بالانشینی چینی‌ها!

گروه خودرو- جدیدترین آمار کیفیت خودروهای داخلی در حالی اعلام شد که تغییر خاصی در رده‌بندی کیفی رخ نداد، به‌طوری‌که تیانا همچنان صدرنشین باقی ماند و MVM مدل ۱۱۰ نیز از انتهای جدول تکان نخورد. طبق آماری که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اعلام کرده، سطح کیفی ۱۵ خودرو سواری تولید شده در آبان ماه، مورد ارزیابی قرار گرفته و خودروها بر حسب نمرات منفی کسب شده، در دو گروه «خیلی خوب» و «خوب» دسته‌بندی شده‌اند.معیارهای ارزیابی نیز در مقایسه با گزارش‌های قبلی تغییری نکرده و خودروها همچنان در همان ۹ معیار «سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان»، «سیستم موتور و انتقال قدرت»، «ترمز»، «نفوذ آب»، «صداهای غیرعادی»، «رنگ»، «بدنه»، «تزئینات داخلی و خارجی» و «تجهیزات الکتریکی» بررسی شده و بر حسب نمرات منفی به دست آمده، در رده‌های اول تا پانزدهم جدول رده‌بندی کیفی، جا خوش کرده‌اند. جدول رده بندی آبان ماه غایبان سرشناسی را به خود می‌بیند که در این بین می‌توان به تندر ایران خودرو، مزدا۳ و پژو ۲۰۶ و البته مگان اشاره کرد.

یکی از نکات قابل توجه در گزارش‌های مربوط به سطح کیفی خودروهای داخلی، کسب نمرات منفی زیاد در دو معیار «تزئینات داخلی و خارجی» و «بدنه» است؛ به نحوی که خودروها معمولا بیشترین نمره منفی خود را در این دو معیار کسب می‌کنند. به عبارت بهتر، اگر خودروسازان بتوانند سطح کیفی محصولات خود را در این دو معیار افزایش دهند، تا حد قابل توجهی از نمرات منفی خودروهای داخلی کاسته خواهد شد. کسب نمرات منفی زیاد در معیارهای موردنظر، جایگاه خودروها را نیز بسیار متاثر از خود کرده است، چه آنکه برخی خودروها اگر عیوب مربوط به بدنه و تزئینات خود را کاهش دهند، چند رده در جدول صعود خواهند کرد. به عنوان مثال، MVM مدل ۱۱۰ آخرین عضو جدول رده بندی به شمار می‌رود، در حالی که اگر نمرات منفی خود را از ۳۰ به ۱۰ برساند، چهار رده بالا رفته و جای تیبا را خواهد گرفت. یا مثلا تیبا نیز اگر نمره منفی تزئینات خود را از ۱۹ به ۱۰ برساند، چهار رده بالاتر در جای پژو ۴۰۵ می‌نشیند.

این موضوع در مورد معیار بدنه هم صدق می‌کند و کاهش نمرات منفی خودروها در این بخش نیز صعودشان در جدول رده بندی را به دنبال خواهد داشت.

اما به روایت شرکت بازرسی، در بخش عیوب فنی و عملکردی (شامل سیستم تعلیق، موتور، ترمز و تجهیزات الکتریکی) سایپا X۱۳۱ بیشترین نمرات منفی را به دست آورده و در حالت کلی شاهد افت ۸/۹ درصدی میانگین نمره منفی این بخش نسبت به ماه قبل هستیم. MVM مدل ۵۳۰ بیشترین تاثیر را در این روند داشته است.

در بخش تزئینات و مونتاژ (شامل تزئینات و صداهای غیرعادی) اما پژو ۴۰۵ و سمند بیشترین نمرات منفی را به خود می‌بینند. در این بخش، البته میانگین نمرات منفی خودروها ۶/۲ درصد در مقایسه با گزارش ماه قبل بهبود یافته که بیشترین تاثیر در این ماجرا را دو خودرو پراید ۱۳۱ سایپا و MVM مدل ۱۱۰ داشته‌اند.

همچنین در بخش بدنه نیز پرایدهای سایپا و پارس خودرو دارای بیشترین نمرات منفی هستند و میانگین کیفی خودروها نیز پنج درصد رشد کرده است. سمند و MVM مدل ۱۱۰ بیشترین تاثیر را در این روند نزولی داشته‌اند. در بخش رنگ هم میانگین نمره منفی خودروهای تحت ارزیابی ۴/۱۱ درصد نسبت به گزارش قبلی رشد کرده است که دلیل اصلی آن، افزایش نمره منفی رنگ MVM مدل ۱۱۰ و پراید سایپا است. همچنین دو نماینده لیفان (X۶۰ و ۶۲۰)، بیشترین نمرات منفی را در معیار رنگ کسب کرده‌اند.

