قطعه‌سازان دولتی موجب تاخیر در تولید تندر-90 شدند

مژگان میرزایی

خط تولید تندر -۹۰ در هر دو شرکت ایران‌خودرو و پارس ‌خودرو به دلیل عدم تامین قطعات موردنیاز از سوی شرکت رنو پارس معطل مانده است. طبق وعده مسوولان، دو شرکت تولیدکننده تندر -۹۰ می‌بایست یک‌‌هزار و ۲۰۰ دستگاه خودروهای تندر-۹۰ را تا پایان سال‌جاری به ثبت‌نام‌کنندگان این خودرو تحویل دهند که با توجه به گذشت ۶ماه از ابتدای سال‌‌جاری، شرکت‌‌های خودروساز تاکنون نتوانسته‌اند حتی به نیمی از تعهدات خود در این زمینه عمل کنند.

به گفته یک منبع آگاه براساس برنامه در نظر گرفته شده روزانه ۷۵ دستگاه تندر -۹۰ می‌بایست در هر یک از شرکت‌های ایران‌خودرو و پارس‌خودرو تولید شود.

این درحالی است که دو شرکت تولیدکننده تندر -۹۰ هم‌اکنون از برنامه تولید عقب مانده به طوری که در حال حاضر روزانه ۲۰ الی ۳۰ دستگاه تندر -۹۰ در شرکت ایران‌خودرو و ۵۰دستگاه

تندر -۹۰ در پارس‌خودرو تولید می‌شود که این امر موجب عقب ماندن دو شرکت خودروساز از برنامه‌ریزی در نظر گرفته شده است.

از سوی دیگر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به منظور مشخص شدن اولویت تحویل، وعده قرعه‌کشی ماهانه را به ثبت‌نام‌کنندگان این خودرو داده بود که این امر نیز پس از دو قرعه‌کشی، مسکوت ماند و زمان قرعه‌کشی سوم نیز هنوز نامشخص است. همچنین طبق اخبار رسیده، شرکت‌‌های خودروساز هنوز به تعهدات خود مبنی بر تحویل تندر-۹۰ به متقاضیان قرعه‌کشی اول و دوم نتوانسته‌اند عمل کنند.

حال تاخیر در تولید تندر-۹۰ به دلیل عدم شفاف‌سازی از سوی شرکت رنو پارس موجب به وجود آمدن نقطه‌نظرات مختلفی از سوی گروه‌های ذی‌ربط شده است.

به طوری که شرکت رنو پارس قطعه‌سازان داخلی را مقصر اصلی در تاخیر تولید تندر -۹۰ دانسته و معتقد است که قطعه‌سازان داخلی به دلیل اینکه نتوانسته‌اند ظرفیت تولید خود را افزایش دهند در تامین قطعات تندر-۹۰ با مشکل مواجه شده‌اند.

از سوی دیگر خودروسازان نیز شرکت رنوپارس را مقصر اصلی تاخیر در تولید تندر - ۹۰ دانسته و معتقدند که شرکت رنو به دلیل عدم برنامه‌ریزی صحیح نتوانسته قطعات موردنیاز خودروسازان را به موقع تامین کند و قطعه‌سازان انحصاری که شرکت رنو در قطعه‌سازی به خدمت گرفته را می‌تواند دلایل اصلی تاخیر در تولید تندر - ۹۰ باشد، به گفته خودروسازان شرکت رنو قالب‌های موردنیاز تندر - ۹۰ را تنها در اختیار یک شرکت قطعه‌ساز قرار داده که این امر موجب به وجود آمدن اختلال در تولید شده است.

از سوی دیگر با توجه به نظارت سختگیرانه دولت فرانسه مبنی‌بر ارسال قطعات موردنیاز تندر - ۹۰، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که مشکل تولید تندر - ۹۰ تا یک سال آینده نیز برطرف نخواهد شد که در این صورت هزار و ۲۰۰ ثبت‌نام‌کننده تندر - ۹۰ همچنان بلاتکلیف باقی خواهند ماند.

انتقاد به قرارداد تندر - ۹۰ موجب تاخیر در تولید آن شد

داود میرخانی رشتی دبیرسابق انجمن خودروسازان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما درخصوص مشکلات به وجود آمده در تولید تندر - ۹۰ می‌گوید: به دلیل انتقادهای بسیاری که از سوی یکی از نمایندگان مجلس و وزیر صنایع و معادن سابق به قرارداد تولید تندر - ۹۰ گرفته شد تولید آن با مشکل مواجه شده است.

