خبرگزاری فارس- گزارش کمیته تعیین معیارهای مصرف سوخت در باره معیار استاندارد برای مصرف سوخت خودروهای موجود در کشور بر‌اساس استانداردهای یورو‌۲ و ایران منتشر شد.

بر‌اساس ماده ۱۲۱ برنامه سوم توسعه که در برنامه چهارم نیز تنفیذ شده است، کار گروهی متشکل از نمایندگان وزارت نفت‌‌، سازمان بهینه‌سازی سوخت، سازمان حفاظت از محیط زیست و وزارت صنایع و موسسه استاندارد موظف به تعیین معیارهای مصرف برای خودروها در ایران شده بودند. بر‌اساس این گزارش، این کمیته در گذشته معیار مصرف سوخت خودروها را مشخص کرده بود اما به تازگی این جدول اصلاح شده است. بر‌اساس این گزارش، تا سال ۸۸ استاندارد مصرف سوخت خودرو در کشور یورو ۲ بوده و از آن پس استانداردها به یورو ۳ تغییر خواهد یافت. جدول منتشره از سوی این کمیته تعیین معیار سوخت که اخیرا مورد جمع بندی قرار گرفته است، میزان مصرف براساس استانداردهای یورو ۲ و همچنین معیارهای ایران را این‌گونه شرح می‌دهد.

MVM با حجم موتور زیر ۱۰۰۰سی‌سی

براساس این گزارش، در میان خودروهای دارای حجم موتور زیر هزار سی‌سی خودرو «ام وی ام» قرار دارد.

در عین حال «میزان مصرف سوخت خودروها در ایران با توجه به ارتقای ۱۳۰۰‌متری کشور از سطح دریا، تفاوت ۳۵ درجه‌ای رطوبت نسبت به اروپا (رطوبت کمتر) و تفاوت اکتان ۸۷ یا ۹۵ در ECU به میزان ۵/۱۲‌درصد افزایش می‌یابد.

بر این اساس و طبق استانداردهای یورو۲ متوسط مصرف بنزین MVM در اروپا ۶ لیتر و براساس معیارهای ایران ۷۵/۶درصد است.

مصرف در خودروهای ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ سی‌سی

این گزارش حاکی است، در طبقه‌بندی خودروهای دارای ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰سی‌سی ۵ خودرو P.K‌، پراید نسیم، پراید صبا، پراید ۱۴۱ و پژو ۲۰۶ قرار دارند، متوسط مصرف سوخت پی‌کی، پراید نسیم و پراید صبا و پراید ۱۴۱ با ۱۳۲۳سی‌سی حجم موتور و قدرت ۷۲ اسب بخار و پژو ۲۰۶ با حجم ۱۳۶۰سی‌سی و قدرت ۷۵ اسب بخار براساس استانداردهای یورو ۲ (اروپا) ۴/۷ لیتر و بر‌اساس معیار ایران ۳۳/۸ لیتر است.

مصرف در خودروهای ۱۵۰۰سی‌سی

همچنین طبقه‌بندی خودروهای دارای حجم موتور ۱۵۰۰ سی‌سی ۲ خودرو پروتون با قدرت ۹۰ اسب بخار و ریو با قدرت ۹۷ اسب بخار قرار دارند.

متوسط مصرف سوخت این خودروها درصد کیلومتر براساس استانداردهای یورو ۲ (اروپا) ۵/۷ لیتر و براساس معیار ایران ۴۴/۸ لیتر است.

مصرف در خودروهای ۱۶۰۰سی‌سی

در طبقه‌بندی خودروهای دارای حجم ۱۶۰۰سی‌سی نیز برخی مدل‌های پژو ۲۰۶ با حجم موتور ۱۵۸۷سی‌سی و قدرت ۱۱۰ اسب‌بخار، ۲۰۶ SD‌با حجم موتور ۱۵۸۷‌سی‌سی و قدرت ۱۱۰ اسب‌بخار، تندر- ۹۰ با حجم موتور ۱۵۹۸‌سی‌سی و قدرت ۱۱۰ اسب بخار، هیوندا ورنا با حجم موتور ۱۵۹۹‌سی‌سی و قدرت ۹۰ اسب بخار، مگان با حجم موتور ۱۵۹۸‌سی‌سی و قدرت موتور ۱۱۰ اسب بخار، مزدا ۳۲۳ با حجم موتور ۱۵۹۸ سی‌سی و قدرت موتور ۱۰۶ اسب بخار، روآ با حجم موتور ۱۵۹۸ سی‌سی و قدرت موتور ۷۰ اسب و وانت پیکان با ۱۵۹۸ سی‌سی و قدرت موتور ۶۸ اسب بخار قرار دارند. متوسط مصرف سوخت در این خودروها با استانداردهای اروپا ۹/۷ لیتر و با توجه به معیارهای موجود در ایران ۸۹/۸ لیتر است.

