دنیای اقتصاد- دوره جدید ثبت‌نام از متقاضیان طرح جایگزینی خودروهای فرسوده از امروز آغاز می‌شود و تا پایان وقت اداری روز شنبه ۲۴ شهریورماه یعنی به مدت ۱۲ روز ادامه خواهد داشت. آغاز ثبت‌نام اینترنتی طرح جایگزینی سال ۸۶ از امروز

حمیدرضا بهداد - دوره جدید ثبت‌نام از متقاضیان طرح جایگزینی خودروهای فرسوده از امروز آغاز می‌شود.

مهدی داداشی، مجری این طرح روز گذشته طی نشستی با حضور خبرنگاران ضمن بیان این مطلب به تشریح اقدامات صورت گرفته در زمینه خروج خودروهای فرسوده و برنامه‌های آتی طرح مذکور پرداخت. وی گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده، مرحله جدید ثبت‌نام از متقاضیان طرح جایگزینی خودروهای فرسوده از صبح روز سه‌شنبه ۱۳ شهریورماه (امروز) آغاز و تا پایان وقت اداری روز شنبه ۲۴ شهریورماه یعنی به مدت ۱۲ روز ادامه خواهد داشت. وی با بیان اینکه ثبت‌نام دوره جدید فقط از طریق اینترنت ممکن و معتبر است، افزود: متقاضیان می‌توانند با مراجعه به اینترنت از طریق سایت WWW.Farsoode.ir نسبت به ثبت‌نام در مرحله جدید طرح جایگزینی خودروهای فرسوده اقدام کنند. داداشی تاکید کرد: در این مرحله که مرحله پیش ثبت‌نام است، مالکان خودروهای فرسوده باید به طور دقیق مشخصات فردی خود، مشخصات خودروی فرسوده و همچنین نوع خودرویی را که می‌خواهند به عنوان جایگزین دریافت کنند وارد سایت مربوطه کرده و منتظر اطلاعیه‌های بعدی باشند. وی همچنین تصریح کرد:‌ متقاضیان برای جلوگیری از ایجاد هرگونه اشتباهی، مشخصات خودروی فرسوده خود را از روی کارت ماشین وارد کرده و حتما شماره تماس مستقیم و معتبری را نیز در سایت مربوطه درج کنند. مجری طرح خروج خودروهای فرسوده در مورد نوع خودروهای جایگزین در نظر گرفته شده، اضافه کرد: برای طرح جایگزینی، ۸ مدل خودروی دوگانه‌سوز شامل سمند، پژو ۴۰۵، پژو پارس، ۲۰۶ صندوق‌دار، روآ، پراید صبا، پیکان و نیسان وانت در نظر گرفته شده است.

داداشی با اشاره به این موضوع که ثبت‌نام در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده، امتیاز به حساب نمی‌آید، گفت: ثبت‌نام قابل فروش و یا واگذاری نیست و خود مالک باید جهت تحویل خودروی جایگزین به نمایندگی‌های مجاز مراجعه کنند.

وی افزود: در مرحله جدید وکالتنامه خودرو پذیرفتنی نیست و متقاضیان باید هنگام تحویل خودروی جایگزین سند قطعی در اختیار داشته باشند.

۱۵مهرماه، فراخوان متقاضیان

مجری طرح خروج خودروهای فرسوده زمان اعلام نتایج ثبت‌نام متقاضیان را ۱۵مهرماه سال‌جاری عنوان کرد و افزود: در فرصت ۲۰روزه‌ای که از پایان مهلت ثبت‌نام تا اعلام نتایج وجود دارد، اقدام به پالایش اطلاعات وارد شده به سایت خواهیم کرد.

بدین ترتیب که ضمن استعلام از نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی، اطلاعات نامعتبر را حذف می‌کنیم.

به عنوان مثال اگر خودروی فرسوده‌ای در گذشته اسقاط شده و اطلاعات آن دوباره به سایت وارد شده باشد از لیست متقاضیان خارج خواهد شد.

از طرفی اگر تعداد متقاضیان، خارج از حد ظرفیت باشد که قطعا این‌چنین نیز خواهد بود، این افراد باید منتظر مراحل بعدی ثبت‌نام باشند.

