گروه خودرو- ممنوعیت شماره‌گذاری خودروهای بنزین‌سوز در بیشتر استان‌های کشور به دلیل نبود جایگاه‌های CNG قابلیت اجرایی ندارد. سیدرضا فاطمی، معاون برنامه‌ریزی ستاد تبصره (۱۳) با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت:‌ قانون ممنوعیت تولید خودروهای بنزین‌سوز و عدم شماره‌گذاری آنها در صورت تولید، در راستای اهداف تبصره (۱۳) مورد تایید است، اما با توجه به محدودیت و یا عدم وجود جایگاه‌های سوخت CNG در بیشتر استان‌های کشور، این قانون هم اکنون قابلیت اجرایی نداشته و برای اجرای آن باید منتظر توسعه بیشتر جایگاه‌های سوخت CNG بود.

این قانون در حال حاضر فقط در کلان‌شهرهای کشور قابل اجراست.وی با بیان اینکه مجری طرح عدم شماره‌گذاری خودروهای تولیدی بنزین‌سوز، نیروی انتظامی است تاکید کرد: شرکت‌های خودروساز باید در این زمینه همکاری لازم را با ستاد تبصره (۱۳) داشته باشند چرا که در صورت تخطی از این قانون و تولید خودروهای بنزین‌سوز خارج از مجوز، مسوولیت عدم شماره‌گذاری محصولاتشان برعهده خود آنان بوده و حل این مشکل از حوزه وظایف ستاد تبصره (۱۳) خارج است. فاطمی در بخش دیگری از قیمت‌های خود در مورد خودروی تندر-۹۰ تاکید کرد: برای تولید مدل بنزین‌سوز این خودرو، یک مهلت چهارماهه در نظر گرفته‌ایم که پس از آن، تولید مدل بنزین‌سوز تندر-۹۰ نیز متوقف خواهد شد.

وی تاکید کرد: تا پایان امسال ۱۰۰۰ جایگاه سوخت CNG دیگر در کشور نصب و راه‌اندازی می‌شود.

با توجه به گفته‌های معاون برنامه‌ریزی ستاد تبصره (۱۳) می‌توان این‌گونه استنباط کرد که قانون ممنوعیت تولید خودروهای بنزین‌سوز و عدم شماره‌گذاری آنها در صورت تولید، کلیت نداشته و فقط مربوط به کلانشهرها به خصوص شهر تهران است. بدین معنی که شماره‌گذاری خودروهای بنزین‌سوز بسته به آنکه در کدام شهر و استان کشور مورد استفاده قرار گیرد، ممنوع یا بلامانع است.

موضوع دیگر در این زمینه بحث دوگانه‌سوز کردن و عدم‌تولید خودروهای بنزین‌سوز هاچ‌بک و همچنین خودروهای وارداتی و تحت لیسانس است.

فاطمی در این زمینه به خبرنگار ما گفت: خودروهایی نظیر پراید هاچ‌بک، مجوز تولید از نوع بنزین‌سوز خود را از ستاد تبصره (۱۳) دریافت کرده‌اند و مشکلی در زمینه تولید آنها وجود ندارد. در مورد تولید خودروهای تحت‌لیسانس نیز مانند ماکسیما و رونیز به علت تولید کم و لزوم اخذ مجوز از کارخانه‌ صاحب برند آنها، به این نتیجه رسیدیم که مجوز تولید برای این نوع خودروها نیز صادر شود.

معاون برنامه‌ریزی تبصره (۱۳) تاکید کرد: برای تولید خودروهای وارداتی که مصرف سوخت بالای شش لیتر دارند نیز هیچ گونه مجوزی را در نظر نگرفته‌ایم و طبق قانون ابلاغ شده به خودروسازان، در مقابل واردات هر دستگاه از این نوع خودروها، باید یک خودروی فرسوده از رده خارج شود.

فاطمی همچنین، دورنمای اهداف ستاد تبصره (۱۳) را تولید و نصب موتور پایه‌ گازسوز در سال آینده خواند و افزود: در حال حاضر شرکت‌های ایران‌خودرو سایپا در مجموع حدود ۱۱۰هزار دستگاه از این نوع موتور را تولید خواهند کرد و در مرحله اول این نوع موتور بر خودروی پراید نصب خواهد شد.