تقاضا برای خرید خودرو در قاره آفریقا رو به فزونی است
گروه خودرو - غول‌های نفتی دنیا معمولا قاره آفریقا را تنها جایی برای حفر و جست‌وجوی منابع تازه فسیلی می‌دانستند. در سال 2011 دو کمپانی چِورون (Chevron) و رویال داچ شل (Royal dutch Shell) اغلب پمپ‌های بنزین خود را به شرکت‌های محلی فروختند، زیرا از نظر آنها فعالیت‌های خرد - مانند فروختن بنزین به خودروها، در مقایسه با استخراج از منابع تازه سود بسیار کمتری دارد؛ اما این روزها مصرف در آفریقا با سرعتی بالا رو به افزایش است و این قاره رفته‌رفته به بازاری پررونق برای فروش خودرو به تبع آن سوخت خودرو تبدیل می‌شود و حالا این دو شرکت نفتی آمریکای شمالی بار دیگر به خرده‌فروشی علاقه‌مند شده‌اند.
در حال حاضر صنعت خودرو در قاره آفریقا و به دنبال آن تقاضا (یا درواقع توانایی) برای خرید خودرو به نسبت دیگر نقاط دنیا در وضعیت نازلی قرار دارد. خودروسازان خارجی به جز معدود کشورهایی چون آفریقای جنوبی و مصر، فعالیت و تولید چندانی در این قاره ندارند. ناامنی و خشونت‌های منطقه‌ای، امکانات ضعیف و نهایتا فقری که خرید خودرو را برای میلیون‌ها ساکن این قاره به خواب و رویا تبدیل کرده موانع اصلی رونق صنعت و بازار خودرو در این منطقه‌اند. اگرچه میانگین مالکیت خودرو در برخی کشورها چون آفریقای جنوبی (به ازای هر ۵ نفر یک خودرو)، مراکش (به ازای هر ۱۱ نفر یک خودرو)، نیجریه (به ازای هر ۱۲ نفر یک خودرو) و مصر (به ازای هر ۱۴ نفر یک خودرو) فاصله چندانی با استانداردهای کشورهای توسعه‌یافته ندارد، در بسیاری از پرجمعیت‌ترین کشورهای این قاره نرخ مالکیت بسیار پایین‌تر است. با این وصف، قاره سیاه با وجود تمام موانع و کمبود منابع مالی در مسیر رشد گام برمی‌دارد و برخی کشورهای آن صاحب بالاترین نرخ‌های رشد اقتصادی در سراسر دنیا هستند.
بر اساس گزارش سازمان جهانی انرژی
۴ درصد نفت دنیا در آفریقا مصرف می‌شود، اما سرعت رشد مصرف در این قاره از هر جای دیگری در دنیا بیشتر است (بیش از
۴ برابر میانگین رشد جهانی). پیش‌بینی می‌شود مصرف نفت روزانه این قاره در سال ۲۰۱۸ به ۵/۴ میلیون بشکه برسد؛ یعنی ۳۰ درصد بیش از میزان فعلی.
بر اساس گزارش بانک توسعه آفریقا طی سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱ مالکیت خودرو در کشور غنا ۸۱ درصد رشد داشته است. غنا با ۲۵ میلیون نفر جمعیت یکی از کشورهایی است که اقتصادش با سرعتی بالا در مسیر رشد است. در حال حاضر به ازای هر هزار نفر شهروند ۴۰ خودرو در این کشور وجود دارد، اما انتظار می‌رود این نسبت ظرف ۱۰ سال آینده ۲ برابر شود. غنا امروز بخشی از قاره آفریقا است که رشد اقتصادی‌اش در سال حدود ۶ درصد است و این یعنی ظهور طبقه‌ای جدید از مصرف‌کنندگان فرآورده‌های نفتی از جمله سوخت خودرو.
توتال اخیرا شبکه خرده‌فروشی چورون در مصر و پاکستان را خرید. شرکت بزرگ فرانسوی با اقداماتی از این قصد در تلاش است حضور موثرتری در آفریقا، خاورمیانه و آسیا داشته باشد. بر اساس برخی گزارش‌ها توتال قصد دارد سهم درآمدش از فروش خرده در اروپای غربی را از ۵۰ درصد فعلی به ۳۰ درصد برساند؛ چراکه به گفته مدیرانش آفریقا و بازارهای نوظهور فرصتی پرسود هستند تا تمرکز شبکه جهانی پخش سوخت خود را از اروپا به آنجا منتقل کند؛ چراکه افت تقاضا و رقابت فشرده کار را در اروپا دشوار کرده است. توتال در حال حاضر ۳ هزار و ۶۰۰ پمپ بنزین و گازوئیل در آفریقا دارد. شل شرکت بزرگ دیگری است که ۲ سال پیش هزینه‌های ثبت و آغاز فعالیت شرکتی را پرداخت که حق انحصاری فروش محصولاتش را دارد و در حال حاضر هزار و ۵۰۰ پمپ را در ۱۵ کشور آفریقایی اداره می‌کند.
شرکت‌های محلی هم به جنب و جوش افتاده‌اند. شرکت نفتی فورته (Forte) نیجریه در حال حاضر ۵۵۰ ایستگاه سوخت‌رسانی در این کشور دارد و چند سال اخیر را صرف سرمایه‌گذاری برای ساخت ایستگاه‌های بیشتری کرده که علاوه‌بر سوخت خدماتی چون تنظیمات و بررسی خودرو یا غذاهایی سریع و کوچک به صاحبان خودرو ارائه می‌دهند. این کشور خود بهترین مثال است. شهروندان نیجریه‌ دهه‌ها در فقر و زیر چکمه دیکتاتوری زیستند، اما امروز نیجریه نه فقط صاحب یکی از محکم‌ترین دموکراسی‌ها در آفریقا است، بلکه با رشد اقتصادی ۸ درصدی از این نظر بهترین کشور دنیا است و تعداد مراکز خرید، رستوران‌ها و نمایندگی‌های فروش در آن خودرو به سرعت رو به افزایش است.
افزایش تقاضا برای خرید خودرو در کشورهایی چون نیجریه و غنا نه تنها تعداد ایستگاه‌های سوخت‌رسانی در این کشور را افزایش داده؛ بلکه این ایستگاه‌ها را به محلی برای رونق اقتصادهای کوچک محلی تبدیل کرده، چنان‌که حالا در آنها رستوران، کافه و فروشگاه‌هایی کوچک راه‌اندازی شده است.
خیابان‌ها و جاده‌های قاره آفریقا تا همین چند سال پیش تنها محل رفت و آمد تاکسی‌هایی زهواردررفته و مینی‌ون‌هایی کهنه و در مرز فروپاشی بود و در روز بیش از چند دلار در یک پمپ بنزین یا گازوئیل رد و بدل نمی‌شد؛ اما حالا خودروهایی حتی لوکس چون پورشه، و جگوار یا سواری‌های فورد، تویوتا و هوندا بیش از پیش به چشم می‌آیند و تعدادشان رو به فزونی است؛ بنابراین خودروسازان بزرگ دنیا، به‌خصوص فراری‌ها از اروپا، به زودی دامنه فعالیت‌هایشان در قاره سیاه را همچون برزیل، مکزیک، تایلند و تایوان گسترش خواهند داد و به دنبال آنها غول‌ها نفتی دنیا هم برای عرضه سوخت مورد نیاز محصول آنها روانه آفریقا خواهند شد.