گروه خودرو: چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو شیراز در حالی عصر سه‌شنبه افتتاح شد که در غیاب خودروسازان و واردکنندگان سرشناس کشور چینی‌ها حضور پر رنگی در این نمایشگاه دارند. بزرگ‌ترین غایبان نمایشگاه شیراز را باید دوشرکت خودروساز سایپا و پارس خودرو خواند.

این در حالی است که ایران خودرویی‌ها با محصول فرانسوی خود به نام کپچر به شیراز آمده‌اند.

اما در حاشیه نمایشگاه شیراز، مدیرفروش و بازاریابی ایران خودرو به جمع خبرنگاران آمد تا پاسخگوی پرسش‌های آنها باشد.

مصطفی خان کرمی، معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو در ابتدا در مورد ورود کپچر به بازار خودرو کشورمان عنوان کرد که در گام اول این خودرو را به‌صورت CBU به بازار عرضه خواهیم کرد، اما پیش‌بینی ما این است که بتوانیم بخشی از قطعات را داخلی‌سازی کرده و در ایران تولید داشته باشیم. وی تصریح کرد که بسته به زمان تحویل و مذاکراتی که با رنو صورت گرفته، این خودرو را به‌صورت فروش فوری و پیش‌فروش عرضه خواهیم کرد که بر این اساس، ۱۵۰ دستگاه تا انتهای تیرماه با قیمت ۱۰۵ میلیون تومان به مشتریان تحویل خواهد شد.

خان کرمی افزود: به مناسبت نیمه شعبان نیز این خودرو را با تخفیف و با قیمت ۹۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان فروش فوری کرده‌ایم و برای اینکه به درخواست بازار پاسخ داده شود، تعدادی نیز پیش‌فروش به قیمت ۶۰ میلیون تومان پیش پرداخت با قیمت قطعی و تحویل مهر و آبان عرضه کرده‌ایم.

معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو اظهار کرد: برنامه‌ریزی شده تا پایان سال ۲ هزار دستگاه دیگر از خودرو «کپچر» عرضه کنیم تا بتوانیم بخشی دیگر از نیاز بازار را پاسخ دهیم.

خان کرمی در پاسخ به سوالی مبنی بر تمهید ایران‌خودرو برای جلوگیری از حاشیه بازار خودرو «کپچر»، خاطرنشان کرد: تمام فروش‌ها روی سایت صورت گرفته که البته امکان خرید برای متقاضیان عمومی و نمایندگی‌های ایران خودرو وجود داشت، اما هر فرد تنها می‌توانست یک خودرو ثبت‌نام کند و محدودیت استفاده از یک کد ملی برای تنها یک خرید الزامی بود.

معاون ایران خودرو در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر ابهام خرید تعداد محدودی خودرو کپچر از سوی کارکنان ایران خودرو خاطرنشان کرد: سایت داخلی خرید خودروی کپچر برای کل مجموعه کارکنان و مدیران ایران خودرو بسته بود و هیچ فردی از داخل مجموعه امکان ثبت‌نام را ندارد، ضمن اینکه برای نمایندگی‌ها نیز محدودیت ثبت‌نام تنها یک خودرو وجود دارد. اما ایران خودرو در حالی اقدام به واردات رنو کپچر و پیش‌فروش آن کرده که برخی معتقدند خودروسازان نباید روی به واردات بیاورند؛ پاسخ خان کرمی به این انتقاد، این بود که کپچر را ایران خودرو وارد نکرده و این محصول توسط یکی از شرکت‌های تابعه، وارد کشور شده است.

به گفته وی، رنو کپچر توسط «ایساکو کیش» که از زیرمجموعه‌های ایساکو بوده و دارای پروانه واردات خودرو است وارد شده و ایران خودرو به‌عنوان شرکت مادر، فروش آن را انجام می‌دهد. در ادامه وی در حالی خبر از پیش‌فروش تندر-۹۰ داد که طبق قانون، خودروسازان فقط در صورت صفر شدن تعهدات شان می‌توانند اقدام به پیش‌فروش محصول بکنند. با این حال، مدیر فروش ایران خودرو در پاسخ به این پرسش که چرا این شرکت پیش از صفر شدن تعهداتش اقدام به پیش‌فروش تندر-۹۰ کرده، گفت: ما تا پایان تیر ماه امسال تمام تندرهای پیش‌فروش شده را تحویل خواهیم داد و چون برای همه ثبت‌نام‌کنندگان این خودرو دعوت‌نامه فرستاده‌ایم، تصمیم گرفتیم پیش‌فروشی جدید برای تندر-۹۰ در نظر بگیریم. مصطفی خان کرمی با بیان اینکه تندر-۹۰ در یکسال گذشته با مشکل تامین قطعه روبه‌رو بوده، افزود: با توجه به هماهنگی‌های ایجاد شده میان ایران خودرو و رنوپارس (تامین‌کننده قطعات تندر در ایران)، تعهدات این خودرو در حال انجام است و تندرهایی که اخیرا پیش‌فروش شده‌اند نیز در پاییز امسال تحویل مشتریان داده خواهند شد. وی همچنین تاکید کرد که تمام تعهدات این گروه درخصوص دنا و تندر ۹۰ تا پایان تیرماه به پایان خواهد رسید. خان کرمی در ادامه گفت که در نیمه دوم امسال خودروهای دیگری از جمله رنو کلیو۴ و دانگ فنگ نیز روانه بازار کشور خواهند شد.


تشخیص اصالت قطعه با پیامک


اما در حاشیه نمایشگاه شیراز، مسوولان ایساکو (شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو) به ارائه توضیحاتی در مورد طرح جدید این شرکت برای اطمینان مشتریان از اصالت قطعات، پرداختند. بر اساس این طرح،مشخصات قطعه، قیمت و ویژگی‌های فنی به مصرف‌کننده اعلام و امکان جعل کاهش می‌یابد. در این طرح، مصرف‌کنندگان پس از خرید قطعه، شماره بارکد درج شده روی بسته بندی آن را به شماره مربوطه (۳۰۰۰۳۱) پیامک می‌کنند و پس از ارسال این پیامک، اصالت داشتن یا نداشتن قطعه از طریق پیام کوتاه به مشتریان اطلاع‌رسانی خواهد شد. در پیام اطلاع‌رسانی که در این زمینه به تلفن همراه ارسال می‌شود علاوه‌بر اعلام اصالت قطعه، قیمت فروش آن نیز قید خواهد شد.