گروه خودرو - «حرکت به سمت کاهش تعرفه‌ها و پیوستن به سازمان جهانی تجارت، راهبرد جدید تجارت خارجی کشور است»، رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران روز گذشته در حالی این هدف دولت یازدهم را بازگو کرد که این سوال مطرح است که پیوستن به این سازمان برای صنعت‌خودرو تهدید است یا فرصت؟ هر چند طی سال‌های گذشته به دلیل بالا بودن تعرفه واردات، این صنعت با پیوستن به سازمان تجارت جهانی با آسیب‌های جدی مواجه می‌شد، اما کارشناسان عقیده دارند حالا زمانی است که صنعت‌خودرو آمادگی بیشتری در این زمینه دارد.

کاهش تعرفه واردات خودرو از ۹۰ درصد به ۴۰ درصد در سال گذشته اتفاقی است که به‌زعم کارشناسان شرایط خودروسازان را به شرایط سازمان تجارت جهانی نزدیک‌تر کرده است، اتفاقی که طی ۱۰ سال گذشته برای اولین بار رخ داده است.

میزان تعرفه واردات خودرو در کشورهایی که عضو سازمان تجارت جهانی هستند چیزی حدود ۲۰ درصد است. تعرفه واردات خودروی ایران در حالی به کشورهای عضو این سازمان جهانی نزدیک‌تر شده است که مواردی نظیر سود تسهیلات بانکی برای خودروسازان هنوز فاصله زیادی با استانداردهای جهانی آن دارد.

اما کاهش تعرفه واردات خودرو طی سال گذشته در حالی رخ داد که مسوولان هنوز برای تعرفه واردات خودرو در سال آینده تصمیمی نگرفته اند، با این وجود یک کارشناس اقتصادی عقیده دارد با توجه به نرخ ارز، میزان تعرفه موثر در سال آینده نیز بیش از ۴۰ درصد نخواهد بود.

سعید لیلاز معتقد است که با ورود شرکای جدید به صنعت‌خودرو و در صورتی که سهام خودروسازان توسط آنها خریداری شود؛ یک گام برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی از طریق صنعت‌خودرو، به جلو برداشته خواهد شد.