گوگل و اپل تهدیدی برای ژاپنی‌ها

گروه اقتصاد بین‌الملل: کن اوکیوما، طراح فراری، معتقد است ژاپن اگر نتواند بر سر خودروهای بدون راننده با شرکت‌هایی همچون گوگل و اپل رقابت کند، جایگاه خود را به‌عنوان یک تولیدکننده اصلی خودرو از دست خواهد داد.


اوکیوما، که طراح خودروهایی مانند فراری اف60 انزو و پورشه باکستر است، می‌گوید اگر صنعت خودروی ژاپن از خودروهای بدون راننده استقبال نکند، این تکنولوژی که صنعت خودرو را متحول خواهد کرد، ممکن است خودروسازان ژاپنی را به تامین‌کننده قطعات تنزل دهد. او معتقد است رقابت با شرکت‌های گوگل و اپل برای تویوتا و دیگر خودروسازان عمده ژاپنی آزمون نهایی خواهد بود. اوکیوما می‌گوید:«اگر آنها مراقب نباشند، این خطر وجود دارد که به تامین‌کننده صرف برای این شرکت‌های تکنولوژی تبدیل شوند. خودروسازان از تکنولوژی موجود و زیرساخت جاده‌ها استفاده کرده‌اند تا خودروهایی خلق کنند که با راننده ارتباط حسی دارند. آنها به این شیوه به تولیداتشان ارزش بیشتری داده‌اند.» او می‌افزاید:«اما خودروها به محصولات کالایی تبدیل شده‌اند و به همین سبب باید کارکردی‌تر و حتی مقرون به صرفه‌تر شوند.» ناوگان خودروهای خودران گوگل شامل نسخه اصلاح شده شاسی‌بلند لکسوس تویوتا، به اضافه نمونه اولیه خودروی بدون راننده گوگل، در جاده‌های ایالات‌متحده در حال تست شدن هستند. علاوه‌بر این، گرچه به‌طور رسمی اعلام نشده است، اما شایعات حاکی از آن است که شرکت اپل درحال توسعه یک خودروی خودران است که در سال 2019 عرضه می‌شود.


شرکت هوندا نیز احتمال تهدید از طرف شرکت‌های تکنولوژی در آینده را تایید کرده است. هوندا هم‌اکنون درحال توسعه یک سیستم تنظیمات خودکار جدید است که در ترافیک مورد استفاده قرار می‌گیرد و روی تکنولوژی‌ای برای پیش‌برنامه‌ریزی خودروها به‌منظور رانندگی خودکار، کار می‌کند. کوئیچی فوکوئو، رئیس بخش تحقیق و توسعه هوندا، می‌گوید: «در این مرحله، این مساله که آیا گوگل و اپل می‌توانند از عهده تولید خودرو برآیند، نامشخص است، اما آنها برای رسیدن به این هدف، به شدت برای استخدام کارشناسان هزینه می‌کنند و به همین جهت ما نمی‌توانیم این احتمال را که آنها سرانجام به رقیب خودروسازان تبدیل خواهند شد، نادیده بگیریم.»


