ساخت خودروهای هیبریدی در دستور کار قرار گرفت

گروه خودرو - منوچهر منطقی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌‌خودرو سه‌شنبه گذشته در جمع شماری از خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران آژانس‌های خبری و شبکه‌های رادیو تلویزیونی دنیا به تشریح و معرفی شرکت متبوع خود پرداخت. این گروه از خبرنگاران و تصویربرداران که از ۲۲ آژانس خبری و شبکه‌های بین‌المللی و به دعوت مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل ایران‌‌خودرو به این شرکت آمده بودند، سوالاتی پیرامون سهمیه‌بندی بنزین و اثر آن بر تولید محصولات ایران‌خودرو، مساله تحریم، کمبود مخازن سی.ان.جی، شایعه برکناری منطقی و... از مدیرعامل ایران‌خودرو پرسیدند منوچهر منطقی در ابتدای این نشست با اشاره به‌اینکه شرکت ایران‌خودرو به دلیل سرمایه‌گذاری عظیم، به همکاران بین‌المللی برای انجام کار مشترک نیاز دارد عنوان کرد که همکاری‌های بین‌المللی را عمدتا با خودروسازان بزرگ به صورت سرمایه‌گذاری مشترک (جوینت ونچر) و اتحاد استراتژیک شروع کرده و با شرکت‌هایی که در حال ورود به بازار هستند و می‌خواهند سهمی از بازار داشته باشند نیز همکاری داریم، بنابراین می‌خواهیم توانمندی‌های خود را نشان داده و زمینه‌های همکاری را معرفی کنیم.

وی تقاضای بازار ایران و بازار کشورهای منطقه را هر کدام، یک‌میلیون دستگاه اعلام کرد و ادامه داد: از این نظر، موقعیت استراتژیک و سوق‌الجیشی خوبی داریم، یعنی به عنوان یک پایگاه تولید منطقه‌ای، ضمن به حداقل رساندن هزینه‌های حمل‌و‌نقل، در برخی هزینه‌ها که تولید قطعات مهم‌ترین مورد آن است، نیز کاهش چشمگیر داشته باشیم.

مدیرعامل ایران‌خودرو هزینه تولید قطعات در ایران را ۱۵‌درصد ارزان‌تر از سایر کشورها اعلام کرد و اظهار داشت: با توجه به‌ایجاد یک‌میلیون دستگاه ظرفیت در ایران‌خودرو، توانمندی ایجاد یک بازار دو‌میلیون قطعه‌ای نیز وجود دارد که نیمی از آن برای مصرف داخلی و نیم دیگر برای سایر خودروسازان حاضر در منطقه است که مصرف آنها به سرعت در حال افزایش است.

منطقی در ادامه دیدار خود با خبرنگاران رسانه‌های خارجی، با اشاره به استراتژی کاهش مصرف سوخت و لزوم حرکت به سمت خودروهای گازسوز، گفت: ایران‌خودرو می‌خواهد در دنیا جزو چند بنگاهی باشد که در این زمینه حرف اول را می‌زنند.

وی با اشاره به توان و ظرفیت تحقیقاتی موجود در ایران‌خودرو گفت، موسسات تحقیقاتی متعدد داریم و هزینه کارهای تحقیقاتی را با هزینه‌ای پایین تر از سایر کشورهای جهان انجام می‌دهیم. به همین سبب، انجام کارهای تحقیقاتی برای خودروسازان جهانی و یا همکاری‌های تحقیقاتی مشترک با آنها از دیگر قابلیت‌های ایران‌خودرو است. وی در پاسخ به خبرنگار تلویزیون الجزیره در مورد تحقق برنامه افزایش تولید و اثر سهمیه‌بندی بنزین بر صنعت خودروی ایران گفت، ظرفیت ایران‌خودرو تا ۲۰۱۵ به یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزار دستگاه می‌رسد که ۲۰۰‌هزار دستگاه آن در سایت‌های خارج از ایران و یک‌میلیون آن در داخل خواهد بود.

