گروه خودرو - آمار خودروهای فرسوده کشور در حالی رو به افزایش است که معاون رییس‌جمهور در امور زیست محیطی بر تسریع روند از رده خارج شدن خودروهای فرسوده تاکید کرده و در حاشیه آخرین جلسه هیات دولت در رابطه با اصلاح مقررات مربوط به از رده خارج کردن خودروهای فرسوده گفته است که در جلسه هیات دولت مقرر شد با از رده خارج شدن خودرو‌های فرسوده، خودروهای جدید وارد کشور شوند. به گفته معصومه ابتکار این مصوبه از ابتدای سال آینده اجرایی خواهد شد. هرچند خروج خودروهای فرسوده طرحی است که سال‌ها از اجرای آن می‌گذرد و خودروسازان داخلی نیز تامین‌کننده اصلی خودروهای این طرح بوده‌اند، اما نکته مهم مصوبه هیات دولت «واردات خودروهای جدید» به کشور برای خروج خودروهای فرسوده است.

ابتکار توضیح زیادی در رابطه با چگونگی واردات یا برند خودروهای وارداتی جدید ارائه نکرده است؛ اما به نظر می‌رسد این تصمیم در پی افت تیراژ خودروسازان گرفته شده است.

بنابراین به نظر می‌رسد از ابتدای سال آینده باید در انتظار واردات خودروهای خارجی برای جایگزینی خودروهای فرسوده در کشور باشیم، اما با توجه به بالا بودن قیمت خودروهای وارداتی، آیا می‌توان این دست خودروها را جایگزین خودروهای فرسوده کرد؟

هرچند دولت طی طرحی مبلغ کمک‌های بلاعوض برای صاحبان خودروهای فرسوده را افزایش داده است؛ اما به نظر می‌رسد باز هم واردات خودرو برای صاحبان خودروهای فرسوده توجیه اقتصادی نداشته باشد. حال با توجه به بالا بودن قیمت خودروهای وارداتی برای جایگزینی خودروهای فرسوده، به نظر می‌رسد این طرح تنها در صورتی اجرایی خواهد بود که دولت قصد داشته باشد خودروهای بسیار ارزان خارجی را برای پیش بردن این طرح وارد کشور کند. استفاده از خودروهای خارجی (چینی) اولین بار برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی مورد توجه قرار گرفت. به این ترتیب واردات خودروهای جدید در حالی در هیات دولت نهایی شده است که در کنار آن سن فرسودگی خودروهای فرسوده نیز در جلسه آخر هیات دولت از ۲۵ سال به ۲۰ سال کاهش یافته است. این میزان کاهش سن خودروهای فرسوده به معنای افزایش قابل‌توجه تعداد خودروهای فرسوده در کشور خواهد بود.

در حال حاضر حدود ۳۰۰ هزار سواری، ۴۳۰ هزار وانت‌بار، ۳۵ هزار تاکسی، ۲۰۰ هزار کامیون و کامیونت و ۴۵ هزار مینی‌بوس فرسوده در کشور وجود دارد.