گازسوز کردن، روش صرفه‌جویی در مصرف بنزین نیست

گروه خودرو - عباس کاظمی رییس سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت شاید تنها مدیر دولتی باشد که مخالفت خود را به طور صریح با دو گانه‌سوز کردن خودروها اعلام کرده و آن را روش غیر مناسبی برای صرفه‌جویی در مصرف خوانده است. چرا که وی اعتقاد دارد این روش تنها موجب تغییر نوع سوخت شده و در آینده به علت افزایش قیمت جهانی گاز مقرون به صرفه نخواهد بود. کاظمی از سویی مخالف دوگانه سوز کردن خودروهای داخلی است و از سویی دیگر از ورود دیگر سوخت‌های خودرو حمایت کرده و آن را ایده‌ای برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت می‌داند. دولت نهم با اجبار خودروسازها نسبت به تولید خودروهای صرفا دوگانه‌سوز و تکیه بر سوخت گاز در خودروهای تولیدی، ایده صرفه‌جویی در بنزین و رسیدن به هوای پاک در کلانشهرها را دنبال می‌کند هر چند تولید این نوع خودروها به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم با مشکلات جدی همراه است اما دولت به دنبال اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین، پروژه دوگا‌نه‌سوز کردن خودروهای تولیدی را به جدیت دنبال می‌کند.

حال مسوولان دست‌اندرکار و خودروسازها با همکاری یکدیگر در حال پیشبرد پروژه‌ای هستند که به نیمه راه نیز رسیده اما ایده‌های بلندپروازانه‌ای در پشت سر خود دارد. عباس کاظمی رییس سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت که شرکت متبوعش طی چندین سال گذشته متولی تامین مخازن و کیت خودروهای گازسوز بود مدیری است که به طور واقع‌بینانه اشکالات تولید خودروهای صرفا دوگانه‌سوز را به دست‌اندرکاران طرح گوشزد می‌کند طرحی که در دیگر کشورها نیز عملی نشده اما در کشور ما به طور جدی دنبال می‌شود.

هر چند ایران با منابع عظیم گازی مزیتی در این زمینه دارد که دیگر کشورها فاقد آن هستند اما این منبع گازی زمانی رو به افول خواهد رفت و قیمت جهانی آن نیز تابع متغییرهای غیرقابل پیش‌بینی است.

با این حال بسیاری از خودروسازهای مطرح دنیا به دنبال سوخت گازوئیل هستند سوختی که طبق قانون ۴۰ ساله‌ای در ایران، مصرف آن در ایران ممنوع اعلام شده است.

طبق جدیدترین آمار ارائه شده از سوی یک مرکز معتبر تحقیقاتی در اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۱۰ بیش از ۶۰درصد خودروهای سواری کشورهای اروپایی دیزلی خواهد شد.

اما کاظمی با جدیت خاصی به دنبال لغو ممنوعیت ورود و شماره‌گذاری خودروهای گازوئیل‌سوز سبک است. وی چندی پیش نیز عنوان کرده بود که براساس توافقنامه‌ای که بین این شرکت و ایران‌خودرو منعقد شده تا سال ۱۳۹۰ خودروهای دیزلی به بازار خواهند آمد و تامین دیزل مطلوب و مرغوب برای سوخت آنها نیز برعهده پالایشگاه‌ها است. رییس سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت روز گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار ما نیز ضمن تایید تلاش این سازمان برای لغو ممنوعیت ورود و شماره‌گذاری خودروهای گازوئیل‌سوز تاکید کرد که اجرای این ایده در مراحل اولیه قرار دارد و هم‌اکنون در حال رایزنی برای لغو این قانون ۴۰ساله هستیم. وی همچنین اظهار داشت که با توجه به اینکه نسل این خودروها طی سالیان اخیر بهبود یافته و پیوسته در حال پیشرفت است، واردات آن نیز می‌تواند اقدامی مثبت در جهت صرفه‌جویی و حتی بهینه‌سازی مصرف سوخت در کشور شود.

کاظمی نقش خودروهای گازوئیل‌سوز در کاهش آلایندگی‌ را موثر خواند و تاکید کرد که این نوع خودروها در یک پیمایش مساوی با خودروهای بنزین‌سوز، مصرف سوختی در حد نصف دارند و این موضوع، مزیت بسیار مهم و مثبتی است که نباید از آن غافل بود. رییس سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت در پاسخ به این پرسش خبرنگار ما که پرسید این نوع خودروها دقیقا از چه نوع ترکیب سوختی بهره می‌برند گفت: سوخت این نوع خودروها همانطور که از نامشان پیداست گازوئیل است اما نه این گازوئیل معمولی که در ذهن مخاطبان است. سوخت این خودروها گازوئیل کم با مقدار گوگرد کم (نفت و گاز کم گوگرد) است.

وی در مورد منابع سوخت خودروهای گازوئیل‌سوز تصریح کرد: به دلیل نوع خاص این سوخت، فعلا کشور قادر به تولید آن نبوده و کماکان در حال وارد کردن آن هستیم و در صورت لغو ممنوعیت واردات خودروهای گازوئیل سوز، نیازمند واردات بیشتر می‌خواهیم بود.

کاظمی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما مبنی بر تامین کپسول‌های مورد نیاز خودروهای گازسوز تاکید کرد: در حال حاضر تنها یک کارخانه در قزوین در حال تولید کپسول گاز است که البته در حال توسعه بوده به طوری که در آینده شاید پیشرفت خوبی در زمینه تولید بیشتر و بهتر این مخزن‌ها خواهیم بود.

وی افزود: هم اکنون ۱۳۰هزار کپسول ساخت داخل، تولید شده است و برنامه تولید و واردات ۱۵هزار کپسول دیگر را نیز در دستور کار داریم.

کاظمی ضمن تایید ایمنی کپسول‌ها گفت: این نوع کپسول‌ها چه از نوع وارداتی و چه آنهایی که ساخت داخل هستند از تمامی تست‌های فنی مورد تایید سازمان بهینه‌سازی، نمره قبولی دریافت کرده‌اند و از ایمنی کامل برخوردارند.

محدودیت‌های تازه برای خودروسازها

ابلاغ آیین‌نامه اجرایی تبصره ۱۳ قانون بودجه سال ۸۴ حاوی محدودیت‌هایی برای تولید خودروهای پرمصرف کشور بود این در حالی است که عباس کاظمی رییس سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت نیز روز گذشته از ارائه لایحه‌ای به مجلس خبر داد که محدودیت‌های جدی برای تولید خودروهای پرمصرف ایجاد می‌کند.

وی در این زمینه تاکید کرد: دولت به زودی با تقدیم لایحه‌ای به مجلس محدودیت‌ها جدی برای تولید خودروهای پرمصرف ایجاد خواهد کرد.

کاظمی تاکید کرد که دولت علاوه بر ایجاد این محدودیت مانع از شماره‌گذاری خودروهای سواری بامصرف سوخت بالای ۶ لیتر در کشور خواهد شد.

هر چند کاظمی خود مسوول نهادی است که میزان استاندارد مصرف سوخت خودروها را تعیین می‌کند اما بر این نکته نیز باید واقف باشد که تنها ۸ خودرو از ۳۲ خودروی تولیدی کشور مصرف سوختی معادل ۶ لیتر دارند و بیشتر خودروها به دلیل سهل‌انگاری و سوخت ارزانی که در دسترس عموم مردم قرار داشته بیشتر از این میزان سوخت مصرف می‌کنند.