وی با اشاره به اثر سهمیه‌بندی بنزین، آن را بهترین حرکت برای قاعده‌مند کردن مصرف و کنترل تورم داخلی عنوان کرد و گفت، ایران‌خودرو از طریق پرداختن به خودروهای کم مصرف و دوگانه‌سوز خود را برای این موضوع آماده کرده و سهمیه‌بندی بنزین اثری بر ایران‌خودرو نداشته است و براساس استراتژی‌های پیش رو، مصرف همه خودروها را کاهش می‌دهیم و خودروهایی را که در کوتاه مدت قادر به کاهش مصرف آنها نیستیم، دوگانه‌سوز می‌کنیم.

مدیر‌عامل ایران‌خودرو در پاسخ به سوال یکی دیگر خبرنگاران در مورد کمبود مخازن سی.ان.جی و تامین آن، با اشاره به اینکه رشد خودروهای دوگانه‌سوز در ایران خیلی سریع بود، مخازن سی.ان.جی را یکی از گلوگاه‌های مربوط عنوان کرد و گفت، برای تامین این مخازن ایران‌خودرو ضمن تلاش برای تامین این مخازن از منابع متعدد سراسر جهان به ‌ایجاد پایگاه‌های تولید به صورت سرمایه‌گذاری خود یا مشارکت با شرکای خارجی اقدام کرده است.

وی افزود، دو طرح در این زمینه در دست است که امیدواریم تا ۱۸ ماه آینده با ظرفیت ۴۰۰‌هزار به عملیاتی شدن برسد. همچنین شرکت‌های متعددی هم در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند. به‌ این ترتیب براساس برنامه‌ریزی، تولید مخازن سوخت گاز تا دو سال آینده به یک‌میلیون و تا سه سال به دو‌میلیون افزایش خواهد یافت.

منطقی در پاسخ به سوال خبرنگار پرس تی وی که پرسید، تحریم‌ها چه تاثیری روی صنعت خودروی ایران دارد، گفت، در مورد تحریم‌ها، مراحل آن و تجارب کشورهای دیگر، بررسی‌های گسترده‌ای را انجام دادیم و برای به حداقل رساندن اثر تحریم‌ها برنامه‌ریزی کردیم، که تا به امروز تحریم‌ها اثری نداشته و برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا چنان چه شدید تر شد، آسیب‌پذیری نداشته باشیم. وی ادامه داد، برخی شرکت‌ها و کشورها خارج از قواعد تحریم‌، شرایط سختی را برای ما گذاشته‌اند و ما با کمک بانک مرکزی برای بخشی از آن راهکار پیدا کردیم و دنبال آن هستیم در شرایط سخت‌تر هم راهکارهایی پیدا کنیم.

منطقی در پاسخ به سوال دیگری در مورد استراتژی ایران‌خودرو در سایت‌های خارج از کشور گفت، برنامه ما این است که در برخی بازارها که مصرف آنها بالا است و یا موقعیت اقتصادی خوبی دارند و از نظر حجم بازار و سطح فناوری لازم مورد توجه سایر خودروسازان نبوده، وارد شویم. یکی از اینها بازار سی آی اس است که برای ورود به آن، دو منطقه آذربایجان و بلاروس را انتخاب کردیم.

برای ورود به بازار کشورهای عربی نیز سوریه را مرکز تولید قراردادیم و امیدواریم با سیاست‌هایی که در پیش گرفته‌ایم و سرمایه‌گذاری قطعه‌سازان سوری تا دو سال دیگر، سوریه پایگاه منطقه‌ای کشورهای عربی شود.

در آفریقا هم دو منطقه سنگال برای غرب آفریقا و مصر را مورد توجه قرار دادیم و در امریکای جنوبی هم ونزوئلا را انتخاب کردیم.