ضمنا تقدم و تاخر در ثبت‌نام، به هیچ‌وجه اولویت برای فراخوان متقاضیان محسوب نمی‌شود و در این زمینه مسائلی مانند میزان تردد، ظرفیت خودروسازان و شهر محل ثبت‌نام و میزان آلودگی آن در نظر گرفته خواهد شد.

وی در مورد متقاضیانی که سال گذشته ثبت‌نام کرده‌و پذیرفته نشده‌اند، تصریح کرد: این افراد نیز می‌توانند در مرحله جدید ثبت‌نام شرکت کنند. البته هیچ‌گونه اولویتی برای آنان فعلا در نظر گرفته نشده و هر گونه امتیازی منوط به تصمیم‌گیری هیات نمایندگان ویژه رییس‌جمهور در ستاد تبصره (۱۳)است.

ممنوعیت تردد تاکسی فرسوده تا پایان امسال

داداشی در زمینه ثبت‌نام از مالکان تاکسی‌های فرسوده و مسافربرهای شخصی در قالب طرح توسعه و نوسازی ناوگان تاکسیرانی کشور تصریح کرد: در این زمینه دو بحث مطرح است. اول تاکسی‌های فرسوده که در قالب طرح نوسازی، ثبت نام از آنها جهت جایگزینی انجام خواهد گرفت و طی آن تاکسی‌های با عمر بالای ۱۵سال از رده خارج شده و خودروهای نو جایگزین آنها می‌شود و اما بحث مسافربرهای شخصی جداست. مالکان این خودروها نباید در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده سال ۸۶، ثبت نام کنند، چرا که مرحله جدید ثبت‌نام، شامل آنها نمی‌شود و خودروی آنها در قالب طرح توسعه ناوگان تاکسیرانی کشور، نوسازی خواهد شد. بدین ترتیب که مسافربرهای شخصی و تاکسی‌های موقت اگر مایل باشند می‌توانند خودروهای با عمر حتی ۷ تا ۸ سال خود را نیز از رده خارج کرده و خودروی نو جایگزین آن کنند. البته این طرح در آینده نزدیک توسط تاکسیرانی و با هماهنگی ستاد تبصره (۱۳) به مرحله اجرا در خواهد آمد. وی تاکید کرد تا پایان امسال تردد تاکسی‌های فرسوده ممنوع خواهد شد.

۲۰۰هزار خودرو جایگزین می‌کنیم

داداشی در مورد تعداد خودروهایی که قرار است تا پایان سال جایگزین شود، گفت: برنامه ما در سال ۸۶ جایگزین ۲۰۰هزار خودرو تا پایان امسال است که از این تعداد ۱۸۰هزار خودرو مخصوص سواری‌ها و وانت‌ها بوده و مابقی نیز شامل طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده است.

مجری طرح خروج خودروهای فرسوده در خصوص سن فرسودگی خودروها نیز گفت: خودروهای سواری ۴ سیلندر و کمتر با سن ۳۰ سال به بالا یعنی ۱۳۵۶ شمسی یا ۱۹۷۸ میلادی و ماقبل، خودروهای سواری ۶ و ۸ سیلندر و یا دو دیفرانسیل با سن ۲۵ سال به بالا یعنی مدل ۱۳۶۱ شمسی یا ۱۹۸۳ میلادی و ماقبل، وانت‌بارها با عمر ۲۰ سال به بالا یعنی مدل ۱۳۶۶ شمسی یا ۱۹۸۸ میلادی و ماقبل و تاکسی‌ها با عمر ۱۵ سال به بالا یعنی مدل ۱۳۷۱ شمسی یا ۱۹۹۳ میلادی و ماقبل فرسوده محسوب می‌شوند و می‌توانند در طرح جایگزینی امسال شرکت کنند.

مجری طرح جایگزینی خودروهای فرسوده با اشاره به این که ۵ بانک عامل ملت، ملی، صادرات، سپه و تجارت کار اعطای تسهیلات طرح جایگزینی خودروهای فرسوده سال ۸۶ را برعهده دارند، گفت: یکهزار و ۷۶۴میلیارد تومان از منابع داخلی، ۱۱۰میلیارد تومان یارانه دولتی و ۳۰۰میلیارد تومان تخفیف گمرکی برای طرح سال ۸۶ در نظر گرفته شده است.

