طاهره بالایی

سازمان فروش شرکت ایران‌خودرو در تاریخ ۱۲/۱۱/۸۵ در روزنامه‌های سراسری آگهی فروش خودرو پژو۲۰۶SD د(۷۸) دوگانه‌سوز را درج کرده و مشتریان این خودرو را دعوت به خرید این وسیله با پرداخت دو قسط پیش‌فروش به مبلغ ۴۹۵۰۰۰۰۰ریال و تحویل خودرو در مردادماه را وعده داده بود. اینجانب با توجه به دوگانه‌سوز بودن خودروی اعلامی، مبادرت به پرداخت اقساط در تاریخ مقرر ۸/۱۲/۸۵ و ۱۲/۲/۸۶ و عقد قرارداد با مدیریت فروش شرکت نمودم.

در تاریخ ۳۰/۳/۸۶ به اینجانب تلفنی اعلام شد به شرکت مراجعه کرده و دعوتنامه تحویل خودروی خود را دریافت نمایید اما پس از دعوتنامه که تاریخ ارسال آن ۲۲/۳/۸۶ بود این عبارت را در ابتدای صفحه دعوتنامه مشاهده کردم.

«سلام علیکم احتراما متاسفانه امکان تولید خودروی پژو ۲۰۶SD د(۷۸) دوگانه‌سوز مهیا نگردید. لذا با تخفیف ویژه دعوتنامه شما به صورت SDپژو ۲۰۶ معمولی ارسال می‌شود.

از این موضوع می‌گذریم که چگونه در واژگان اهالی مدیریت فروش ایران‌خودرو دعوت تلفنی و مراجعه به مرکز فروش ایران‌خودرو و اخذ دعوتنامه توسط خریدار، ارسال دعوتنامه قلمداد می‌شود، بماند.

شاید اخیرا مشتری‌مداری ایران‌خودرو این‌گونه حکم می‌نماید. اما آنچه مرا وادار کرده تا در این باره از مطبوعات کمک بطلبم، برخورد بسیار خوب مدیریت فروش ایران‌خودرو با مشتریان خود است.

در دنیایی که مشتری‌مداری و رقابت برای تولید با کیفیت بهتر یک اصل اجتناب‌ناپذیر است، جواب‌های سربالای این عزیزان دیدنی و شنیدنی است به خیل مراجعان معترض می‌گویند هنوز خط تولید پژو SD دوگانه‌سوز راه‌اندازی نشده است لذا بهتر است شما به خودرو SD معمولی قانع باشید.

و در پاسخ به این سوال اگر تاکنون موفق به راه‌اندازی خط تولید پژو SD دوگانه‌سوز نشده‌اید چرا در روزنامه‌ها آگهی فروش آن را درج کردید؟گفته‌اند: بهتر است همین خودروی معمولی SD را دریافت کنید چون اصلا معلوم نیست این خط تولید راه بیفتد.

اینکه چرا مدیران محترم ایران‌خودرو مشتریان را به این شکل سرکار گذاشته‌اند جواب آن را کسی نمی‌داند.

اما جالب‌تر این است فقط دو راه بیشتر وجود ندارد یا ودیعه را بگیرید و به سود متعلقه مختصر آن قانع باشید یا خودرو معمولی بخرید و خیرش را ببینید.

اینکه چرا مشتری اقدام به خرید خودروی دوگانه‌سوز کرده است خیلی مهم نیست اصولا مگر انگیزه کسی که خودرو می‌خرد مهم است، مهم این است که ما پول مشتریان را چند ماه گرفته‌ایم و به آن سود مشارکت داده و خودرو با تخفیف به آنها می‌دهیم مشتری باید بسیار دلخوش باشد که ما افتخار فروش خودرو ایران‌خودرو را به او داده‌ایم.

پافشاری بعضی از مشتریان باعث جواب بهتری نیز می‌شود بروید به مراجع قضایی شکایت کنید و از این طریق شاید به خودرویی دوگانه‌سوز آن هم غیر پژو ۲۰۶ SD برسید اما طبیعی است اگر قوه قضائیه بخواهد خارج از نوبت هم به این پرونده شما رسیدگی کند چند ماهی طول خواهد کشید.

مشتری بیچاره حاضر می‌شود التماس کند و از مدیران عالی مقام و شایسته تعظیم بخواهد اگر می‌شود لااقل این قرارداد را تبدیل به یک خودروی دوگانه‌سوز دیگر مثل سمند یا پژو ۴۰۵ نمایید.

این هم ممکن است، البته اگر مدیران بالایی رقت قلبی پیدا کنند و دستور دهند شاید راهی باز شود اما همین موضوع نیز چند ماهی طول خواهد کشید و جالب است اگر به تلفن به این مدیران از ما بهتران به نوعی دسترسی پیدا شود، سرکار خانم منشی غرولند کنان از کار شما با آقای مدیر می‌پرسد و هزار دلیل قانع‌کننده که مدیر کار دارد و شما را نمی‌تواند ببیند و جالب اینکه وقتی مدیر عامل محترم فروش در حاشیه نامه مشتری مظلوم دستور داد «یا معمولی بخرد یا تامل کند.» منشی و کارمند مجموعه به دستور مدیر عامل حق ندارند این فرمان دستنویس را به مشتری بدهند و باید این دستور فقط در سیستم رایانه شرکت بماند.

خلاصه کنم وقتی قرار باشد بقالی سرکوچه ما فقط یک بقالی باشد و ما هم به نوعی مجبور باشیم فقط از او خرید کنیم ظاهرا چاره‌ای نیست. باید سوخت و ساخت و چندین میلیون پول بی‌زبان را چند ماهی به این بقالی داد و اگر لطفی شامل حال شد شاید تفضلی شود و شبیه جنس شما بعدا به شما داده شود. این چند خط را نوشتم شاید یکی در ایران خودرو پیدا شود و بگوید ماست ما به چند. شاید کسی هم پیدانشود، خدا می‌داند.

اما در خاتمه می‌گویم این نه رسم مشتری‌مداری است و نه رسم کسانی که ادعا دارند خودروی ملی تولید می‌کنند و می‌توانند وارد رقابت جهانی خودروسازی شوند.