وی در ادامه گفت‌و‌گو با خبرنگاران رسانه‌های خارجی در مورد حرکت ایران‌خودرو به سمت خودروهای کم مصرف، از سرمایه‌گذاری و آماده سازی برای تولید ۵۰۰‌هزار موتور کم مصرف خبر داد که در تمامی محصولات ایران‌خودرو قابل نصب است. وی افزود، ایران‌خودرو همگام با دیگر خودروسازان جهان استفاده از خودروهای هیبریدی را نیز در دستور کار دارد . وی گفت، در طرح مشترک با یکی از دانشگاه‌ها بر روی این موضوع کار می‌کنیم که فاز اول آن اتوبوس است. وی همچنین از آمادگی ایران‌خودرو برای همکاری مشترک در سایر کشورهایی که می‌خواهند به ‌این کار بپردازند خبر داد.

منطقی در پاسخ به ‌این سوال که، چرا ایران‌خودرو بیشتر با شرکت‌های فرانسوی مانند پژو و رنو کار می‌کند، گفت، در بخش سواری عمدتا با شرکت‌های فرانسوی کار می‌کنیم، اما در بخش خودروهای تجاری با المان و چین نیز همکاری داریم.

وی یادآور شد، در بخش سواری علاوه بر شرکت‌های فرانسوی، همکاری‌های دیگری را آغاز کرده‌ایم و در آینده نزدیک به یک تعادل در این زمینه دست خواهیم یافت.

منطقی در پاسخ به خبرنگار رویترز که پرسید همکاری‌های بین‌المللی ایران‌خودرو با چه کشورهایی برنامه‌ریزی شده و آیا فشارهای بین‌المللی به‌ این کشورها مانع از همکاری با آنها نخواهد شد، گفت: ما زمینه‌های همکاری را به صورت سرمایه‌گذاری مشترک یا اتحاد استراتژیک با چند شرکت شروع و پیش برده‌ایم و تا به حال فشارهای بین‌المللی روی آنها اثر نگذاشته چون این شرکت‌ها با یک بازار دو‌ میلیونی طرف هستند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار سوری که در مورد برنامه افزایش سقف تولید سایت سمند سوریه و نیز تولید قطعات سمند در سوریه پرسید اظهار داشت: ایران‌خودرو کارخانه سیامکو را در سوریه با هدف تولید ۱۰‌هزار دستگاه خودرو در سال احداث کرد اما این کارخانه قادر خواهد بود در سه شیفت کاری تا ۳۰‌هزار دستگاه خودرو تولید کند. برای اینکه سوریه هم بازار مصرف داخلی را پاسخ گوید و هم به دیگر کشورهای عربی صادر کند، همکاری بین قطعه‌سازان ایران و قطعه‌سازان سوریه را آغاز کردیم و قرار است که ۴۰‌درصد مجموعه قطعات سمند را در سوریه تولید کنیم. در حال حاضر ۹ شرکت ایرانی با شرکت‌های همکاری سوری قرارداد بسته‌اند و امیدوار هستیم که ظرف ۱۸ ماه‌ آینده به سقف تولید ۴۰‌درصد برسیم که بخشی از این تولیدات در بازار سوریه مصرف شود و بخش دیگری هم به کشورهای همسایه صادر شود.

منطقی در مورد شایعات جابه‌جایی خود نیز تصریح کرد: مجموعه ‌ایران‌خودرو مجموعه‌ای بزرگ و مورد توجه است و حول‌و‌حوش چنین مجموعه‌ای بحث‌های زیادی مطرح است. یکی از این بحث‌ها هم جابه‌جایی مسوولان است که هر چند وقت یک بار در مطبوعات مطرح شده و تکذیبیه‌اش را هم دریافت کرده‌اند، این موضوع ممکن است در آینده هم تکرار شود و تکذیبیه‌های مجددی دریافت کنند.

مدیرعامل ایران‌خودرو در خصوص علل وجود تفاوت قیمت بین خودروهای عرضه شده در داخل و خارج از کشور گفت: قیمت خودرو در ایران تحت تاثیر چند عامل است که در صورت تغییر این عوامل قیمت خودرو می‌تواند کاهش یابد. خودرو یک قیمت تمام شده دارد و یک قیمت هم قیمتی است که دست مشتری می‌رسد. علت این که می‌بینید خودرو در بازارهای صادراتی قدری ارزان‌تر است این است که ما به قیمت کارخانه صادر می‌کنیم و یک سری مالیات‌ها و عوارض داخلی به آن تعلق نمی گیرد و فقط مالیات‌ها و عوارض همان کشور خاص به قیمت خودرو اضافه می‌شود. اگر این عوامل که دست خودروساز هم نیست تغییر کنند، خودرو می‌تواند ارزان‌تر به دست مصرف‌کننده داخلی برسد.