داداشی در خصوص تسهیلات ارائه شده در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده سال ۸۶ گفت: بر این اساس برای وانت‌بارهای زیر یک تن و سواری‌ها ۵میلیون تومان وام با بهره ۷درصد، بازپرداخت ۵ساله و اقساط ماهانه ۹۸هزار تومان و تخفیف ۱۰میلیون ریالی، وانت‌بارهای بالای یک تن ظرفیت وام ۷میلیون تومان با بهره ۷درصد، اقساط ماهانه ۱۳۷هزار تومان و تخفیف ۲۰میلیون ریالی و تاکسی‌ها وام ۵میلیون تومانی با بهره ۷درصد و اقساط ماهانه ۹۸هزار تومان و تخفیف برای تاکسی‌های سمند و پژو ۳۰میلیون و سایپا ۱۴۱، پراید صبا و روآ تخفیف ۲۰میلیون ریالی در نظر گرفته شده است. وی در مورد میزان همکاری بانک‌ها با متقاضیان تاکید کرد: ستاد تبصره (۱۳) بر نوع عملکرد بانک نظارت دارد و با توجه به تعامل مثبتی که میان دو طرف موجود است، متقاضیان مشکلی در این زمینه نخواهند داشت.

تحویل خودروهای جایگزین از نیمه دوم آبان

وی با اشاره به این که مراجعه متقاضیان از ۱۵ مهرماه آغاز می‌شود، گفت: فرآیند طرح جایگزینی خودروهای فرسوده سال ۸۶ از نیمه دوم مهر ماه آغاز و مالکان خودروها پس از تکمیل مدارک مورد نیاز می‌توانند خودروهای جایگزین خود را از نیمه دوم آبان ماه تحویل بگیرند.

اجرای طرح جایگزینی کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها به زودی

مجری طرح جایگزینی خودروهای فرسوده در خصوص جایگزینی کامیون‌ها و اتوبوس‌های فرسوده گفت: مجری طرح جایگزینی کامیون‌ها و اتوبوس‌های فرسوده بین شهری، وزارت راه است که این وزارتخانه هم‌اکنون مراحل امضای قرارداد خودرو و اعطای تسهیلات بانکی را طی می‌کند که به‌زودی این وسایط نقلیه نیز مشمول طرح جایگزینی خواهند شد.

وی گفت: بر اساس اولویت در نظر گرفته شده کامیون‌های فرسوده بالای ۴۰ سال و اتوبوس‌های فرسوده بیش از ۲۵ سال سن در مرحله اول طرح جایگزینی فراخوان خواهند شد.

داداشی در خصوص مینی‌بوس‌های فرسوده نیز گفت: مجری این طرح هم‌اکنون در حال تعیین است که به زودی این طرح نیز اجرا می‌شود.

... و اما اسقاطی‌ها

یکی از برنامه‌های کاری ستاد تبصره (۱۳) خروج ۲۵۰هزار خودروی فرسوده تا پایان سال ۸۵، یعنی تیرماه گذشته بود که عدم اجرای به موقع آن بارها مورد انتقاد قرار گرفته است.

داداشی در زمینه میزان پیشرفت در این زمینه تاکید کرد: از ابتدای سال ۸۵ تا به امروز ۲۷۰هزار خودروی فرسوده از رده خارج شده است.

وی در مورد میزان نظارات بر مراکز اسقاط نیز اضافه کرد: نظارت بر مراکز اسقاط خودروهای فرسوده بر عهده نیروی انتظامی است و طبق رابطه و تعاملی خوبی که در این زمینه میان این نهاد و ستاد تبصره (۱۳) وجود دارد، همواره پیگیر اطلاعات مربوط به مراکز اسقاط هستیم.

البته در گذشته تخلفاتی از سوی این مراکز مبنی بر بازگرداندن برخی قطعات یدکی خودروهای فرسوده به چرخه بازار قطعات یدکی کشور، صورت گرفته است ولی در حال حاضر با توجه به حساسیتی که دولت در مورد عدم استفاده دوباره از قطعات یدکی این خودروها به خصوص قطعات مربوط به سیستم سوخت‌رسانی، نظارت نیروی انتظامی نیز گسترده‌تر از قبل شده و ما نیز از عملکرد آنان رضایت کامل داریم. وی با اشاره به اینکه تا پایان سال ۳۰۰هزار خودروی فرسوده از رده خارج خواهد شد، افزود: هم‌اکنون ۷۲ مرکز اسقاط در سراسر کشور فعال بوده که از این تعداد ۱۲ مرکز مربوط به تهران است.