حمایت شرکت ملی نفت از اختراعات موثر در کاهش مصرف سوخت

قسمت اول

مژگان میرزایی

روز گذشته نمایندگان ویژه رییس‌جمهوری در اجرای تبصره ۱۳، بندی مبنی بر حمایت شرکت ملی نفت ایران از اختراعات و ابداعات موثر در کاهش مصرف سوخت خودروها به تصویب رساندند این در حالی است که تجهیزات کاهش مصرف سوخت طی سا‌ل‌های اخیر به دلیل به دست نیامدن نتایجی نه چندان چشمگیر با شکست جهانی مواجه شده و مالکان بسیاری از خودروها در دنیا نسبت به عملکرد نوآوری‌های مرتبط با این حیطه احساس ناامیدی می‌کنند. حال نمایندگان ویژه رییس‌جمهوری برای جلوگیری از مصرف سوخت خودروها بدون در نظر گرفتن تجربه سایر کشورها و چندین دهه تحقیق در این زمینه، به ارائه مصوبه‌ای پرداخته‌اند، که همزمان با سهمیه‌بندی بنزین و لزوم کاهش مصرف سوخت در ایران و همچنین شتاب‌گیری دولت در این زمینه قابل تامل است. هر چند هم‌اکنون بسیاری از کشورهای صنعتی با فناوری نانو تا حدودی توانسته‌اند صرفه‌جویی سوخت در خودروها را محقق کنند اما این امر نیز با توجه به تجهیزات پیشرفته کشورهای مذکور امکان‌پذیر بوده است. نمایندگان دولت در تبصره ۱۳ اگرچه به توانمندی‌های داخلی در این زمینه تاکید کرده‌اند اما می‌توانستند برای پیشبرد کاهش مصرف سوخت در کشور، امکان واردات این نوع تجهیزات را نیز مهیا ‌کنند.

مالکان خودروهای پرمصرف به دنبال راه حل

پس از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین و تاکید مسوولان ستاد تبصره ۱۳ مبنی بر تولید خودروهای با مصرف کمتر از ۶ لیتر در سیکل ترکیبی، ادامه تولید خودروهای پرمصرفی چون پژو ۴۰۵، پژو پارس و سمند در ابهام قرار گرفت. از سوی دیگر با توجه به مشکل تامین کیت و مخزن، گازسوز کردن تمامی خودروهای مذکور نیز امری بعید به نظر می‌رسد.

در‌حال‌حاضر خودروهای پژو ۴۰۵، پژو پارس و سمند که در رده خودروهای پرتیراژ محسوب می‌شوند در سیکل ترکیبی در ۱۰۰ کیلومتر به ترتیب مصرفی معادل ۹۵/۸، ۵۰/۸ و ۹۶/۸ دارند.

حال مالکان این نوع خودروها که از سهمیه‌ای برابر با دیگر خودروهای کم‌مصرف برخوردارند به دنبال راه‌حلی برای صرفه‌جویی در سوخت مصرفی خود هستند.

به گفته بسیاری از کارشناسان خودرو میزان مصرف سوخت خودرو ارتباط مستقیم با نوع رانندگی، شرایط آب و هوایی و سرویس به موقع خودرو دارد و در صورتی که این موارد از سویی مالکان خودروها رعایت شود میزان مصرف سوخت تا حدودی کاهش خواهد یافت.از سوی دیگر پس از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین شرکت‌های بسیاری نیز اقدام به واردات قطعاتی کردند که نصب آنها بر روی خودرو تا حدودی موجب کاهش مصرف سوخت و احتراق بهتر بنزین می‌شود. در‌حال‌حاضر دو مدل از این قطعات به صورت فلزی و آهن‌ربایی توسط برخی شرکت‌ها وارد کشور شده است که به گفته برخی کارشناسان این قطعات در برخی شرایط رانندگی تا حدودی موجب کاهش مصرف سوخت خواهد شد.

احتراق بهتر موجب کاهش مصرف سوخت می‌شود

سعید متینی از کارشناسان موتور شرکت ایران‌خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص چگونگی عملکرد قطعاتی که موجب کاهش مصرف سوخت خودرو می‌شود گفت: اینگونه قطعات برروی موتورهای کاربراتوری و انژکتوری و برروی ورودی هوا به موتور نصب و موجب می‌شود که هوای ورودی به موتور ترکیب سوخت بهتری داشته باشد. متینی در ادامه تصریح کرد: تمام خودروسازان سعی بر آن دارند که میزان مصرف سوخت خود را کاهش دهند که اگر این امر محقق شود علاوه بر کاهش مصرف سوخت توان موتور خودرو نیز افزایش خواهد یافت.به گفته متینی در حال حاضر دو قطعه که موجب کاهش مصرف می‌شوند وارد کشور شده است، این قطعات با ایجاد و احتراق بهتر در خودرو تا حدودی کاهش مصرف سوخت خودرو را به همراه دارند.

متینی در خصوص عملکرد قطعات مذکور اظهار داشت: تاکنون دو قطعه وارد کشور شد. یکی از این قطعات که استوانه‌ای فلزی است در مسیر ورودی هوا نصب می‌شود و به واسطه سوراخ‌های منظمی که بر روی آن تعبیه شده با سوخت ترکیب شده و احتراق بهتری را در موتور ایجاد می‌کند قطعه بعدی سیستم «فیول ماکس» است که از دو قطعه آهن‌‌ربایی تشکیل شده. این دو آهن‌ربا در دو طرف شلنگ سوخت‌رسانی نصب می‌شوند و با عبور از شلنگ سوخت موجب می‌شود که سوخت به صورت یونیزه شده وارد موتور شود که این قطعات تنها تا حدودی کاهش مصرف سوخت را در پی دارند. وی ادامه داد: کاهش اندک مصرف سوخت نیز در حال حاضر و با توجه به سهمیه‌بندی بنزین می‌تواند موجب رضایت مالکان خودروهای پرمصرف شود اما تاکنون خودروسازان هیچ استقبالی برای نصب اینگونه قطعات بر روی خودروهای پرمصرف خود صورت نداده‌اند.

متینی در پاسخ به این سوال که چرا خودروسازان تاکنون هیچ استقبالی از نصب اینگونه قطعات صورت نداده‌اند گفت: نصب هزینه قطعات نسبت به عملکرد آنها بسیار بالا است و با توجه به اینکه اینگونه قطعات کاهش چشمگیری در مصرف سوخت ندارند ارزش نصب بر روی تمام خودروها را ندارد اما مالکان می‌توانند با توجه به بودجه خود به صورت آبشن در خصوص نصب اینگونه قطعات اقدام کنند.