گروه خودرو - در حالی که حدود ۹ ماه از رونمایی نمادین خودروهای دارای استاندارد یورو۴ می‌گذرد، گویا ماجرای یورو۴ هنوز ختم به خیر نشده و خودروسازان و وزارت نفت همچنان بر سر آن اختلاف نظر دارند. آن طور که مجید فهیمه امیری قائم‌مقام مگاموتور در نشست خبری دیروز خود عنوان کرد، استاندارد نبودن بنزین اجازه نمی‌دهد اهداف مربوط به تحقق استاندارد یورو۴ در خودروها، عملی شود. وی با اشاره به اینکه سایپا از سال گذشته موتورهای دارای استاندارد یورو۴ را روی محصولات خود گذاشته، تاکید کرد: با وضع فعلی بنزین، نمی‌توان به اهداف زیست محیطی ارتقای استاندارد خودروها دست یافت، چون بین بنزین مصرفی و سیستم سوخت رسانی خودروها همخوانی وجود ندارد. به گفته امیری، مالکان خودروهای دارای استاندارد یورو۴ ، باید در هر ۸۰ هزار کیلومتر اقدام به تعویض کاتالیست خود کنند، حال آنکه با توجه به استاندارد فعلی بنزین، کاتالیست‌ها فقط تا ۱۰ هزار کیلومتر دوام می‌آورند. قائم‌مقام مگاموتور تاکید کرد که با این شرایط باید بررسی کرد و دید آیا ارتقای استاندارد آلایندگی خودروها به یورو۴، ارزش افزوده برای مردم ایجاد می‌کند یا فقط ارز از مملکت خارج می‌شود. به گفته امیری، برای مشخص شدن پاسخ این پرسش می‌توان بنزین فعلی را در خودروهای داخلی و خارجی ریخت و نتایج آن را مشاهده کرد.

گفته‌های امیری در شرایطی است که خودروسازان و وزارت نفت همواره طی چند سال گذشته بر سر اجرای استاندارد یورو۴ با یکدیگر اختلاف نظر داشته و ظاهرا تا به امروز هیچ کدام از طرفین موفق به قانع کردن یکدیگر نشده‌اند. خودروسازان می‌گویند، طبق قانون ابتدا باید وزارت نفت بنزین استاندارد را روانه جایگاه‌های کل کشور کند و آنها شش ماه بعد، خودرو یورو۴ به بازار بدهند، اما این وزارتخانه زیر بار نمی‌رود و معتقد است آنها (شرکت‌های خودروساز) باید وظایف خود را در حوزه محیط زیست بدون توجه به نوع سوخت توزیعی، انجام دهند.

اما قائم‌مقام مگاموتور در نشست خبری دیروز خود به داخلی‌سازی برخی قطعات در این شرکت اشاره و تاکید کرد که فشار تحریم‌ها سبب شده مگاموتور به سراغ تولید قطعات کلیدی موتور برود. به گفته امیری، قطعات تولید شده در حال تست هستند و احتمالا تا دو سه ماه آینده وارد بازار مصرف خواهند شد.