ایرنا - سردار «اسماعیل احمدی مقدم» فرمانده نیروی انتظامی روز گذشته بار دیگر به‌رغم مخالفت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور بر نصب سیستم «جی پی اس» بر روی کامیون‌ها تاکید کرد. وی در مراسم نصب نخستین «جی پی اس» بر روی مسافربرهای برون شهری با کنایه به مسوولان وزارت راه در مورد عدم لزوم نصب «جی پی اس» در کامیون‌ها، اظهارنظر مسوول مربوطه را در این وزارتخانه غیرکارشناسی خواند.

وی گفت: نباید به عقب برگردیم چراکه با نصب تاپوگراف حرکت به عقب را شاهد خواهیم بود.

«تاپوگراف» سیستم قدیمی ثبت سرعت خودروها است. به گفته کارشناسان این سیستم قدیمی با کمی دستکاری و با روش‌های مختلف از حالت استاندارد خارج شده و سرعت خودرو را کمتر از میزان حرکت خودرو نشان می‌دهد. اما با نصب سیستم «جی پی اس» برروی خودروها، سرعت‌و موقعیت این خودروها دقیق‌تر کنترل‌شده و احتمال تصادفات در مسیرهای برون شهری و مخاطرات جاده‌ای کاهش خواهد یافت. با تجهیز کامیون‌ها به «جی پی اس»، قابلیت پلیس راه برای کنترل و نظارت این خودروها دقیق‌تر خواهد شد. از مزایای این سامانه علاوه‌بر کنترل سرعت خودروها، مشخص کردن زمان توقف وسیله نقلیه در هر مکان است.

«سردار محمد رویانیان» رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی نیز ماه‌گذشته از وزارت راه‌وترابری برای ممانعت از نصب «جی.پی.اس» روی کامیون‌ها انتقاد کرده بود. رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، گفت: پلیس از نصب دستگاه «جی.پی.اس» در کامیون‌ها به جای دستگاه «تاپوگراف» که مصوب قانون ۳۷سال پیش است، سهمی نمی‌برد، اما بر این کار اصرار دارد. «ناصر رزاق‌منش» مشاور رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور در پی این اظهارنظر «رویانیان»، اعلام کرد وسایل نقلیه عمومی الزام قانونی برای نصب سیستم GPS ندارند.

در حالی که چندی است بسیاری از کشورها از جمله پلیس راه ایران برای کنترل دقیق سرعت‌خودروها از سیستم «جی پی اس» استفاده می‌کنند، مشاور سازمان راهداری کشور از سیستم «GPS صرفا به عنوان یک ردیاب جغرافیایی برای تعیین موقعیت مکانی‌یک مقطع و یا ره‌گیری وسایل نقلیه جهت انجام امور مدیریت ناوگان» یاد کرد و گفت کاربرد این سیستم با رویکرد اعمال قانون و کنترل تخلفات سرعت و ساعات کار رانندگان وسایل حمل‌ونقل عمومی سابقه نداشته و مستنداتی نیز در این زمینه

وجود ندارد.