افزایش چشمگیر ثبت اختراع در صنعت خودرو

گروه ترجمه: ثبت اختراع در صنعت خودرو جهان افزایش چشمگیری یافته است. این خبر بر اساس گزارشی که اخیرا موسسه تامسون رویترز، یک شرکت چندملیتی رسانه‌های گروهی، منتشر کرده اعلام شده است؛ بنابراین گزارش، پس از بررسی اینکه نوآوران در زمینه خودرو دست به چه ابداعاتی زده‌اند، اینگونه به‌نظر می‌رسد که اکثر فعالیت‌ها برای ثبت اختراع در صنایع خودروسازی به سیستم‌های محرکه خودرو مربوط می‌شود. تعداد ثبت اختراعات در زمینه سیستم سوخت‌رسانی خودروها، از تعداد ثبت سالانه کمتر از ۲ هزار مورد در سال ۲۰۰۹ به حدود ۱۲ هزار ثبت اختراع در سال ۲۰۱۳ رسیده است. هیچ بخش دیگری از صنایع خودرو، شاهد چنین رشدی در ثبت اختراع در طی این چند سال نبوده است. به‌نظر می‌رسد بخشی از این افزایش در تحقیق و توسعه، مربوط به توسعه خودروهای با سوخت‌های جایگزین و همچنین خودروهای هیبریدی است. هرچند بخش عمده‌ای از این فعالیت به دلیل قوانین سفت و سخت اقتصادی در رابطه با خودرو است، مانند استانداردهای مصرف سوخت در امریکا برای خودروهای سواری و کامیون‌های سبک جهت کاهش سوخت تا میزان ۵/۵۴ مایل به ازای هر گالن (به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، ۲/۵ لیتر) تا سال ۲۰۲۵ که در سال ۲۰۱۲ توسط اوباما مطرح شد.

با توجه به این قوانین سخت، جای تعجب نیست که ببینیم دو شرکت از سه شرکت با بیشترین تعداد ثبت اختراع در این زمینه، شرکت‌های امریکایی هستند؛ جنرال موتورز و فورد. هرچند، شرکت پیشرو در زمینه تحقیق و توسعه سیستم‌های محرکه خودرو، شرکت به شدت رو به رشد هیوندای موتور است. در سال ۲۰۰۹، فعالیت هیوندای در این زمینه عملا نزدیک به صفر بود، در حالی‌که در سال ۲۰۱۳ با سالی حدود ۲۰۰ ثبت اختراع در این زمینه از سایر شرکت‌ها پیشی گرفته است. در همان سال، فورد که در جایگاه دوم قرار داشت، کمی بیشتر از ۱۰۰ ثبت اختراع داشت.

در گزارش تامسون رویترز همچنین آمده است که خودرو بدون راننده هم یکی از «موضوعات داغ» در وضعیت فعلی ابداعات جهانی در صنعت خودرو است. اما هنوز هیچ شرکتی نیست که در این موضوع بیش از ۲۵ ثبت اختراع داشته باشد. گرچه قطعا بازیگران بسیاری در این زمینه وجود دارند که در حال گسترش فعالیت‌هایشان می‌باشند. بین سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳، شرکت جنرال موتورز بیشترین میزان افزایش سالانه در این زمینه را تجربه کرد و ثبت اختراعاتش را در این زمینه به ۴ برابر افزایش داد. تعداد ثبت اختراعات خودروهای بدون راننده جنرال موتورز در این سال، از تعداد ثبت اختراعات تویوتا که از سال ۲۰۰۹ پیشرو زمینه خودروهای بدون راننده بود هم پیشی گرفت. در کل، تعداد کل ثبت اختراعات در این زمینه، از تعداد ۷۳ عدد در سال ۲۰۰۹ تا ۵۱۰ ثبت اختراع در سال ۲۰۱۳ افزایش یافته است که سرعت بالای رشد را نشان می‌دهد. با استفاده از ابزار جست‌وجوی اینفوگرافی، ابزاری برای جست‌وجوی ثبت اختراعات در جهان، با جست‌وجوی عبارت «خودرو بدون راننده» یا «خودرو خودران» مشاهده می‌کنیم که بین تاریخ‌های اول ژانویه ۲۰۰۹ تا ۲۲ ژانویه ۲۰۱۵، شرکت گوگل بیشترین ثبت اختراع را در این زمینه به خود اختصاص داده است، با سهمی معادل ۷/۲۱ درصد از کل ثبت اختراعات. پس از آن شرکت هولدینگ ایگل هاربر که شرکت تحقیق و توسعه است و تولیدی توسط آن صورت نمی‌گیرد که این شرکت هم ۱/۱۹ درصد از سهم ثبت اختراعات را از آن خود کرده است.

