سمند ایربک‌دار و کم‌مصرف به ترکیه‌ رسید

مژگان میرزایی

صادرات سمند به کشور ترکیه که برنامه آن از سه سال گذشته توسط شرکت ایران‌خودرو آغاز شده بود با وجود اخذ مجوزهای لازم از سوی موسسه استاندارد ترکیه با کارشکنی‌های دولت این کشور مبنی بر ممانعت از ورود سمند به آن کشور مواجه بود که این مشکلات واردات و تولید خودروی مگان در شرکت پارس‌خودرو را نیز تحت‌الشعاع قرار داد. همزمان با آغاز صادرات سمند به ترکیه واردات مگان از این کشور به ایران نیز آغاز شد این در حالی است که در ابتدای امر به دلیل تفاوت بالای هزینه‌های گمرکی بین دو کشور مسوولان ترکیه با واردات سمند به ترکیه مخالفت و پس از آن وزیر صنایع و معادن کشورمان نیز واردات خودروی مگان به کشور را ممنوع اعلام کرد.

مشکل صادرات سمند به ترکیه تا آنجا پیش رفت که علاوه‌بر وزارت صنایع و معادن، وزارت امور خارجه کشورمان نیز برای برطرف کردن این مشکل با کشور ترکیه وارد مذاکره شد.

حال همزمان با استعفای وزیر صنایع و معادن و تغییر و تحول در این وزارتخانه مسوولان کشور ترکیه پس از گذشت سه سال از زمان آغاز مذاکرات ایران‌خودرو با این کشور بر سر صادرات سمند روز گذشته موافقت خود را با ورود این خودرو به ترکیه اعلام کردند.

به گفته میرزایی معاون صادرات بین‌الملل شرکت ایران‌خودرو تا پایان سال‌جاری برنامه صادرات سه‌هزار خودرو سمند LX منطبق شده با استانداردهای ترکیه را در برنامه کاری خود قرار داده و طی سه سال آینده صادرات این خودرو به ۱۰هزار دستگاه افزایش خواهد یافت.

طی مراسمی که سه‌شنبه بعدازظهر با حضور منوچهر منطقی مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو و سسکو نماینده ایران‌خودرو در ترکیه برگزار شد نماینده ترکی مجوز صادرات خودروی سمند به ترکیه را تقدیم منطقی کرد.

میرزایی در این مراسم در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از سه سال گذشته برنامه صادرات سمند به کشور ترکیه آغاز و مجوزهای موردنیاز از سوی موسسه استاندارد این کشور اخذ شد اما در ابتدای صادرات این خودرو به کشور ترکیه با مشکلاتی روبه‌رو شد که این مشکلات در ملاقات‌هایی که بین مسوولان دو کشور صورت گرفت، برطرف شد. طبق مقررات ترکیه، واردات خودرو به این کشور منوط به ارائه خدمات پس از فروش در کل این کشور است شرکت ایران‌خودرو نیز برای کسب مجوز صادرات سمند به این کشور ملزم به ایجاد نمایندگی‌های رسمی در این کشور شد.

میرزایی در خصوص چگونگی ارائه خدمات پس از فروش در ترکیه عنوان کرد: شرکت ایران‌خودرو طبق قوانین کشور ترکیه به واسطه ۲۱نمایندگی که در این کشور ایجاد کرده ارائه خدمات به خودروی سمند ELX را صورت می‌دهد.

وی در مورد قیمت خودروی سمند LX در کشور ترکیه گفت: سمند LX در ترکیه ۱۶هزار دلار در نظر گرفته شده است.

شرکت ایران‌‌خودرو به منظور صادرات سمند LX به کشور ترکیه ملزم به ایجاد تغییراتی بر روی سمند داخلی شد که این تغییرات هزینه‌های چندمیلیون دلاری را برای شرکت ایران‌خودرو در بر داشت به گفته مسوولان شرکت ایران‌خودرو هزینه‌های در نظر گرفته شده برای سمند LX در اصل هزینه‌های تکنولوژیکی است و ایران‌خودرو با این هزینه توانسته به تکنولوژی‌ نصب ایربک بر روی خودرو دست پیدا کند.

میرزانی درخصوص سرمایه‌گذاری صورت گرفته توسط شرکت ایران‌خودرو به منظور انطباق خودروی سمند با کشور ترکیه عنوان کرد: سرمایه‌گذاری به صورت کامل توسط شرکت ایران‌خودرو صورت گرفته است و این شرکت به منظور انطباق موتور سمند با شرایط کشور ترکیه رقمی معادل ۴میلیون دلار و انطباق سیستم ایمنی نیز یک‌میلیون و ۵۰۰هزار دلار هزینه کرده است.

