خودروسازان آمریکایی دیگر الگو نیستند

گروه خودرو- برای سال‌ها شرکت‌های بزرگ آمریکایی با پایبندی به سنت متعارف در این کشور بر تولید خودروهای بزرگ متمرکز شده بودند و بازار ایالات متحده نیاز خود را به خودروهای کوچک از تولید کنندگان خارجی و به ویژه آسیایی‌ها تامین می‌کرد اما به نظر می‌رسد تحولات سال‌های اخیر نه تنها فرهنگ مصرف خودرو در آمریکای شمالی را تغییر داده بلکه رویکرد تولیدکنندگان حاضر در بازار آمریکا و کانادا را نیز متحول کرده است. دلیل این تغییر چندان هم محرمانه نیست. هر کس که نگاهی به روند ارتقای قیمت‌های سوخت درکشورهای غربی بیندازد به خوبی درمی‌یابد که این روزها هزینه پر کردن باک خودرو تا چه حد سنگین است. همین مساله موجب شده مصرف‌کنندگان خودرو به طور طبیعی به سوی خرید خودروهای کوچک و کم‌مصرف‌تر متمایل شوند.

روزگاری که راننده‌ها با خودورهای بزرگ و پرمصرف خود وارد پمپ بنزین‌ها می‌شدند و با فراغ خاطر باک خودروی خود را از بنزین پر می‌کردند گذشته است و اکنون هزینه‌های سنگین سوخت موجب شده همه به سمت استفاده از خودروهایی کم‌مصرف‌تر

بروند.

در چنین شرایطی به استثنای برندهایی چون جاگوار، روور و لینکلن که بی‌توجه به جنب و جوش حاکم بر صنعت خودروی جهان برای کاهش مصرف سوخت، کماکان مشغول تولید محصولاتی هستند که بنزین می‌بلعند، سایر خودروسازها و حتی تولیدکنندگان خودروهای لوکس چون بنز و BMW هم تمامی توان خود را روی تولید محصولات اقتصادی‌تر متمرکز کرده‌اند.

تب تولید محصولاتی که کمتر مصرف کنند و قادر به استفاده از سوخت‌های جایگزین باشند امروز به امری فراگیر در صنعت خودرو تبدیل شده و البته اشتیاق به تولید خودروهای دیزل را نیز نباید فراموش کرد.

به ویژه آن که خودروهای دیزل تا ۳۰درصد کمتر از خودروهای بنزینی هم‌حجم خود، سوخت مصرف می‌کنند.

بازگشت مینی‌ها

یکی از مشکلات جدی خودروسازهای آمریکایی مواجه‌شدن با واقعیت بنزینی‌‌کردن است. در حالی که قیمت بنزین در اروپا و ژاپن نزدیک به ۲دلار برای هر لیتر است در ایالات متحده بهای سوخت از نیم‌دلار هم کمتر است.

برای سال‌ها تولیدکنندگان ژاپنی و اروپایی با توجه به قیمت بالای بنزین اقدام به طراحی خودروهای کوچک و کم‌مصرف برای بازارهای داخلی و تولید خودروهای بزرگ و پرمصرف برای بازار ایالات متحده می‌کردند. آنان با اتکا به تجربه خود درساخت خودروهای کوچک اکنون شاهدتحول بازار آمریکا و تغییر رفتار مصرف‌کنندگان آمریکایی هستند که این تغییر بی‌شک به نفع آنان تمام خواهد شد.

خودروسازهای بزرگ آمریکای شمالی برای کم‌کردن این خلاء به برندهای خارجی خود امید بسته‌اند آنها برای هماهنگ‌شدن با بازارهای محلی از سال‌های دور به تولید خودروهای کوچک روی آورده بودند. در حالی که رشد فروش خودرو در سال ۲۰۰۶ میلادی ۲درصد بود. برندهای غیرآمریکایی جنرال‌موتورز در سال گذشته به رشد فروش ۶درصدی دست یافت.

رقابت سرسختانه

در حالی که بازار ایالات متحده به تنهایی نزدیک به ۳۰درصد کل خودروهای سواری دنیا را جذب می‌کند، اما این الزاما بدان معنا نیست که بازار آمریکا تاثیرگذارترین مولفه در صنعت خودروی جهان است.

خودروسازهای فرانسوی به‌رغم جذابیت‌های بازار آمریکا سال‌هاست که از آن خارج شده‌ و می‌‌گویند لااقل در کوتاه‌‌مدت برنامه‌ای برای بازگشت به این بازار ندارند. رنو هیچ‌گاه به طور جدی برای ورود به بازار آمریکا تلاشی نکرده است و پژو که اوایل دهه ۹۰ میلادی در بازار آمریکای شمالی حضور داشت در سال ۱۹۹۱ با توجه به غیر‌سودده بودن این حضور تصمیم به قطع صادرات خودرو به این کشور گرفت.

پژو که مدتی قبل با سیتروئن جوینت شد و از بطن این حادثه پژو سیتروئن تولد یافت، تاکید دارد برنامه‌ای برای بازگشت به بازار آمریکا ندارد. این شرکت سعی کرده با تقویت سهمش از بازار اروپا سهامدارانش را راضی نگه دارد. شاید این رویکرد خودروسازهای فرانسوی نمادی از تحولات آتی در صنعت خودروی جهان باشد. زمانی که اروپایی‌ها ترجیح می‌دهند بازار منطقه‌ای‌شان را حفظ کنند، آمریکایی‌ها به حاشیه می‌روند و آسیایی‌ها علاوه بر آسیا به بازار آمریکای شمالی هم تسلط نسبی پیدا می‌کنند.

البته به مرور زمان ممکن است تحولات دیگری هم به وقوع بپیوندد. بالا ماندن قیمت بنزین نوعی هماهنگی و همگرایی برای تولید خودروهای کم‌مصرف و به تبع آن کوچک به وجود می‌آورد که همه خودروسازها را به رقابتی سخت در بخش خودروهای کامپکت و ساب‌کامپکت واخواهد داشت.

افزایش همکاری خودروسازها

رشد مداوم هزینه‌های تولید موجب شده خودروسازها بیش از هر زمانی در گذشته به همکاری در تولید برای کاهش هزینه‌ها رغبت نشان دهند. به عنوان مثال گمان می‌رود اشتراک پلت‌فرم اپل وکترا، شورولت، لیبو، پونیتاک G۶ و ساب۹ نزدیک به یک‌میلیارد دلار صرفه‌جویی برای جنرال‌موتورز به ارمغان آورده باشد.

در حالی که تا پیش از این تولیدکننده‌ها اصرار داشتند تمامی وجوه خودرویشان منحصر به فرد باشد. روند رو به رشد هزینه‌ها و تهدید تولید خودروهای ارزان توسط شرکت‌های چینی و هندی در آینده چاره‌ای جز همکاری بیشتر در زمینه تولید و به اشتراک گذاشتن پلت‌فرم، پیش روی خودروسازهای بزرگ نگذاشته است.