گروه جهان:حضور نظامی روسیه در سوریه این باور را در میان بسیاری از کارشناسان و رسانه‌های خبری دامن زده که ممکن است رئیس‌جمهوری روسیه در صورت بدتر شدن اوضاع در سوریه به این کشور نیروی زمینی اعزام کند. اگرچه تا کنون چند هزار نیروی روسی در این کشور حضور یافته‌اند، اما این حضور در قالب نیروی زمینی به شکل کلاسیک آن نبوده است. روس‌ها با درسی که از افغانستان آموخته‌اند تمایلی به اعزام نیروی زمینی به سوریه ندارند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه هم می‌گوید طرحی برای اعزام نیروی زمینی به آن کشور وجود ندارد.


پوتین در مصاحبه با شبکه یک تلویزیون روسیه می‌گوید: «اگر نیروهای نظامی سوریه (نیروهای وابسته به دولت مرکزی) در مبارزه علیه تروریسم، قدرت و اراده نشان دهند، بخت پیدا کردن راهی برای مصالحه، بیشتر خواهد شد.» رئیس‌جمهوری روسیه در این مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که عملیات نظامی در سوریه از خیلی قبل‌تر برنامه‌ریزی شده بود و ناگهانی نبوده است. رئیس‌جمهوری روسیه می‌گوید در حملات هوایی در سوریه از جنگ‌افزارهای جدیدی استفاده شده است تا «نشان داده شود که روسیه، در صورت نیاز، تمایل به استفاده از فناوری بسیار پیشرفته نظامی دارد.»


مذاکرات مقام‌های عربستانی و اماراتی با کرملین‌نشینان

تحولات سوریه و حضور نظامی مسکو در شامات، کشورهای عربی را نگران کرده است. عربستان به‌عنوان سردمدار کشورهای عرب که مخالف دولت اسد و یکی از کشورهای تجهیز‌کننده جریان‌های افراطی در این کشور است ترجیح داده به جای سرشاخ شدن با کرملین‌نشینان از در مذاکره وارد شود. بر همین اساس، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه یکشنبه نوزدهم مهر به‌صورت جداگانه با محمد بن سلمان بن عبدالعزیز، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی و محمد بن‌زاید آل‌نهیان، ولیعهد ابوظبی پایتخت امارات متحده عربی و جانشین فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور، دیدار و گفت‌وگو کرد. این دیدارها در شهر سوچی روسیه برگزار شد. به گزارش خبرگزاری رویترز، جزئیاتی از دیدار میان پوتین و محمد بن سلمان منتشر نشد؛ اما العربیه می‌گوید پیامدهای بحران سوریه و تلاش برای مبارزه با تروریسم از محورهای مذاکرات طرفین بوده است.


پیش از دیدار پوتین و محمد بن سلمان، عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفت که عملیات نظامی روسیه در سوریه، نگرانی ریاض را در پی داشته است. او گفت که ریاض، خواهان روند انتقالی در سوریه است که به برکناری اسد از قدرت بینجامد. اگرچه مذاکرات طرفین روسی- عربستانی محورهای سیاسی و امنیتی داشت، اما به نظر می‌رسد اماراتی‌ها بیش از آنکه به مسائل سیاسی توجه داشته باشند به منافع اقتصادی متمرکزند و می‌خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. درباره مسائل سیاسی مورد بحث میان ولیعهد ابوظبی و رئیس‌جمهوری روسیه، جزئیاتی منتشر نشده است، اما سفر محمد بن زاید به مسکو، دارای محورهای اقتصادی هم بود. بنا بر اعلام کرملین، سرمایه‌گذاران اماراتی اعلام آمادگی کردند که در شرکت‌های دولتی روسیه در بخش‌های مختلف از جمله صنعت هسته‌ای، کشاورزی و مواد طبیعی، تا ۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنند.


روس‌ها دنبال چه هستند؟

روسیه می‌گوید هدف حملات هوایی این کشور نه مداخله در سوریه بلکه برقراری ثبات در این کشور است. به گزارش سی‌ان‌ان، پوتین در گفت‌وگو با شبکه دولتی این کشور اعلام کرد: اگرچه تا کنون حملاتی به سوریه صورت گرفته اما هدف تمام این حملات برقراری ثبات در سوریه و جلوگیری از فروپاشی دولت سوریه بوده است. پوتین در مصاحبه با شبکه روسیه ۲۴ اعلام کرد: «وظیفه ما ایجاد با ثبات کردن دولت مشروع سوریه و ایجاد شرایطی برای مصالحه سیاسی است.» پوتین می‌گوید: «این مصالحه سیاسی البته با ابزار نظامی است. واحدهایی از تروریست‌های بین‌المللی هیچ میلی به مذاکره با دولت سوریه ندارند.» وقتی از او در مورد عملیات زمینی سوال شد، پوتین پاسخ داد: «ما چنین نخواهیم کرد. دوستان‌مان در سوریه این را می‌دانند.»