خبرگزاری فارس- مدیرصادرات سایپا با اشاره به پیشی گرفتن صادرات محصولات تجاری از سواری گفت: ۴۵‌درصد صارات سایپا در سال‌جاری را خودروهای تجاری تشکیل ‌داده‌اند و صادرات این محصولات از صادرات خودروهای سواری گروه پیشی گرفته است. محسن جوان به بیان عملکرد صادراتی در سال‌جاری پرداخت و اظهار داشت: فعالیت‌های صادراتی سایپا با توجه به قوانین و بستر‌سازی‌های به عمل آمده طی دو سال گذشته سیر صعودی بسیار خوبی داشته، به طوری که طی ۵‌ماه گذشته گروه سایپا در این زمینه شاهد رشد ۴۰۰‌درصدی بوده است.

وی با بیان اینکه آمار صادرات ۵‌ماه سایپا نسبت به ۵‌ماه سال گذشته ۴ برابر شده است، گفت: اگرچه برخی مشکلات هنوز باقی است، اما قوانین به نحوی تنظیم شده است که مسیر را برای صادرات هموارتر می‌کند.

جوان خاطرنشان کرد: سایپا ظرف ۵‌ماه گذشته بیش از ۶۰‌میلیون دلار صادرات داشته است که ۴۵‌درصد صادرات مربوط به خودروهای تجاری، ۳۵‌درصد سهم بخش سواری و خودروهای شخصی و ۲۰‌درصد مربوط به صادرات قطعات و خدمات فنی و مهندسی است.

وی گفت: با حمایت‌هایی که امسال از صادرات به عمل آمد در ۳۰ نقطه جهان فعالیت‌های بازاریابی انجام دادیم و هم‌اکنون در ۱۸ بازار دنیا فعالیت تجاری داریم.

وی این بازارها را سوریه، عراق، مصر، کویت، سودان، الجزایر، لیبی، اوگاندا، مالی، کامرون، غنا، سیرالئون، روسیه، آذربایجان، ارمنستان، ازبکستان، گرجستان و اوکراین ذکر کرد.

جوان افزود: البته در زمینه صادرات قطعات قراردادی میان سازه‌گستر سایپا و یک شرکت ایتالیایی منعقد شده است که بر اساس آن قطعات را به ایتالیا و اسپانیا، صادر می‌کند.

مدیر صادرات گروه سایپا گفت: بخش عمده محصولات صادراتی گروه سایپا را خودروهای پیکاپ، پراید صبا، نسیم، سایپا و ۱۴۱ ریو است و به زودی پراید سایپا ۱۳۲ نیز در بازارهای سوریه، عراق و الجزایر عرضه خواهیم کرد.

وی صادرات خودروهای تجاری سایپا را نیز محصولات تحت برند شرکت ولو ذکر کرد و افزود: سایپا دیزل تنها تولید‌کننده ولو در خاورمیانه است و به همین دلیل این خودروها با استقبال خوبی در بازارهای منطقه مواجه شده‌اند و صادرات آن از خودروهای سواری سایپا پیشی گرفته است.

جوان همچنین از وانت نیسان زامیاد و کامیون‌های ایویکو به عنوان دیگر محصولات صادراتی تجاری نام برد.

جوان در پاسخ به سوالی مبنی براینکه بسیاری معتقدند احداث سایت‌های خارجی تولید خودرو سودده نیست و جز تحمیل هزینه به خودروسازان دستاوردی ندارد و محصول خودروسازان ایرانی با قیمت‌های بسیار نازل در این بازارها عرضه می‌شوند، پاسخ داد: من به شدت این بحث‌ها را تکذیب می‌کنم و به نظر می‌رسد چنین مسایلی عمدتا از سوی افراد غیرمتخصص مطرح می‌شود.

وی گفت: یکی از بازارهای صادراتی ما سوریه است که زائران زیادی در آنجا تردد می‌کنند، بنابراین خیلی ساده است که از زائران ایرانی بخواهیم قیمت محصولات ایران در این بازارها را سوال کنند.

جوان افزود: سایپا ساده‌ترین نوع پراید را که در ایران وجود ندارد، با موتور‌هزار و صد سی‌سی کاربراتوری، بدون کولر و رادیو پخش با قیمت ۸‌هزار و ۵۰۰ دلار در بازار سوریه عرضه می‌کند.

وی اظهار داشت: این خودرو که به عنوان تاکسی مورد استفاده قرار می‌گیرد، وقتی با آپشن‌های دیگری مجهز می‌شود، قیمتش به ده‌هزار دلار نیز می‌رسد، بنابراین نه تنها قیمت محصولات سایپا در بازارهای خارجی از ایران ارزان‌تر نیست، بلکه با قیمت‌های رقابتی عرضه می‌شود.

مدیر صادرات سایپا افزود: در برنامه شرکت سایپا در نظر داریم به صادرات ۲۰‌درصد محصولات گروه برسیم.

وی گفت: در برنامه سایپا ابعاد ۵ سایت بین‌المللی وجود دارد که ۲ سایت آن را در سوریه و ونزوئلا راه‌اندازی کرده‌ایم.

جوان ادامه داد: بخشی از صادرات که آمار آن ارائه شده در قالب صادرات سی‌کی‌دی و اس‌کی‌دی به این سایت‌ها بود.

جوان راه‌اندازی سه سایت دیگر را در مرحله تحقیق و بررسی‌ ذکر کرد و در عین حال از کشورهای مصر و الجزایر در شمال آفریقا به عنوان گزینه‌های مورد نظر سایپا نام برد.

جوان گفت: ما هم‌اکنون در کشور سوریه ۳۷ مرکز خدماتی و سرویس‌دهی داریم و مکان‌های مناسبی را برای ارائه خدمات پس از فروش انتخاب کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: امکان دسترسی آسان به قطعات را در بازارهای هدف فراهم کرده‌ایم و این قطعات قیمت مناسبی دارند و به راحتی می‌توانند با رقبای تقبلی خود مثل کالاهای چینی رقابت کنند.

جوان تاکید کرد: بحث دیگر مصرف سوخت مناسب خودرو است و به همین دلیل استقبال خوبی از محصولات سواری ما شده است.