گروه خودرو: جدیدترین آمار تولید خودرو کشور در حالی اعلام شد که طبق آن، سه خودروساز بزرگ داخلی توانسته‌اند تیراژ محصولات سواری خود را در آذر ماه و نسبت به آبان، افزایش دهند؛ با این حال، تیراژ 9 ماهه آنها کاهش را تجربه کرده است.

بنابر آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در مجموع طی ۹ ماه امسال ۶۳۴ هزار و ۴۲۴ دستگاه محصول سواری در ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو به تولید رسیده است تا کاهشی ۱۱ درصدی دامان غول‌های جاده مخصوص را بگیرد. سه خودروساز بزرگ کشور اما در مجموع توانسته‌اند تولیدشان را در آذر ماه و نسبت به آبان، ۵۱ درصد رشد داده و تیراژی ۶۷ هزار و ۶۳۳ دستگاهی را از خود به جا بگذارند. هر سه غول جاده مخصوص با وجود افت تولید ۹‌ماهه، با افزایش تیراژ ماهانه (آذر به آبان) مواجه شده‌اند تا مشخص شود روند کاهش ماهانه تولید خودرو متوقف شده است. اما طبق آمار اعلامی، ایران‌خودرو در ۹ ماه امسال، ۳۳۵ هزار و ۳۹۱ دستگاه انواع محصول سواری را به تولید رسانده تا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۹/ ۹ درصد کاهش تولید را تجربه کرده باشد. ایران‌خودرویی‌ها البته طی آذر‌ماه امسال و در مقایسه با آبان، ۶/ ۳۹ درصد افزایش تولید را تجربه کرده‌اند. در بین محصولات تولیدی این شرکت، تیراژ پژو ۲۰۶ (در مجموع مدل‌های‌هاچ‌بک و صندوقدار) ۸/ ۱‌درصد کاهش پیدا کرده؛ به‌نحوی‌که طی ۹ ماه امسال ۷۳ هزار و ۵۵۸ دستگاه از این محصول به تولید رسیده است.

دیگر محصول پژویی ایران‌خودرو به نام پارس نیز تیراژی ۸۲ هزار و ۳۴۵ دستگاهی را با افتی ۸/ ۲۳ درصدی در ۹ ماه امسال تجربه کرده تا پرتیراژترین محصول تولیدی در این شرکت باشد. اما پژو ۴۰۵ نیز یکی دیگر از محصولات پژویی ایران‌خودرو در ۹ ماه امسال به حساب می‌آید که طبق آمار منتشره، تیراژی ۸۱ هزار و ۷۰۸ دستگاهی از خود به جا گذاشته و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲/ ۲ درصد کاهش داشته است. کاهش تولید محصولات پژو اما در شرایطی است که ایران‌خودرویی‌ها در تولید سمند نیز با افت تولید روبه‌رو شده‌اند. بر این اساس، طی ۹ ماه امسال ۵۹ هزار و ۷۶۲ دستگاه سمند در ایران‌خودرو به تولید رسیده تا تیراژ این محصول در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۶/ ۱۸ درصد افت کرده باشد. در بین دیگر محصولات ایران‌خودرو، دنا تیراژی ۱۲ هزار و ۵۲ دستگاهی را طی ۹ ماه امسال از خود به جا گذاشته و تولید رانا نیز با افتی ۲/ ۴۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۱۱ هزار و ۵۸۴ دستگاه نزول کرده است.

سری هم اما به سایپا و پارس‌خودرو بزنیم و ببینیم وضع تولید در این شرکت به چه شکل است. طبق آمار، در مجموع ۱۴۳ هزار و ۲۰۲ دستگاه پراید طی ۹ ماه امسال در سایپا و پارس‌خودرو به تولید رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افتی ۵/ ۲۲ درصدی را به خود می‌بیند. با این حال در بین محصولات تولیدی گروه سایپا، هنوز هم رکورد تیراژ در دست پراید قرار دارد و این خودرو همچنان پرتیراژترین محصول خودروسازی کشور به شمار می‌رود. در کنار پراید اما تیبا نیز با افت تیراژ روبه‌رو شده، چه آنکه سایپایی‌ها در ۹ ماه امسال ۵۵‌هزار و ۷۲۲ دستگاه از این محصول را به تولید رسانده‌اند تا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، کاهشی ۹/ ۱۲ درصدی را تجربه کرده باشند. تیبا علاوه‌بر سایت مرکزی سایپا، در سایت کاشان این شرکت نیز به تولید می‌رسد. افت تولید پراید و تیبا در شرایطی است که سایپا در ۹ ماه امسال چهار هزار و ۲۶۷ دستگاه سراتو را به تولید رسانده و با این حساب توانسته تیراژ این مونتاژی کره‌ای را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۵/ ۷ برابر کند.

علاوه‌بر این خودرو، سایپایی‌ها به همراه زیرمجموعه خود (پارس‌خودرو)، محصولی به نام برلیانس را نیز مونتاژ می‌کنند، خودرویی چینی که در ۹ ماه امسال تیراژی پنج هزار و ۱۸۰ دستگاهی داشته است. دیگر محصول سایپا به نام آریو نیز تا پایان آذر امسال، تیراژی یک هزار و ۲۶۳ دستگاهی را از خود به جا گذاشته است، خودرویی که در سایت بن رو این شرکت مونتاژ می‌شود. با توجه به این آمار، تیراژ آریو در مقایسه با ۹ ماه سال گذشته ۵/ ۲۲ برابر شده است. نگاهی هم اما به کارنامه تندر-۹۰ بیندازیم، خودرویی که آمار می‌گوید با افزایش تیراژ طی ۹ ماه امسال روبه‌رو شده است. بر این اساس، تیراژ تندر-۹۰ در ۹ ماه امسال به ۳۲ هزار و ۴۱۲ دستگاه رسیده و این نشان می‌دهد خودرو موردنظر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۷/ ۵۳ درصد افزایش تیراژ را تجربه کرده است. مدل‌هاچ بک تندر-۹۰ که همان ساندرو است نیز در ۹ ماه امسال تیراژی ۷۷۰ دستگاهی را از خود به جا گذاشته است، محصولی که عضو جدید خودروسازی ایران به‌شمار می‌رود.

خیز پاییزی خودروسازان