شکست تلاش‌های بین‌المللی برای پایان جنگ در سوریه، روز سه‌شنبه ارتش سوریه با پشتیبانی هوایی روسیه به شمال حلب حمله کرد. به گزارش نیویورک‌تایمز، یک روز پس از آغاز مذاکرات رسمی که پس از دو سال وقفه صورت می‌گیرد، هر دو طرف (هیات دولت سوریه و مخالفان) یکدیگر را متهم به گستراندن بحران کرده و هر یک دیگری را به بحران‌سازی و دامن زدن به تلفات جانی و اقتصادی متهم می‌کند. این گزارش می‌افزاید: بشار جعفری، سفیر سوریه در سازمان ملل و نماینده این کشور در مذاکرات ژنو، پس از دو ساعت مذاکره با دی‌میستورا اعلام کرد که شرایط برای آغاز مذاکرات رسمی وجود ندارد.

جعفری در میان خبرنگاران مواضع خود را این‌گونه بیان کرد: «ما در مرحله مقدماتی پیش از آغاز مذاکرات رسمی غیرمستقیم هستیم.» او اعلام کرد که دی میستورا اکنون به خطای تصمیم خود پی برده است. به گزارش الجزیره، هیات‌های اپوزیسیون هم اعلام کردند که میستورا نیازمند زمان بیشتری برای کسب حمایت لازم از ۱۷ کشوری بود که این مذاکرات را مورد حمایت قرار دادند. یکی از دلایل توقف احتمالی مذاکرات حمله انتحاری به منطقه سیده زینبیه دمشق از سوی داعش است که حدود ۵۰ کشته و ۱۲۰ زخمی بر جای گذاشت. بسیاری از خبرگزاری‌ها انجام این عملیات انتحاری گسترده در اولین روز آغاز مذاکرات ژنو را تلاش برای بر هم زدن مذاکرات سوری- سوری اعلام کردند. بر همین اساس، جعفری افزود: اپوزیسیون در گام اول باید این حمله را محکوم کند.

به گزارش نیویورک‌تایمز، سه شنبه عصر نیروهای اپوزیسیون در نشستی که با استفان دی میستورا تدارک دیده شده بود، حضور نیافتند. آنها در عوض در بیرون از دفتر سازمان ملل در ژنو و زیر تند باد زمستانی تجمع کرده و نسبت به «عملیات گسترده» روس‌ها و حملات نیروهای دولتی به حلب و دمشق اعتراض کردند. نیروهای اپوزیسیون که به نظر می‌رسد کارتی برای بازی ندارند حملات دولتی علیه حلب را بهانه‌ای برای خروج از مذاکرات قرار داده‌اند. برخی گزارش‌ها حاکی است که حضور ناظران ترکیه‌ای و عربستانی در میان اپوزیسیون سوری یکی از دلایلی است که احتمال توقف مذاکرات را افزایش داده است. نیویورک‌تایمز به نقل از یکی از اعضای اپوزیسیون با بزرگنمایی حملات ارتش سوریه به حلب می‌نویسد: «شدت حملات به حلب بی‌سابقه بود و ما چنین چیزی پیش از این ندیده بودیم.»

یکی از دلایل داد و فغان مخالفان سوری پیشروی‌های ارتش سوریه در نقاط حساس حلب است. چنین به نظر می‌رسد که دست دولت اسد در مذاکرات قوی تر شده و در عوض کفه ترازوی قدرت اپوزیسیون کاهش یافته است. نیویورک‌تایمز در همین رابطه به نقل از دیده‌بان سوری حقوق بشر، مستقر در لندن، می‌نویسد: «نیروهای دولتی روستای استراتژیک حردتنین را گرفته‌اند و به پیشروی‌های خود ادامه می‌دهند. این عملیات مسیرهای انتقال تجهیزات شورشیان به مناطق تحت کنترل آنها و ترکیه را مختل کرده است.» ارتش سوریه توانسته علاوه بر روستاهای شیعه‌نشین نبیل و زهرا، چند روستا در شمال حلب را از کنترل شورشیان مخالف دولت خارج کند. دیده‌بان سوری حقوق بشر هم می‌گوید: نیروهای دولتی روستای رتیان در شمال حلب را نیز به تصرف خود در آورده‌اند. نیویورک‌تایمز می‌افزاید: این عملیات همزمان با مذاکرات ژنو شدت گرفت و به نظر می‌رسد روند مذاکرات در روز چهارشنبه را با اختلال مواجه کرده است.