سمند ایربک‌دار شد

منوچهر منطقی، مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو نیز در این مراسم در خصوص مشخصات سمند LX که به کشور ترکیه صادر می‌شود اظهار داشت: سمند LX جدید که صادرات آن به کشور ترکیه آغاز شده مجهز به سیستم ایربک است و ایربک دوم هم در این خودرو در نظر گرفته شده و موتور این خودرو با شرایط کشور ترکیه انطباق یافته و مصرف بنزین آن در سیکل ترکیبی ۵/۶لیتر است.

همچنین استانداردهای یورو ۳ که طی سال‌های آینده در ایران اجباری خواهد شد در این خودرو لحاظ شده است. منطقی در ادامه تصریح کرد: تغییراتی که بر روی سمند صادراتی صورت گرفته بر روی سمند سورن نیز لحاظ می‌شود و این خودرو نیز مانند سمند LX با موتور و سیستم ایمنی ارتقا یافته وارد بازار داخلی خواهد شد.

سمند دیزلی در ترکیه

قیمت بالای بنزین در بسیاری از کشورها موجب رونق خودروهای دیزلی شده است.

در بازار خودرو کشور ترکیه نیز به دلیل قیمت بالای سوخت خودروهای دیزلی رشد چشمگیری یافته است.

شرکت ایران‌خودرو نیز چندی پیش اعلام کرد برای اینکه بتواند در بازار رقابتی کشور ترکیه سهمی داشته باشد خودروی سمند را به صورت دیزلی تولید و به این کشور صادر خواهد کرد.

منطقی در این خصوص اظهار داشت: در ابتدای امر سمند LX را به صورت بنزین‌سوز به این کشور صادر خواهیم کرد و به همین منظور نیز موتور کم مصرف بر روی این خودرو نصب کرده‌ایم اما در مرحله بعدی سعی بر آن داریم که این خودرو را به موتور دیزلی مجهز کنیم تا در بازار خودروهای دیزلی این کشور نیز حضور داشته باشیم همچنین با توجه به گسترش خودروهای گازسوز در کشورهای اروپایی سعی بر آن داریم که سمند LX گازسوز نیز در این کشور عرضه کنیم.

منطقی در ادامه تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات شرکت ایران‌خودرو تولید گیربکس اتوماتیک است که این طرح تا پایان سال به تولید خواهد رسید.

دوست دارم مدیرعامل ایران‌خودرو بمانم

مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو در پایان مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص شایعه حضور وی در وزارت صنایع و معادن اظهار داشت: انتخاب آقای محرابیان به عنوان سرپرست وزارت صنایع و معادن انتخاب مناسبی بود و ما نیز در حال حاضر در شرکت ایران‌خودرو به نتایج مثبتی دست پیدا کرده‌ایم و توانسته‌ایم که وارد بازار سایر کشورها شویم من از سمت فعلی خود راضی هستم و در صورتی که اجازه دهند دوست دارم در همین سمت باقی بمانم.

شرایط جدید، قرارداد چری را طولانی کرد

یکی دیگر از سوالات مطرح شده مربوط به قرارداد خودروی چری بود. با توجه به اینکه کشور چین تمام شرایط ایران‌خودرو را برای تولید خودروی S۲۱ پذیرفته بود اما این قرارداد زمان طولانی برای نهایی شدن طی کرد. منطقی در خصوص دلایل طولانی شدن این قرارداد عنوان کرد: در مذاکرات اولیه با شرکت چری قانون صادرات ۲۰درصدی لحاظ نشده بود که پس از قید این قانون زمان طولانی طی شد تا طرف مقابل این قانون را بپذیرد. مطلب بعدی بحث سرمایه‌گذاری بود که این مورد نیز در قرارداد اولیه قید نشده بود و قید این قانون نیز موجب به وجود آمدن تاخیر در قرارداد شد. اما از علل اصلی وقفه طولانی در قرارداد را می‌توان تغییراتی دانست که در قرارداد به وجود آمد و این تغییرات منجر به تکامل قرارداد شد.

وی در ادامه در رابطه با قیمت نهایی و تولید این خود افزود: فاز اول این خودرو طی ۹ماه آینده به نتیجه خواهد رسید و طبق اعلام اولیه این خودرو با قیمت ۶میلیون تومان وارد بازار خواهد شد.

