همایش بین‌المللی صنعت خودرو در راه است

گروه خودرو - همایش بین‌المللی صنعت خودرو با هدف هم‌اندیشی و بررسی چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌روی این صنعت به‌زودی از سوی مرکز همایش‌های روزنامه «دنیای اقتصاد» برگزار خواهد شد. به‌این‌منظور چهارشنبه گذشته سالن اجلاس این روزنامه میزبان جمعی از کارشناسان، مدیران و دست‌اندرکاران زنجیره خودروسازی کشور بود تا محورهای اصلی این همایش مورد بحث و مذاکره قرار بگیرد. در این نشست چالش‌های کنونی و پیش‌روی صنعت خودرو و همچنین راهبرد‌های برون رفت از این چالش‌ها به‌عنوان محور اصلی همایش یاد شده مورد توافق حضار قرار گرفت. از سوی دیگر چالش جهانی شدن صنعت خودرو ایران نیز از دیگر موضوعاتی بود که مورد تاکید مدعوین حاضر در این نشست برای طرح در همایش بود. هم‌اکنون دومین صنعت مهم کشورمان که به قوت در بخش صنعت و خدمات خودرویی اشتغالزا است طی ۲سال گذشته با ضرر و زیان‌های فراوانی به تولید خودرو می‌پردازد حال آنکه به گفته برخی از دست‌اندرکاران شرکت‌های خودروساز سرجمع زیان انباشته و هزینه مالی خودروسازان هم‌اکنون معادل ۴ هزار و ۶۹۲ میلیارد تومان یعنی ۴۱/۱ برابر کل سرمایه خودروسازان است. در این بین هر چند دولت پیگیر حل مسائل و مشکلات این بخش از صنعت است؛ اما کندی در روند برون رفت از چالش‌های صنعت خودرو، تولیدکنندگان را با ضرر و زیان‌های مالی فراوانی روبه‌رو کرده است. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، راهبردهای خروج از بحران خودروسازی کشور باید با روش‌هایی اساسی و مستمر همراه باشد تا بنیان این صنعت با هر حادثه‌ای دچار لرزش نشود. در این بین رضا ویسه معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس‌جمهور که از مدعوین نشست مذکور بود نیز در سخنانی ضمن اشاره به خروج این صنعت از بحران، شکنندگی و حساس شدن آن، در شرایط کنونی را یادآور شد. وی با بیان این موضوع که توسعه صنعت خودرو می‌تواند سمبلی از توسعه‌یافتگی یک کشور باشد، عنوان کرد که تولید خودرو خواست کشورهای توسعه یافته و صنعتی است، این در حالی است که ایران به‌عنوان کشوری غیرصنعتی و در حال توسعه مبادرت به انجام آن کرده است. ویسه مشکلات کنونی این صنعت را مربوط به بازار، مسائل نقدینگی، مشکلات تکنولوژیک و عدم‌حضور در بازار‌های جهانی خواند و تاکید کرد که عدم‌رقابت در کیفیت، خودروسازان را با چالش بزرگی به نام نارضایتی مصرف‌کننده مواجه کرده است. معاون اقتصادی جهانگیری که سابقه طولانی در مدیریت شرکت‌های خودروساز دارد نیاز به بازار‌های جدید را از ملزومات پیشرفت صنعت خودرو خواند؛ اما بر این نکته نیز تاکید داشت که محصولات فعلی خودروسازان شانس زیادی برای حضور در بازار‌های جهانی ندارند. وی همچنین خطاب به مسوولان شرکت‌های خودروساز عنوان کرد که اگر توانستند محصولات تولیدی یک روز خود را به اروپا صادر کنند؛ یعنی روند جهانی شدن را به سرعت طی کرده‌اند.

ویسه همچنین به موضوع دخالت دولت در تصمیم‌گیرهای کلان شرکت‌های خودروساز اشاره و عنوان کرد که دخالت دولت در خودروسازی‌های کشور در برخی مواقع موجب تضعیف این شرکت‌ها شده است. ویسه دخالت دولت در امور شرکت‌های خودروساز را منحصر به ایران نخواند و عنوان کرد که دولت آمریکا نیز در بسیاری از موضوعات همچون توسعه محصول، کاهش آلایندگی، حضور سرمایه‌گذار خارجی و ورود تکنولوژی‌های جدید در شرکت‌های خودروساز این کشور دخالت می‌کند، هرچند که وی این نوع دخالت را در جهت حل بحران‌های صنعت مذکور خواند.

ویسه در ادامه با تاکید بر محکم بودن زیر ساخت‌های صنعت خودرو در کشور بر این موضوع تاکید کرد که برگزاری همایش بین‌المللی خودرو می‌تواند التیامی باشد بر زخم‌های چندین ساله این صنعت. در ادامه این نشست مهدی شجاعی‌فرد رئیس دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت، چالش‌های جهانی شدن صنعت خودرو کشورمان را از مهم‌ترین موارد مطرح در همایش یاد شده خواند و تاکید کرد که تغییرات مدیریتی، بازار انحصاری و حمایت‌های دولتی شرکت‌های خودروسازی را با شرایط نامساعدی روبه‌رو کرده است، اما علی نقی مشایخی استاد دانشگاه از مدعوین این نشست خواست که در تعیین محورهای همایش، واقعیت‌های صنعت خودرو نیز به‌نوعی بازگو شود. این استاد دانشگاه عنوان کرد که موضوعاتی همچون کیفیت، قیمت و بهره‌وری اندک در شرکت‌های خودروساز قابل‌پنهان نیست؛ بنابراین باید راهکار تغییرات در روند فعلی خودروسازان نیز ارائه شود.

بهرام شریعت رئیس هیات‌مدیره مدیران‌خودرو نیز به‌عنوان سخنران دیگر خواستار شناسایی حدود دخالت‌های دولتی در صنایع خودروسازی شد و عنوان کرد که اگر قرار است در این همایش راهی برای اصلاح صنعت خودرو پیدا شود بهتر است که بیشتر به بحث دخالت دولت در امور خودروسازی‌ها پرداخته شود. سعید مدنی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا و از دیگر حاضرین این نشست نیز با تاکید بر جهانی شدن صنعت خودرو به دیگر ذی‌نفعان این صنعت اشاره و اظهار کرد که سهامداران، شاغلان، مشتری و دولت از ذی‌نفعان شرکت‌های خودروسازی هستند که متاسفانه هم‌اکنون در بین تمامی ذی‌نفعان تنها مشتری دیده شده است.