اما زمانی که فعالیت‌های ثبت اختراع توسط ابزار اینفوگرافی بررسی می‌شود، در کل مشاهده می‌شود که شرکت جنرال موتورز از گوگل در این زمینه بسیار جلوتر است و این در حالی است که درصد سهم‌ سایر شرکت‌ها تک‌رقمی است.

سایر موضوعات جذاب مانند سیستم‌های کمک‌ به ‌راننده، با برتری شرکت بوش و سیستم‌های جهت‌یابی و سیستم‌های ارتباطات هوشمند با برتری شرکت جنرال موتورز، بسیار نزدیک به موضوعات مربوط به تکنولوژی‌های خودروهای بدون‌راننده هستند؛ تکنولوژی‌ ارتباطات هوشمند خودروها، در حال حاضر شامل سیستم ارتباطات اختصاصی کوتاه برد (DSRC)، یک سیستم ارتباطی دوطرفه که تنها برای اتومبیل‌ها ساخته شده است‌و اینتلی-درایو یک ارتباط وایرلس استاندارد، شبیه به وای‌فای است. (فناوری DSRC بستر ارتباطی میان اجزای الکترونیکی خودروها و تجهیزات ارتباطی نصب شده در کنار جاده‌هاست که امکان ارتباط میان خودروها با یکدیگر و همچنین خودروها با تجهیزات نصب شده در امتداد مسیرهای عبوری را فراهم می‌کند.)

همچنین بخشی از سیستم‌های هوشمند ارتباطات خودرو، به شبکه‌های ارتباطی و فراهم آوردن خدمات چندرسانه‌ای اینترنتی مربوط می‌شود. طبق اعلام استمبریج، ثبت اختراعات در زمینه سیستم‌های ارتباطات هوشمند خودروها میان سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳، شش برابر افزایش داشته است و به میزان ۶۰۰ ثبت اختراع رسید. تکنولوژی‌های کمک‌ به راننده همچنان نیازمند نظارت راننده هستند، اما این سیستم‌ها از چنان توانایی بالایی در ارائه عملکردهای پشتیبانی برخوردارند که رانندگی را بسیار امن‌تر می‌کنند و شامل سیستم شناسایی عابر پیاده، قابلیت خواندن چراغ راهنما، قابلیت دید نقطه کور، اخطار تعویض مسیر و ترمز هوشمند هستند.

همچنین توسط ابزار جست‌وجوی اینفوگرافی، مشاهده شد که از سال ۲۰۰۹ تا کنون ۱۶۲۳ اختراع در زمینه سیستم‌های ارتباطات خودرو و اینتلی-درایو و DSRC ثبت شده است. جنرال موتورز به تنهایی یک سوم از اختراعات در این زمینه در آمریکا را به خود اختصاص داده است. فورد با فاصله زیادی از او، با سهم ۹/۷ درصدی در جایگاه دوم قرار گرفته است. در کل، شرکت‌های آمریکایی غالب هستند. شرکت‌هایی مانند آی.بی.ام، مایکروسافت، اینتلکچوال ونچرز، آی.تی‌اند‌تی، اپل و دایرکت.تی.وی همه در این زمینه فعالیت‌هایی داشته‌اند.

پنجمین موضوع داغ، در مورد تکنولوژی‌های شیشه‌های هوشمند خودرو است که اطلاعات را روی شیشه جلوی خودرو نمایش می‌دهند. این سیستم‌ها به این صورت عمل می‌کنند که اطلاعات مربوط به موقعیت رانندگی، مانند سرعت خودرو و شرایط جوی خارج از اتومبیل را به نحوی نمایش دهند که حواس راننده پرت نشود. در بسیاری از موارد، این اطلاعات مستقیما روی شیشه اتومبیل و روبه‌روی راننده نمایش داده می‌شوند. شرکت‌های فعال در این زمینه، شرکت‌‌هایی هستند که اسمشان در رسانه‌ها در زمینه صنایع خودرو زیاد شنیده نمی‌شود. سه شرکت برتر در این زمینه در سال ۲۰۱۳، یونیورسال دیسپلی، جانسون کنترولز و پایونیر هستند