راه‌اندازی مرکز مطالعات CNG پژو در ایران

مژگان میرزایی

چگونگی گازسوز کردن خودروهای تحت لیسانس که توسط خودروسازهای کشورمان تولید می‌شود از جمله سوالاتی است که پیرو طرح دولت مبنی بر گازسوز کردن تمامی خودروهای تولیدی از ابتدای مرداد امسال، مطرح، اما هیچ‌گاه پاسخی برای آن نه از سوی خودروسازها و نه از سوی مجریان تبصره ۱۳ شنیده نشد. هم‌اکنون خودروهایی همچون رونیز، سرانزا، موسو، آونته، گل، وانت نیسان، ماکسیما، ورنا و ۱۱۰ MVM تحت لیسانس شرکت مادر در ایران تولید می‌شوند، این در حالی است که مسوولان تبصره ۱۳ در حین تدوین آیین‌نامه اجرایی تبصره ۱۳ بودجه ۸۶ تکلیفی برای خودروهای مذکور تعیین نکردند. هرچند پارس خودرو اولین شرکتی بود که اعلام کرد شرکت نیسان با گازسوز کردن محصولات تولیدی این گروه صنعتی در ایران موافقت کرده اما از دیگر شرکت‌های تولیدکننده محصولات تحت‌لیسانس مبنی بر موافقت یا مخالفت شرکت مادر با گازسوز کردن محصولات مورد نظر هنوز خبری نیست. روز گذشته علی‌اکبر محرابیان رییس ستاد تبصره ۱۳ در اولین نشست خبری خود که به منظور تشریح آیین‌نامه اجرایی تبصره ۱۳ قانون بودجه سال ۸۶، برگزار شد در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که پرسید با الزام ستاد تبصره ۱۳ مبنی بر گازسوز کردن تمامی محصولات تولیدی خودروسازها پس تکلیف محصولات تحت لیسانس چه می‌شود، اظهار داشت: شرکت‌های خودروسازی در سراسر دنیا به دنبال منافع اقتصادی خود هستند به همین منظور بیشتر خودروسازان در حال حاضر با طرح دوگانه‌سوز کردن محصولات خود در ایران موافقت کرده‌اند و هیچ مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

محرابیان در حالی بر موافقت شرکت‌های خودروساز در سراسر دنیا با گازسوز کردن محصولات خود در ایران تاکید کرد که چندی پیش احمد قلعه‌بانی مدیرعامل شرکت سایپا اعلام کرد که شرکت پژو سیتروئن، شرایط گارانتی خودروی زانتیا را پس از گازسوز شدن نمی‌پذیرد در حال حاضر دو خودروی مربوط به پژو- سیتروئن در کشور تولید می‌شود که سیکل ترکیبی این خودروها در هر صد کیلومتر ۳۵/۱۰ لیتر است و با توجه به عدم موافقت شرکت پژو سیتروئن مبنی بر گاز سوز کردن این خودرو تولید این دو خودرو در هاله‌ای از ابهام قرار خواهد گرفت.

محرابیان به راه‌اندازی مرکز مطالعات CNG شرکت پژو در ایران اشاره و عنوان کرد: شرکت پژو به منظور پیگیری جدی دوگانه‌سوز کردن محصولات خود و تولید خودروهای پایه گاز سوز مرکز مطالعات CNG خود را در ایران راه‌اندازی کرده است که این امر نشان از موفقیت‌آمیز بودن طرح دوگانه سوز کردن خودرو در ایران است.

ون داخلی نداریم!

از سویی دیگر در ماده ۶ آیین‌نامه اجرایی ستاد تبصره ۱۳ عنوان شده است که سود بازرگانی واردات مینی‌بوس و ون با موتور پایه گازسوز و دو گانه سوز در صورت شماره‌گذاری با پلاک عمومی صفر خواهد بود.

رییس ستاد تبصره ۱۳ روز گذشته در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص واردات ون و مینی‌بوس به کشور اظهار داشت: در‌حال‌حاضر خودروی ون گازسوز در کشور به تولید نمی‌رسد و این مصوبه فقط برای خودروی وارداتی مطلقا پایه گاز سوز و پلاک عمومی لحاظ خواهد شد.

محرابیان در حالی بر عدم تولید خودروی ون و مینی‌بوس تاکید می‌کند که براساس آمار تولید سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران شرکت سایپا در سال ۸۶ برنامه تولید ۵۰۰ دستگاه خودروی ون کاروان و شرکت ایران‌خودرو دیزل نیز برنامه تولید چهار هزار و ۴۰۰ دستگاه مینی‌بوس و چهار هزار و ۳۰۰ دستگاه ون را در برنامه کاری خود قرار داده‌اند.

حال با توجه به حذف تعرفه واردات مینی‌بوس و ون به کشور مشخص نیست که تکلیف خودروهای تولیدی در کشور چه می‌شود و این حذف تعرفه تنها به ضرر خودروسازان خواهد بود.

در صورتی که خودروسازان به تعهدات خود مبنی بر تحویل به موقع ون و مینی‌بوس به ستاد تبصره ۱۳ عمل نمی‌‌کردند این ستاد می‌توانست تعرفه واردات را حذف کند این در حالی‌ است که ستاد تبصره‌۱۳ بدون هماهنگی با شرکت‌های خودروساز تعرفه واردات را به صفر رسانده است.

از سوی دیگر چندی پیش مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران خبر از موافقت ستاد تبصره‌۱۳ با واردات اتوبوس درون شهری داد و اعلام کرد که شرکت‌های واحد اتوبوسرانی کشور با مشکلات عدیده‌ای همچون نقص فنی مواجه هستند که به منظور بر طرف کردن این مشکل این شرکت واردات ۳هزار دستگاه اتوبوس درون شهری را در دستور کار خود قرار داده است.

محرابیان در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه در حال حاضر چندین شرکت خودروساز در کشور درحال تولید اتوبوس در کشور هستند، واردات اتوبوس آیا توجیه پذیر است یا خیر، اظهار داشت: تمام تلاش ستاد تبصره ۱۳ استفاده از اتوبوس‌های تولید داخل است و در صورتی که خودورسازان نتوانند به تعهدات خود مبنی بر تولید اتوبوس عمل کنند به ناچار اقدام به واردات اتوبوس خواهیم کرد.

۱۲۰۰جایگاه بنزین، ۲۳۰جایگاه سوخت CNG

پس از الزام خودروسازان مبنی بر گاز سوز کردن محصولات تولیدی، علاوه بر کمبود کیت و کپسول، کمبود جایگاه‌های سوخت CNG نیز از دیگر مشکلات این طرح بود. محرابیان روز گذشته تاکید کرد که در حال حاضر در مقابل ۱۲۰۰جایگاه بنزین در کشور تنها ۲۳۰۰جایگاه سوخت CNG وجود دارد.

رییس ستاد تبصره ۱۳ در خصوص اقدامات صورت گرفته به منظور افزایش جایگاه‌های سوخت CNG در کشور عنوان کرد: به منظور افزایش جایگاه‌های سوخت CNG در کشور تا پایان سال یک‌هزار جایگاه سوخت CNG در کشور افتتاح خواهد شد که بر اساس برنامه هفته ۱۵جایگاه به بهره‌برداری خواهد رسید.