ایسنا- در حال حاضر بحث رفتار‌های مشترک بین شرکت‌های خودروساز مثل تامین، خرید و یا خدمات پس از فروش مشترک مقدم بر ادغام آنها است. جواد نوری، مشاور مدیریت شرکت ایران‌خودرو، با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر شرکت امداد خودرو ایران خودرو به خودرو‌های ساخت شرکت سایپا هم سرویس‌‌ می‌دهد و با توجه به این می‌توان کاری کرد که خدمات پس از فروش ایران خودرو به مشتری‌های سایپا نیز ارائه شود، عکس این عمل نیز امکان‌پذیر است.

وی در خصوص این که تا چقدر درخصوص عملی شدن این موضوع کار شده است؟ افزود: کار‌های مطالعاتی و کارشناسی این موضوع انجام شده و رایزنی‌های مختلف با خودرو‌سازان صورت گرفته است. در این میان با مسوولان ایدرو، سایپا و وزارت صنایع و معادن مذاکره شده که نظرات آن‌ها نیز در این باره مثبت بوده است. وی درباره این که آیا در این ادغام همه شرکت‌های خودروساز حضور دارند؟ اظهار کرد: «محوریت این بحث روی دو شرکت ایران خودرو و سایپا است.»

نوری تاکید کرد: اگر این ادغام دچار آفت انحصار نشود، اشکالی پیش نخواهد آمد. البته انحصار تنها با ادغام ایجاد نمی‌شود؛ زیرا در حال حاضر نیز اگر سیاست‌ها و استراتژی‌های لازم در هر یک از دو شرکت ایران خودرو و سایپا ایجاد نشود، ممکن است انحصار در بازار خودرو به وجود آید.

به گفته وی در شرایط موجود به نظر می‌رسد، بیشتر باید روی رفتار‌های مشترک شرکت‌های خودروساز تاکید کرد که خود می‌تواند زمینه عملی برای بحث ادغام نیز باشد. رییس گروه مشاوران جوان ایران خودرو با بیان این که شرکت ساپکو در حال حاضر فقط برای ایران خودرو قطعه تامین می‌کند، افزود: اگر این شرکت بتواند برای سایپا نیز قطعه تامین کند و یا برعکس سازه‌گستر سایپا برای ساپکو تامین قطعه کند، انحصار کمرنگ‌تر می‌شود. بنابراین در اینجا رفتار ادغامی‌ مطرح است؛ ولی ادغام به معنی حقوقی آن رخ نمی‌دهد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر با خصوصی‌سازی طبق اصل ۴۴ قانون اساسی و ادغام شرکت‌های خودروساز از سوی دیگر با توجه به حجیم شدن دولت باید تامل بیشتری کرد.