شرکت ایران‌خودرو پس از عقد قرارداد اولیه شهر بابل را محل تولید خودروی ارزان‌قیمت در کشور اعلام کرد اما پس از نهایی شدن قرارداد این شرکت ایران خودروی خراسان را به عنوان کارخانه تولیدکننده این خودرو در نظر گرفت. منطقی در خصوص دلیل تغییر محل تولید خودروی چری اظهار داشت: برای ساخت کارخانه بابل زمانی در حدود ۱۸ماه نیاز است که زمان بسیار طولانی است و ما به منظور اینکه بتوانیم این خودرو را سریع‌تر وارد بازار کنیم از سایت آماده به کار ایران‌خودروی خراسان استفاده کردیم و پس از تکمیل کارخانه بابل کلیه تجهیزات را به این کارخانه منتقل خواهیم کرد.

نصب موتور جدید بر روی محصولات ایران‌خودرو

با اعلام ستاد تبصره ۱۳ مبنی‌بر ممنوعیت شماره‌گذاری خودروهای با مصرف بیش از ۶لیتر بیشتر شرکت‌های خودروساز در حال حاضر با مشکل ممنوعیت شماره‌گذاری خودروهای تولیدی خود مواجه شده‌اند. شرکت ایران‌خودرو نیز که در حال حاضر پرتیراژترین محصولات آن مصرف بیش از ۶لیتر دارند نیز با مشکل شماره‌گذاری محصولات خود روبه‌رو است.

منطقی در خصوص اینکه شرکت ایران خودرو به منظور برطرف کردن مشکل شماره‌گذاری محصولات خود چه اقداماتی را صورت خواهد داد اظهار داشت: علاوه بر گازسوز کردن محصولات که در حال حاضر برنامه آن در شرکت ایران خودرو آغاز شده است ما سعی بر آن داریم موتوری برای خودروی سمند LX صادراتی به ترکیه را طراحی و بر تمام محصولات شرکت ایران خودرو نصب کنیم که با نصب این موتور میزان مصرف سوخت محصولات این شرکت در سیکل ترکیبی به ۵/۶ لیتر خواهد رسید.

منطقی در ادامه تصریح کرد: تولید ۵۰۰هزار موتور جدید را در برنامه کاری قرار داده‌ایم که در آینده‌ای نزدیک نصب آن را بر روی محصولات ایران خودرو آغاز خواهیم کرد.

تامین قطعات تندر ۹۰ به خودروسازان واگذار شد

تولید خودروی تندر ۹۰ تاکنون به دلیل تاخیر در تامین قطعات با مشکل مواجه شده و شرکت‌های خودروساز نیز که موظف به واگذاری ۱۲۰هزار دستگاه خودرو تندر ۹۰ هستند، تاکنون نتوانسته‌اند بر تعهدات خود عمل کنند. مدیرعامل شرکت ایران خودرو در خصوص تاخیرهای به وجود آمده در تولید خودروی تندر ۹۰ عنوان کرد: شرکت رنوپارس در ابتدا خواستار آن بود که قطعات مورد نیاز خودروی تندر ۹۰ از طرف خود شرکت تامین شود که این امر به دلیل اشتباهاتی که در زمان تحویل قطعه صورت گرفت عملی نشد و تولید خودرو را با مشکلاتی مواجه کرد اما هم‌اکنون این شرکت به این نتیجه رسیده که تامین قطعات را به خودروسازان واگذار کند تا مشکل تامین قطعه برطرف شود.

منطقی در پاسخ به این سوال که شرکت پارس خودرو تاکید داشته که قطعات تندر ۹۰ را به صورت مستقل تامین خواهد کرد شرکت ایران خودرو در این خصوص چه اقداماتی صورت خواهد داد عنوان کرد: توان لجستیک ایران خودرو از شرکت پارس‌خودرو بیشتر است و مطمئن باشید که ما در سطح بالاتری از این شرکت اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

تولید دو موتور دیزلی در برنامه ایران‌خودرو

منطقی درخصوص تولید موتورهای دیزلی اظهار داشت: شرکت ایران خودرو کار مشترکی را با سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت و دانشگاه تهران آغاز کرده و طی برنامه‌ای قرار است با همکاری این دو شرکت دو موتور پایه دیزلی برای خودروهای سواری و تجاری به تولید رساند.