نیروهای شورشی می‌گویند: مناطق تحت کنترل این گروه‌ها در خطر محاصره نیروهای دولتی قرار دارد. آنها از قدرت‌های خارجی خواستار سلاح و مهمات شده‌اند. نیویورک‌تایمز می‌افزاید: وقتی نیروهای جیش‌الاسلام که در نظر دولت روسیه در زمره نیروهای تروریستی هستند وارد مذاکرات شدند و در عوض کردها کنار گذاشته شدند، مسکو مخالفتی نشان نداد تا مبادا متهم به قصور یا کارشکنی در مذاکرات شود. به نظر می‌رسد روس‌ها خشم خود از پیوستن گروه‌های تروریستی به مذاکرات را با کمک به ارتش سوریه و پیشروی در مناطق تحت اشغال شورشی‌ها بروز داده‌اند. این گزارش می‌افزاید: یکی از دلایل اصرار قدرت‌های فرامنطقه‌ای در کنار سازمان ملل برای تداوم مذاکرات همانا سیل مهاجرانی است که به غرب رفته و باعث تهدید امنیت کشورهای قاره سبز شده‌اند. از سوی دیگر، پیشروی‌های داعش در لیبی ‌آنها را به صرافت انداخته که بحران سوریه را هر چه زودتر حل و فصل کنند. نیویورک‌تایمز می‌افزاید: «اگرچه مسیر امداد رسانی نیروهای شورشی که یک سر آن به ترکیه می‌رود و سر دیگر در مناطق تحت کنترل شورشیان است از سوی جت‌های روسی به شدت بمباران شده اما هنوز بسته نشده است.»

ابو یاسین، رهبر یکی از گروه‌های شورشی می‌گوید: «جنگنده‌های روسی سعی در هدف قرار دادن مقر فرماندهی دارند و می‌کوشند تا این راه را کاملا مسدود کنند.» او افزود: «نیروهای روسی سه روز است که این محل را زیر بمباران گرفته اند.» او می‌گوید: «اگر کمکی به ما داده نشود نیروهای دولتی می‌توانند شهر حلب را محاصره و مسیر ما را قطع کنند.» گروه ابویاسین، «جبهه شام»، یکی از گروه‌های شورشی است که مورد حمایت ترکیه است. در همین رابطه، فرستاده سازمان ملل به سوریه گفت که نشست ژنو «آخرین امید سوریه» است. استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه، در گفت‌وگو با تلویزیون سوئیس گفت: «احتمال فروپاشی کامل مذاکرات همواره وجود دارد ولی اگر این بار نشست ژنو درباره سوریه شکست بخورد،دیگر هرگز امیدی وجود نخواهد داشت.» او در دیداری که دیروز با نیروهای اپوزیسیون داشت،ابراز امیدواری کرد که این مذاکرات به نتایج چشمگیر دست یابد. وی تاکید کرد که پایان درگیری و بحران در سوریه به نفع واشنگتن و مسکو است.

به گزارش الجزیره، یک دیپلمات غر بی‌به شرط فاش نشدن نام می‌گوید: «تردیدی نیست که هر آنچه روی زمین رخ می‌دهد روی مذاکرات تاثیری ملموس خواهد داشت.» این گزارش در ادامه می‌افزاید: روسیه نقشی دو پهلو در پیش گرفته است. از یک سو، در برگزاری این مذاکرات تلاش می‌کرد اما در سوی دیگر، وزن نظامی خود را بر سوریه افکنده و به این واسطه از سوی برخی طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مورد انتقاد قرار گرفته است. فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا، در سفری به اردن گفت: «هر چیزی که ما رشته می‌کنیم از سوی مسکو پنبه می‌شود. آنها از یک سو نقش حامی مذاکرات را ایفا می‌کنند و در سوی دیگر به بمباران می‌پردازند.»

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه که دیروز (چهارشنبه) به عمان سفر کرده بود در شهر مسقط گفت: کشورش حملات هوایی خود به سوریه را تا شکست گروه‌های تروریستی مسلح در این کشور همچون شاخه وابسته به القاعده، متوقف نخواهد کرد. به گزارش رویترز، لاوروف، در کنفرانس خبری در شهر مسقط، پایتخت عمان گفت: «حملات هوایی روسیه تا زمانی که ما واقعا گروه‌های تروریستی مثل جبهه النصره را شکست ندهیم متوقف نخواهد شد. من در حال حاضر هیچ دلیلی نمی‌بینم که حملات هوایی ما در سوریه متوقف شود.» وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد: «تا زمانی که جلوی قاچاق سلاح و تحرکات تروریستی در مرز سوریه با ترکیه گرفته نشود اعمال آتش بس دشوار خواهد بود.» وزیر امور خارجه روسیه در ادامه اظهاراتش خاطر نشان کرد که یکسری افراد خطرناک در مذاکرات آشتی سوریه در ژنو به نمایندگی از اپوزیسیون سوریه حضور دارند که در حال مطرح کردن شرط‌هایی هستند که بر خلاف توافق‌های اولیه است.