ایسنا- مسوولان رنو مشکل مالی و گمرکی برای واردات قطعه برای تولید تندر ۹۰ به ایران را یکی از مشکلات تولید عنوان کرد. در همین حال یکی از مدیران عالی رتبه صنعت خودرو که در پروژه تندر-۹۰ فعال است، می‌گوید: شرکت رنو مشکلاتی برای ترخیص قطعات از گمرک دارد که به تدریج برطرف خواهد شد. البته هنوز تعدادی از قطعه‌سازان داخلی به استانداردهای رنو نرسیده‌اند.

اما میرخانی رشتی، دبیر سابق انجمن خودروسازان، نوک پیکان را به سمت مسوولان وزارت صنایع نشانه گرفته و معتقد است، برخورد وزارت صنایع با شرکت رنو زیاد جالب نبوده، به طوری که سه ماه قطعات وارداتی شرکت رنو را در گمرک نگه داشت و عنوان می‌کرد که به دلیل این که شما خودروساز نیستید، حق واردکردن قطعات به صورت CKD را ندارید، در حالی که همین کار توسط شرکت ساپکو انجام شده است.

البته پس از مشکلی که برای واردات قطعات یدکی تندر-۹۰ پیش آمد و زمزمه‌هایی مبنی بر ناآشنا بودن قطعه‌سازان داخلی با استانداردهای رنو، رییس شرکت گسترش و نوسازی صنایع ایران با بیان این‌که تاکنون مشکلات مربوط به واردات قطعات یدکی تندر-۹۰ حل شده است و فقط مقدار کمی از قطعات که تعداد آنها به ۴۰ عدد هم نمی‌رسد، مشکلاتی دارد، اظهار امیدواری کرد که به زودی مشکلات گمرکی مربوط به قطعات وارداتی نیز حل شود.

وی در آن زمان اظهار کرد که در زمینه قطعات تولید داخل به دلیل این‌که قطعه‌سازان داخلی با استانداردهای رنو آشنایی کامل ندارند، با مشکلاتی مواجه هستیم.

این قضایا ادامه یافت، به طوری که تا به امروز فقط چیزی حدود ۲ تا ۳ هزار دستگاه تندر-۹۰ از طریق قرعه‌کشی به ثبت‌نام کنندگان تحویل شده است.

مقصر کیست؟

رنو یا قطعه‌سازان داخلی؟

از سوی دیگر درباره تاخیر در پروژه تندر-۹۰ اظهارنظرهای کمابیش متفاوتی عنوان می‌شود. در این میان عده‌ای شرکت رنو را عامل تاخیر در رساندن قطعه به خودروسازان می‌دانند و عده‌ای دیگر مشکل را بر گردن خودروسازان داخلی می‌اندازند.

غیر از مدیر عامل سایپا که رنو را در خصوص تاخیر در تولید تندر-۹۰ به دلیل عدم تامین قطعه مقصر می‌شناسد، نجفی‌منش، دبیر انجمن قطعه‌سازان خودرو، دلیل تاخیر پروژه را وجود مشکلات فنی سه قطعه‌ساز داخلی این خودرو عنوان کرد.

وی مشکل اصلی قطعه‌سازان تندر-۹۰ را مسائل مالی دانسته و یادآور شده که در حال حاضر مشکلات مالی آنها بسیار حاد شده است، به طوری که سال گذشته قرار بود ۱۳۰میلیارد تومان از طریق طرح‌های زودبازده به شرکت‌های ساپکو، سازه‌گستر و مگاموتور وام داده شود که در این میان آنها هم تعهد کردند که پول قطعه‌سازان را ۱۵ روزه تحویل دهند، اما این طرح عملیاتی نشد.

البته عده‌ای نیز تاخیر در سرمایه‌گذاری به موقع در پروژه را دلیل تاخیر آن عنوان کرده‌اند، به طوری که کاتوزیان، نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، یکی از دلایل متوقف شدن تولید تندر-۹۰ را به موقع انجام نشدن سرمایه‌گذاری در بخش قطعه‌سازی دانسته که به محدودیت‌های سیستم بانکی کشور بر می‌گردد.

مصرف‌کننده، خسران دیده واقعی

به هر حال در داستان دنباله‌دار تندر-۹۰ با توجه به فضای تبلیغاتی ایجاد شده در کشور در سال‌های گذشته درخصوص این خودرو و به عبارت دیگر تشنه نگه داشتن بازار برای جلب هرچه بیشتر مشتری ایرانی، اکنون خسران دیده واقعی ثبت‌نام کنندگانی هستند که بیش از شش ماه سرمایه چند میلیونی خود را برای تصاحب این خودرو خوابانده‌اند. به عقیده کارشناسان، بروز چنین اتفاقاتی نمی‌تواند برای شرکتی همانند رنو که داعیه جهانی بودن دارد، کارنامه قابل قبولی باشد و هر چند که مشکل به‌وجود آمده به چند قطعه‌ساز داخلی منتسب شده است، ولی باید توجه داشت که این قطعه‌سازان از سوی رنو با حساسیت و وسواس خاصی برای پیوستن به زنجیره جهانی این شرکت انتخاب شده بودند و بنابراین رنو نیز باید جوابگوی اتفاق به‌وجود آمده باشد.

موضوع تاخیر در اجرای تندر-۹۰ و پیش کشیده شدن خودرو جایگزین در این روزها آن چنان داغ است که به گفته فعالان صنعت خودرو که مشخص نیست، کی مشکل تولید انبوه این خودرو حل شود بهتر است که فعلا خودروسازان به متقاضیانی که ثبت‌نام کرده‌اند خودرو جایگزین تحویل دهند!