وی افزود: در اغلب کشورها برای ورود مواد اولیه تعرفه در حد صفر تا ۴‌درصد است، در حالی که ما برای واردات مواد اولیه حداقل ۱۵‌درصد و تا ۴۰‌درصد تعرفه می‌پردازیم. در صورتی که وقتی صادر می‌کنیم این تعرفه را به ما بر می‌گردانند. یک نکته دیگر هم این که همین خودروها که ما با قیمت ارزان‌تر یا قیمت کارخانه صادر می‌کنیم در بازار هدف به قیمت داخل به فروش می‌رسند. مثلا در سمند در سوریه حدود ۱۲۴۰۰‌دلار عرضه می‌شود یا در بازار روسیه سمند بین ۱۳ تا ۱۴‌هزار دلار عرضه می‌شود که معادل بازار ایران است.

خبرنگاری از تلویزیون دوحه پرسید «قیمت خودروها در صورت اعلام شدن قیمت آزاد برای بنزین ثابت خواهند ماند یا ارزان‌تر خواهد شد؟»

مدیرعامل ایران‌خودرو پاسخ داد: سیاست دولت این است که به سمت گران کردن بنزین با توجه به تورم‌زا بودن این امر نرود. همین که برای مصرف سقفی اعلام می‌شود همه به سمت خودروهای کم مصرف تر می‌روند. با توجه به اینکه ما هم برای این بخش برنامه‌ریزی کرده‌ایم با سهمیه‌بندی بنزین یا گران شدن احتمالی که زمینه آن وجود ندارد، می‌توانیم خودروهایی با مصرف کم عرضه کنیم و در نتیجه ارزان یا گران شدن خودروهای ما در کوتاه مدت ممکن است اما در میان مدت نخواهد بود.

وی اضافه کرد: علت گران شدن خودروهای کم مصرف نیز این است که وقتی سهمیه‌بندی صورت می‌گیرد تقاضا به سمت خودروهای کم مصرف می‌رود، ما هم الان برای تولید خودروهای کم مصرف ظرفیت کمتری داریم ولی برنامه‌ریزی کرده‌ایم و مثلا قادر هستیم ساعتی ۴۲ دستگاه و روزانه ۹۰۰ دستگاه ۲۰۶ تولید کنیم اما الان نصف این مقدار تولید می‌کنیم، بنابراین متناسب با تقاضای بازار به سمت تولید خودروهای کم مصرف رفته، سرمایه‌گذاری و زمینه‌ها را ایجاد کرده‌ایم.

وی در پاسخ پرسش خبرنگار روزنامه ان‌آر‌سی هلند در خصوص روابط با شرکت بنز اظهار داشت: همکاری ما با شرکت بنز عمدتا در زمینه خودروهای تجاری و کامیون است و می‌توانیم بگوییم بخشی از تولید آنها یعنی حدود ۳ تا ۱۳‌درصد که بین سال‌های مختلف متفاوت بوده، سفارش گذاشتیم. البته تحریم‌های اخیر باعث شده جنس را با تاخیر از آنها دریافت کنیم.

منطقی خاطرنشان کرد: برای تولید سواری بنز می‌خواستیم با شرکت بنز سرمایه‌گذاری مشترکی داشته باشیم که بنا به سیاست‌های داخلی شرکت محقق نشد و خودمان سرمایه‌گذاری کردیم که خط تولید آن هم از سال گذشته راه‌اندازی شده و فعلا در این زمینه مشکلی نداریم. ظرفیتی که برای تولید سواری بنز ایجاد شده حداکثر ۵‌هزار دستگاه است که ما از ۲۵۰۰ دستگاه سالانه شروع کردیم و متناسب با کشش بازار می‌توانیم این رقم را افزایش دهیم.