دبیر سابق انجمن خودروسازان در ادامه تصریح کرد: تداوم انتقاد به قرارداد تندر - ۹۰ حتی پس از تایید مجلس مبنی‌بر اینکه قرارداد این خودرو هیچ ایرادی ندارد موجب بلاتکلیفی شرکای قطعه‌ساز خارجی و عدم‌سرمایه‌گذاری به‌موقع آنها شد. به گفته میرخانی رشتی عدم‌سرمایه‌گذاری به موقع قطعه‌سازان خارجی موجب شد که آنها نتوانند قطعات موردنیاز خودروسازان را به موقع تامین کنند که این امر موجب تاخیر در تولید خودروی تندر - ۹۰ شده است.

میرخانی رشتی ایجاد انحصار در قطعه‌سازی توسط شرکت رنو را نیز یکی دیگر از دلایل تاخیر در تامین قطعات تندر-۹۰ دانست و عنوان کرد: شرکت رنوپارس برخلاف خودرو‌سازان ایرانی که قطعات موردنیاز خود را از سه قطعه‌ساز تامین می‌کنند قطعات موردنیاز خود را فقط از یک قطعه‌ساز تامین می‌کند و در صورتی که آن قطعه‌ساز با مشکل مواجه شود، قطعه‌ساز جایگزینی ندارد که این امر تامین قطعات را با تاخیر مواجه می‌کند. وی در ادامه تصریح کرد: قطعه‌سازان داخلی قدرت تولید قطعه با کیفیت بالا را ندارند، در خصوص پژو ۲۰۶ نیز قطعه‌سازان داخلی پس از ۷سال توانستند استاندارد‌های موردنظر را پاس کنند.

قطعه‌سازان دولتی به تعهدات خود عمل نکرده‌اند

محمدرضا نجفی‌منش، دبیر انجمن قطعه‌سازان نیز در خصوص دلایل تاخیر در تولید تندر-۹۰ گفت: برخی از قطعه‌سازان که از سوی شرکت رنو به منظور تامین قطعه انتخاب شده بودند نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: اغلب قطعه‌سازانی که از تعهدات خود تاکنون عقب‌ مانده‌اند، قطعه‌سازان وابسته به دولت بوده‌اند که نتوانسته‌اند به تعهدات خود به موقع عمل کنند. به گفته بسیاری از کارشناسان، شیوه انحصاری شرکت رنو برای تامین قطعات در ایران به دلیل پایین بودن ظرفیت تولید قطعات‌سازان و سایر تعهدات آنها مشکلات بسیاری را به وجود آورده است، نجفی منش در این خصوص اظهار داشت: روش شرکت رنو در تامین قطعات، روش درستی است، اما این روش در ایران با توجه به برخی مشکلات جوابگو نیست. دبیر انجمن قطعه‌سازان در ادامه عنوان کرد‌: شرکت رنو به منظور برطرف کردن مشکل به وجود آمده هم اکنون در تامین قطعه برای شرکت‌های قطعه‌سازی که نتوانسته‌اند قطعات مورد نیاز را تامین کنند قطعه‌ساز دومی در نظر گرفته که در صورت نیاز از قطعه‌ساز دوم برای تامین قطعه استفاده کند.

استانداردهای رنو مشکل‌ساز نیست

از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان و دست‌اندرکاران تولید تندر۹۰ استانداردهای سختگیرانه شرکت رنو بر روی قطعات تولیدی در داخل را مشکل‌ساز دانسته و معتقدند، نبود معیاری مشخص از سوی شرکت رنو برای رعایت استانداردهای لازم از سوی قطعه‌سازان تولید تندر۹۰ را با مشکل مواجه کرده است. این کارشناسان معتقدند، شرکت رنو حتی نسبت به استانداردهای تعریف شده در اروپا نیز پا را فراتر گذاشته و قطعه‌سازان را به رعایت استانداردهای حتی بالاتر از استانداردهای اروپا مجبور می‌کند.

بهرام شهریاری یکی از اعضای انجمن قطعه‌سازان در خصوص استانداردهای سختگیرانه شرکت رنو اظهار داشت: قطعه‌سازان سعی کرده‌اند خود را با استانداردهای شرکت رنو تطبیق دهند، به همین دلیل این استانداردها برای قطعه‌سازان مشکل‌ساز نیست. شهریاری در ادامه تصریح کرد: قطعه‌سازان داخلی امروز قابلیت تطبیق با استانداردهای روز دنیا را پیدا کرده‌اند و به همین دلیل شرکت پژو هم اقدام به خرید قطعه از ایران کرده است.