آن طور که در گزارش شرکت بازرسی آمده، تعداد ایرادات مهم و اساسی خودروهای داخلی ۱۰۰ درصد افزایش یافته و پراید سایپا عامل اصلی این ماجرا به شمار می‌رود.

در حالت کلی نیز میانگین نمره منفی خودروهای سواری در آبان ماه، ۴/۳ درصد رشد کرده که دلیل اصلی آن به نبود مگان و افت کیفی نیسان تیانا برمی‌گردد.

افت ناچیز تیانا

هرچند صدر جدول کیفی خودروها در آبان ماه نیز به نام نیسان تیانا سند خورده، اما نمرات منفی این خودرو یک دهم رشد کرده است. تیانا فقط سه نمره منفی کسب کرده که آن هم در معیار رنگ به دست آمده است. پس از این مونتاژی ژاپنی، در رده دوم جدول با پارس تندر (تغییر شکل یافته تندر-۹۰ پارس خودرو) روبه‌رو می‌شویم، خودرویی که در تزئینات داخلی و خارجی، بدنه و رنگ نمره منفی به دست آورده و بیشترین آن نیز به بدنه مربوط می‌شود. پارس تندر در حالی به دومین خودرو با کیفیت داخلی در آبان ماه تبدیل شده که مگان در این رده بندی غایب است و اگر مگان بود، جایگاه دوم جدول به نام آن سند می‌خورد.

اما پس از پارس تندر، هم خانواده‌اش یعنی تندر پارس‌خودرو در خانه سوم جدول نشسته و اتفاقا در همان سه معیار بدنه و رنگ و تزئینات داخلی و خارجی نمره منفی به خود می‌بیند. بدنه، معیاری به حساب می‌آید که تندر پارس‌خودرو بیشترین نمرات منفی خود را در آن به دست آورده است. تندرهای پارس خودرو در حالی رده‌های دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند که اختلاف کیفی میان آنها به چشم می‌آید و در برخی معیارها، نمرات منفی متفاوتی از یکدیگر کسب کرده‌اند.

به عنوان مثال، پارس تندر نسبت به تندر معمولی پارس خودرو تزئینات بهتری دارد، اما تندر پارس خودرو از بدنه و رنگ با کیفیت‌تری برخوردار است. اگر تندر ایران خودرو در جدول آبان ماه حضور داشت، این «اختلاف کیفی» میان این محصول و تندرهای پارس خودرو نیز به چشم می‌آمد.

چینی‌های بالانشین

هرچند کیفیت خودروهای چینی نزد مشتریان ایرانی چندان قابل قبول نیست، اما طبق آمار آبان ماه، دو مدل از لیفان (X۶۰ و ۶۲۰) همچنین مدل ۵۳۰ خودرو MVM توانسته‌اند بالاتر از خودروهای داخلی مانند سمند و پارس و تیبا قرار بگیرند. طبق آمار، در رده چهارم جدول کیفی آبان ماه به لیفان X۶۰ برمی‌خوریم، خودرویی شاسی بلند که فقط تجهیزات الکتریکی بدون عیبی دارد و آب در آن نفوذ نمی‌کند و در سایر معیارها نمره منفی به خود می‌بیند. لیفان بیشترین نمره منفی خود را در معیار رنگ و سپس بدنه به دست آورده و در کل با کیفیت ترین خودرو چینی تولید داخل در آبان ماه بوده است. این خودرو البته کم کیفیت ترین رنگ را در بین ۱۵ خودرو تحت ارزیابی آبان ماه دارا است. همچنین مدلی دیگر از لیفان به نام «۶۲۰» نیز که در رده پنجم جدول جا خوش کرده، در معیارهای سیستم موتور، تجهیزات الکتریکی و نفوذ آب نمره منفی ندارد. این خودرو نیز بیشترین نمره منفی‌اش را در معیار رنگ به دست آورده و کم کیفیت ترین سیستم تعلیق را بین خودروهای تحت ارزیابی به خود اختصاص داده است. از لیفان که بگذریم، نام سه چینی دیگر یعنی MVM مدل ۵۳۰ و MVM مدل X۳۳ و MVM مدل ۱۱۰ نیز در جدول کیفی آبان ماه به چشم می‌آید که در این بین، مدل ۵۳۰ توانسته کیفیت بهتری را در مقایسه با سمند و پارس و تیبا به دست بیاورد.