کن اوکیوما، طراح فراری، می‌گوید خودروسازان ژاپنی باید بیشتر تلاش کنند تا راهی پیدا کنند که خودروهای‌شان از تکنولوژی‌های پیشرفته بهره‌مند شوند. او معتقد است خودروسازان ژاپنی سال‌هاست که در این عرصه عقب مانده‌اند. اوکیوما می‌گوید:«خودروهای خودران سرانجام متداول خواهند شد، در نتیجه خودروسازان مجبورخواهند شد نه‌تنها سخت‌افزار بفروشند، بلکه باید کل سیستمی را که خودروها را به کار می‌اندازند، به‌فروش برسانند. شرکت‌هایی مانند مرسدس و تویوتا به این مساله توجه می‌کنند، اما گوگل در این بازی پیش افتاده است.» البته شرکت تویوتا برای جبران عقب ماندگی خود اقداماتی را انجام داده است. این شرکت ماه گذشته مهندس روباتیک عالی‌رتبه ارتش آمریکا را به استخدام خود درآورد. این اقدام بخشی از برنامه سرمایه‌گذاری 50 میلیون دلاری این شرکت در زمینه تحقیقات درمورد هوش مصنوعی به‌منظور توسعه سیستم رانندگی نیمه خودکار است. گیل پرات، که مدیر پروژه روباتیک «سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی» آمریکا بوده است، مراکز تحقیقاتی مشترکی را که توسط تویوتا در دانشگاه استنفورد و موسسه تکنولوژی ماساچوست تاسیس شده‌اند، اداره خواهد کرد. شرکت تویوتا همچنین اعلام کرده است در تلاش برای جبران عقب‌ماندگی خود در زمینه خودروهای خودروان، تا سال 2020 خودروهایی را به بازار عرضه خواهد کرد که می‌توانند خط عوض کنند و در بزرگراه‌ها از خودروهای دیگر سبقت بگیرند.


شرکت تویوتا در مراسمی ویژگی‌های جدیدترین تکنولوژی ایمنی خود را برای رسانه‌ها به نمایش گذاشت و اعلام کرد در خودروهای آینده رانندگان قادر خواهند بود فقط با یک سوئیچ حالت خودران را روشن و خاموش کنند. این شرکت همچنین اعلام کرد در سال جاری سه مدل در بازار ژاپن عرضه خواهد کرد که مجهز به تکنولوژی«سیستم حمل و نقل هوشمند» هستند. این سیستم امکان ارتباط خودرو با خودرو و خودرو با زیرساخت‌های ترافیکی را فراهم می‌کند. این سیستم همچنین با استفاده از تکنولوژی سنسورها، رانندگان را از خطرات احتمالی مطلع می‌کند.


شرکت نیسان موتور، دومین خودروساز بزرگ ژاپن، نیز به تازگی خوروی خودران این شرکت را تست کرده است. در این خودرو نیازی نیست که دست‌ها روی فرمان و پاها روی پدال گاز یا ترمز باشد؛ زیرا این خودرو به رادار، لیزر، دوربین و تراشه‌های کامپیوتری مجهز شده است. سیستم«رانندگی هوشمند» نیسان آنقدر هوشمند است که می‌تواند بدون نیاز به خطوط نشانگر از تقاطع‌ها عبور کند. این سیستم همچنین بدون برخورد به خودروی جلویی ترمز می‌گیرد و فرق بین چراغ قرمز و چراغ عقب خودرو را تشخیص می‌دهد. خودروی خودران نیسان بسیار با احتیاط است و مانند شخصی است که هنگام رانندگی فوق‌العاده محتاط است. این خودرو همواره محدودیت سرعت را رعایت می‌کند و در موقعیت‌هایی که کمی پیچیده هستند، مانند زمانی که خودرویی از خط مقابل می‌آید، سرعت‌اش را کم می‌کند. اما این خودرو هنوز نمی‌تواند از عهده موقعیت‌های غیرمنتظره برآید. موقعیت‌هایی مانند رفتن به کنار خیابان در هنگام عبور آمبولانس. نیسان همچنین درحال آماده‌سازی آپشن رانندگی خودکار برای خودروهایی است که در سال 2020 فروخته خواهند شد. این شرکت قصد دارد بخشی از این تکنولوژی، مانند حفظ فاصله ایمنی با خودروی جلویی در ترافیک، را از سال آینده عرضه کند. این در شرایطی است که دولت انگلستان برای تست خودروهای بدون راننده در جاده‌های این کشور چراغ سبز نشان داده است تا از این طریق شرکت‌هایی را که روی این تکنولوژی کار می‌کنند به سرمایه‌گذاری در این کشور ترغیب کند.