مصرف در خودروهای ۱۸۰۰‌سی‌سی

بر‌اساس این گزارش در طبقه‌بندی خودروهای دارای حجم موتور ۱۸۰۰‌سی‌سی ۶ خودرو گل‌‌، پارس ELX‌‌، سمند ۴۰۵، پارس و زانتیا قرار دارد که خودرو گل با حجم موتور ۱۷۸۱‌سی‌سی و قدرت موتور ۱۰۰، پارس ELX با حجم موتور ۱۷۶۱ و قدرت موتور ۱۱۰، سمند با حجم موتور ۱۷۶۱ و قدرت موتور ۱۰۰‌‌، پژو ۴۰۵ با حجم موتور ۱۷۶۱ و قدرت ۱۰۰ اسب بخار، پارس با حجم موتور ۱۷۶۱ و قدرت موتور ۱۰۰ و زانتیا با حجم موتور ۱۷۶۱ و قدرت ۱۰۸ اسب بخار بر‌اساس استانداردهای یورو ۲ دارای متوسط مصرف سوخت ۶/۸ لیتر درصد کیلومتر و ۶۸/۹ لیتر بر‌اساس معیارهای ایران هستند.

مصرف در خودروهای ۲۰۰۰‌سی‌سی

چهار خودرو هیوندا آوانته، زانتیا، وانت مزدا و وانت مزدای دو کابین در طبقه خودروهای دارای ۲ هزار‌سی‌سی قرار دارند.

این گزارش حاکی است میزان مصرف سوخت آوانته با با ۱۹۷۵ سی‌سی حجم موتور و قدرت۱۴۵ اسب بخار، براساس استانداردهای اروپا دارای متوسط مصرف ۴۰/۹ لیتر و بر‌اساس معیارهای ایران دارای ۵۸/۱۰ لیتر مصرف است. زانتیا با حجم موتور ۱۹۹۸ سی‌سی و قدرت ۱۳۶ اسب بخار دارای متوسط مصرف سوخت ۴۰/۹ بر‌اساس استانداردهای اروپا و ۵۸/۱۰ بر‌اساس معیارهای ایران است‌. وانت مزدا با ۱۹۹۸‌سی‌سی حجم موتور و قدرت ۹۸ اسب بخار دارای ۴۰/۹ لیتر مصرف سوخت بر‌اساس استانداردهای اروپا و ۰۵/۱۱ لیتر بر‌اساس معیارهای ایران است.

وانت مزدا ۲ کابین نیز دارای حجم موتوری ۱۹۹۸‌سی‌سی و ۹۸ اسب بخار قدرت دارای متوسط مصرف ۴۰/۹ بر‌اساس استانداردهای اروپا و ۰۵/۱۱ بر‌اساس معیارهای ایران است.

مصرف در خودروهای ۲۴۰۰‌سی‌سی

این گزارش اضافه می‌کند ۴ خودرو موسو ۴‌‌، سرانزا پیکاپ، رونیز و وانت نیسان در طبقه خودروهای دارای حجم موتور ۲۴۰۰‌سی‌سی هستند.

بر این اساس، حجم موتور موسو ۲۲۹۵‌سی‌سی، قدرت موتور ۱۴۷ اسب بخار است. متوسط مصرف این خودرو بر‌اساس استانداردهای اروپا ۵۰/۱۰ و بر‌اساس معیار ایران ۳۴/۱۲ لیتر است.

حجم موتور سرانزا پیکاپ نیز ۲۳۸۹‌سی‌سی و قدرت ۱۵۴ اسب بخار، رونیز ۲۳۸۹‌سی‌سی با قدرت ۱۵۴ اسب بخار، وانت نیسان ۲۳۸۹‌سی‌سی و ۱۵۹ اسب بخار است. متوسط مصرف سوخت این خودروها بر‌اساس استانداردهای اروپا ۵۰/۱۰ لیتر و بر‌اساس معیارهای ایران ۳۴/۱۲ است . در عین حال متوسط مصرف سوخت سرانزا - پیکاپ بر‌اساس استانداردهای ایران به ۸۶/۱۲ لیتر می‌رسد.

مصرف در خودروهای ۳۰۰‌سی‌سی

در طبقه‌بندی خوردوهای دارای حجم موتور ۳۰۰۰‌سی‌سی تنها «‌ماکسیما» مورد بررسی قرار گرفته، این خودرو نیز دارای حجم موتور ۲۹۸۸ سی‌سی، قدرت ۲۰۶ اسب بخار و مصرف سوخت ۴۰/۱۱ است که بر‌اساس استانداردهای اروپا دارای مصرف ۴۰/۱۱ و بر‌اساس استانداردهای ایران ۸۳/۱۲ است.