این خودرو ششمین عضو جدول کیفی به شمار می‌رود و فقط در بدنه و نفوذ آب نمره منفی ندارد. این خودرو بیشترین نمره منفی‌اش را در معیار تزئینات داخلی و خارجی به خود می‌بیند.

خودروهای چینی لیفان و MVM مدل ۵۳۰، هرچند کیفیت کمتری در معیارهای رنگ و بدنه نسبت به خودروهای داخلی مانند پارس و تیبا و سمند دارند، اما اوضاع سیستم تعلیق و موتور آنها بهتر است.

اما در بین سایر خودروهای چینی، مدل X۳۳ در حالی رده دوازدهم جدول را به خود اختصاص داده که به جز سیستم تعلیق و نفوذ آب، در سایر معیارها نمره منفی به خود می‌بیند. این خودرو بیشترین نمره منفی خود را در سیستم موتور به دست آورده است. همچنین دیگر مدل MVM به نام «۱۱۰» نیز در حالی کم کیفیت‌ترین خودرو داخلی در آبان ماه به حساب می‌آید که در چهار معیار سیستم تعلیق، ترمز، صداهای غیرعادی و نفوذ آب نمره منفی به خود نمی‌بیند. بیشترین نمره منفی MVM مدل ۱۱۰ در بدنه به دست آمده و این خودرو کم کیفیت‌ترین تجهیزات الکتریکی را بین همتایان خود در جدول کیفی آبان ماه، داراست. MVM مدل ۱۱۰ حالا دیگر کم کیفیت ترین خودرو تولید داخل به شمار می‌رود، حال آنکه پیش از این، پراید این عنوان را یدک می‌کشید.

اما از چینی‌ها بگذریم و نگاهی به کیفیت خودروهای پرتیراژ داخلی بیندازیم. در این بین، پژو ۴۰۵ تولید سایت خراسان توانسته بهترین کیفیت را از خود بروز دهد و در جایگاه هفتم جدول بنشیند. این خودرو فقط در ترمز فاقد ایراد است و در باقی معیارها نمره منفی کسب کرده و بیشترین آن نیز به تزئینات داخلی و خارجی مربوط می‌شود.

پشت سر ۴۰۵ خراسان در حالی با سمند روبه‌رو می‌شویم که در این محصول فقط آب نفوذ نمی‌کند و بیشترین نمره منفی آن نیز با تزئینات داخلی و خارجی در ارتباط است. پژو ۴۰۵ تولید تهران نیز که پس از سمند در رده نهم جدول جای گرفته، در تمام معیارها نمره منفی به خود می‌بیند. این محصول همچنین بیشترین نمرات منفی را در تزئینات داخلی و خارجی بین کل خودروهای تحت ارزیابی آبان ماه، به خود اختصاص داده است.

همچنین پژو پارس تولید خراسان نیز که در رده دهم جدول جا خوش کرده، فقط در ترمز و نفوذ آب ایرادی ندارد و بیشترین نمره منفی آن نیز به تزئینات داخلی و خارجی مربوط می‌شود.

پشت سر پژوپارس به تیبا برمی خوریم، خودرویی که در تمام معیارها دارای نمره منفی بوده و بیشترین آن نیز با تزئینات داخلی و خارجی در ارتباط است.

تیبا که یازدهمین عضو جدول به حساب می‌آید، کم کیفیت ترین سیستم موتور را بین خودروهای تحت ارزیابی داراست. اما دو رده پس از تیبا، در حالی با پراید سایپا روبه‌رو می‌شویم که این خودرو در تمام معیارها حائز نمره منفی شده و بیشترین آن نیز به تزئینات داخلی و خارجی مربوط می‌شود. در بین خودروهای تحت ارزیابی، بیشترین صداهای غیر عادی در پراید سایپا می‌پیچد و بیشترین آب نیز در آن نفوذ می‌کند.

پراید پارس خودرو نیز، نه تنها در همه معیارها نمره منفی به دست آورده، بلکه کم‌کیفیت‌ترین بدنه را نیز در بین ۱۵ خودرو تحت ارزیابی به خود اختصاص داده است.

بالانشینی چینی‌ها!