تسنیم- پایگاه اماراتی د‌نشنال طی گزارشی نوشت: صنعت خودرو ایران پس از پشت‌سر گذاشتن روزهای سخت، خود را برای آینده‌ای بهتر آماده می‌کند. پایگاه اماراتی د نشنال نوشت زمانی که علیرضا با یکسال تاخیر، عاقبت خودرو جدید خودش را تحویل گرفت، متوجه شد که برخی از لوازم خودرو ناقص است. خودرو وی فاقد لاستیک یدکی و ضبط صوت بود. وی به خودروساز مربوط شکایت کرد، اما پس از کش و قوس‌های فراوان، ماه گذشته به وی گفته شد که این لوازم موجود نیستند.

این پزشک ۴۱ ساله گفت: «تنها بهانه شان برای تحویل خودرو با این همه تاخیر، نبود قطعات به‌دلیل تحریم است.»

ایران چند سال قبل، دارای یک بازار خودرو رو به رشد بود، اما تحریم‌های اخیر تاثیری منفی بر صنعت خودرو‌ گذاشته است.

تولید از سال ۲۰۱۱ به این سو، به کمتر از نصف کاهش یافته و از ۶/۱ میلیون به ۶۲۶ هزار و ۱۱۰ دستگاه در سال ۲۰۱۳رسیده است.

این هفته صنعت خودرو ایران با یک ضربه دیگر مواجه شده است و آن افزایش قیمت سوخت بود. ایران خودرو به‌صورت موقت فروش محصولاتش را تا تایید قیمت‌های جدید متوقف کرده است.

ایرانی‌ها وابستگی زیادی به خودرو دارند. قیمت خودرو در ایران پس از وضع تحریم‌ها افزایش یافته است. به دنبال تحریم‌ها چند شرکت خودروسازی خارجی از بازار ایران خارج شده‌اند. خروج شرکت‌های خارجی از بازار ایران موجب شد که شرکت‌های داخلی به سرعت به سمت خودکفایی حرکت کنند.

فرزاد منصوری، رئیس خط مونتاژ پژو ۲۰۶ در کارخانه ایران خودرو گفت: «زمانی که پژو از ایران رفت، ابتدا کار ما مختل شد. یکسال طول کشید تا ما بتوانیم اولین قطعات ساخت ایران را تولید کنیم ... کار آسانی نبود. در واقع برای ما مصیبت بود. اما اکنون ما کاملا مستقل هستیم.»

امروز ایران خودرو تمام قطعاتی را که قبلا از شرکت پژوی فرانسه خریداری می‌کرد، خود تولید می‌کند. این برای کارکنان شرکت، مایه غرور است.

اما به‌رغم تلاش‌های ایران خودرو، تولید خودروهای سواری طی سه سال گذشته، کاهش قابل‌توجهی را شاهد بوده است.

تعداد خودروهای فروخته شده از ۷۷۳ هزار دستگاه در یکسال منتهی به مارس ۲۰۱۲، به ۴۴۸ هزار دستگاه در سال پیش رو رسیده است.

پس از اعلام خبر افزایش قیمت سوخت، میزان فروش خودرو احتمالا کاهش بیشتری را تجربه خواهد کرد.

حسین رنجبر، مدیر یکی از بخش‌های تولیدی ایران خودرو گفت: «سه سال قبل، تعداد خودروهایی که در پارکینگ ایران خودرو در انتظار فروش بودند دو برابر بود و کارکنان حتی یک دقیقه وقت استراحت کردن نداشتند، اما اکنون هم میزان فروش و هم میزان تولید کاهش یافته است.»

ایران خودرو در روزهای اوج فعالیتش، محصولاتش را به ۲۵ کشور جهان صادر می‌کرد و مراکز مونتاژ متعددی را در کشورهای آذربایجان، بلاروس، سوریه، ونزوئلا، سنگال و عراق دایر کرده بود. این شرکت ۳۷ هزار نفر را در خطوط تولید و ۱۵ هزار نفر را در تاسیسات مرتبط، مشغول به‌کار کرده بود.

به‌رغم لطمه‌ای که از تحریم‌ها متوجه ایران خودرو شده بود، این شرکت اعلام کرد که جلوی تعدیل نیرو را می‌گیرد.

امروز مجموعا ۳۷ هزار نفر در کارخانه تهران مشغول به‌کار هستند.

اما تلاش‌های ایران خودرو برای تولید قطعات در داخل هزینه‌بردار بوده است.

با افزایش هزینه‌ها، برخی مشکلات در خصوص کیفیت قطعات نیز بروز کرده و بعضی قطعات نیز همیشه در دسترس نیستند.

مدیران ایران خودرو می‌گویند، امیدوارند، برداشته شدن موقت تحریم‌ها بر اساس توافق ژنو به احیای این صنعت کمک کند.

ایران خودرو در حال مذاکره برای بازگرداندن برخی خودروسازان نام آشنای جهانی نظیر سوزوکی، مرسدس و همچنین پژو به ایران است.

حتی احتمال ورود خودروسازان آمریکایی به بازار ایران نیز وجود دارد. صنعت خودرو ایران پس از پشت‌سر گذاشتن روزهای سخت، خود را برای آینده‌ای بهتر آماده می‌کند، اما این اتفاق تنها در صورتی رخ خواهد داد که سرمایه‌گذاران خارجی به این کشور بازگردند.

صنعت خودرو ایران برای آینده‌ای بهتر آماده می‌شود