ایسنا- محدودیت تولید خودرو‌های دوگانه سوز برخی محصولات پارس خودرو مثل ماکسیما و رونیز که تولیدشان نیز کم است، مستثنا شده و طرح محدودیت گازسوز کردن خودرو‌ها مربوط به پراید، پژو و سمند است. هوتن رستگار، کارشناس مرکز تحقیقات سایپا، با بیان این مطلب افزود: تولید زانتیا نیز کم شده است، البته این مساله به گازسوز شدن آن ربطی ندارد، بلکه مربوط به برخی قطعات است. ضمن اینکه ریو نیز از گازسوز شدن مستثنا شده است.

وی با تاکید بر اینکه تولید محصولات این شرکت به دلیل گازسوز کردن خودرو‌ها محدود نمی‌شود، افزود: برای گاز سوز کردن، تنها روی خودرو یک کیت، مخزن و چند شیر اضافه می‌شود، بنابراین محدودیتی برای سازنده ایجاد نمی‌کند.

رستگار در خصوص ادغام شرکت‌های خودروساز نیز گفت: بحث ادغام فعلا منتفی است. این مبحث اوایل دهه ۶۰‌مطرح و در وزارت صنایع و معادن نیز پروژه‌هایی برای آن تعریف شده بود. البته ادغام شرکت‌های خودروساز در شرایط فعلی بد نیست، زیرا ادغام از قسمت‌های مشخصی انجام می‌شود. به عنوان مثال در آغاز قسمت‌های فروش و R&D شرکت‌ها در هم ادغام می‌شوند، یعنی همان کاری که در کره شرکت‌های هیوندا و کیا در بخش R&D انجام دادند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با ادغام شرکت‌های خودروساز آنها به یک قدرت بزرگ و انحصاری تبدیل نمی‌شوند؟ گفت: شرکت‌های خودروساز ما در سطح بین‌المللی خیلی بزرگ نیستند و اگر به فروش ایران‌خودرو و سایپا توجه کنیم، می‌بینیم که فروش آنها به ترتیب حدود پنج و سه میلیارد دلار است، ضمن اینکه پروژه‌ها با هزینه مشترک دنبال می‌شود. البته در اینجا برخی مباحث امنیتی در بخش R&D مطرح می‌شود که این مساله نیز قابل حل است. وی با بیان اینکه تاکنون کاهش تولید پراید نداشته‌ایم، اظهار کرد:‌ در خصوص پراید تعدادی CNG سوز و تعدادی نیز بنزین سوز تولید می‌شوند. البته برای تولید کپسول CNG سه کارخانه در دست احداث است، ولی در حال حاضر برای آن نیز کمبود نداریم.