آغاز فصل گرما با سردی بازار خودرو همراه شد

مژگان میرزایی

خبر سهمیه‌بندی بنزین، بازار خرید و فروش خودرو را همچنان متشنج نگه داشته است. هر چند این خبر تصور ارزان‌سازی خودرو را به همراه داشت، اما برخلاف این تصور نه تنها قیمت انواع خودرو در بازار کاهش نیافت بلکه در این مدت اکثر خودروهای داخلی افزایش قیمت نیز داشته است. خودروهای گازسوز بهترین گزینه برای حفظ بازار

افزایش قیمت خودرو و بلاتکلیف بودن سهمیه‌بندی بنزین از ابتدای سال تاکنون منجر به بلاتکلیفی متقاضیان و رکود در بازار خودرو شده است. اما همین رکود نیز موجب کاهش قیمت و یا حتی ثبات در بازار خودرو نشد. پس از اعلام تصویب سهمیه‌بندی بنزین، خودروساز‌ها برای رونق بازار خودرو و از دست ندادن مشتریان خود اقدام به افزایش تولید خودروهای دوگانه‌سوز کردند که این امر منجر به افزایش قیمت خودروهای گازسوز تا ۵۰۰هزار تومان شد حال متقاضیان نیز با وجود اعلام بسیاری از کارشناسان مبنی بر معایب خودروهای دوگانه‌سوز به ناچار تن به خرید اینگونه خودروها می‌دهند. در حال حاضر برخی خریداران خودرو با تصویب سهمیه‌بندی به دنبال خودرویی هستند که امکان دوگانه‌سوز شدن را داشته باشد تا در صورت سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین بتوانند از این آپشن خودروی خود استفاده کنند.

رونق خودروهای کم مصرف

همچنین از ابتدای اعلام سهمیه‌بندی بنزین از سوی دولت قیمت خودروهای کم مصرف مانند دوو ماتیز و MVM افزایش چشمگیری یافته است خودروی ماتیز که چند سالی است تولید آن در داخل کشور متوقف شده، به عنوان خودروی کارکرده طی دو ماه گذشته حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰هزار تومان افزایش قیمت داشته علاوه بر ماتیز MVM نیز به دلیل کم‌مصرف بودن، مخاطبان بسیاری را طی ماه‌های گذشته به سوی خود جلب کرده است.

در حال حاضر خودروی پراید، آردی و روا نیز به دلیل قابلیت گازسوز شدن و قیمت‌ آنها طرفداران خاصی پیدا کرده این خودروها علاوه بر مزایای مذکور در مقایسه با سایر خودروها در رده خودروهای کم‌مصرف قرار دارند.

قیمت انواع خودرو در بازار

در یک ماه گذشته برای بار دوم از ابتدای سال تا به حال بازار خودرو دچار افزایش قیمت شده، بر این اساس پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با افزایش ۵۰۰هزار تومانی با قیمت ۱۲میلیون و ۲۵۰هزار تومان و زانتیا لوکس با افزایش یک‌میلیون تومانی نسبت به دو هفته قبل به قیمت ۲۶میلیون و ۶۰۰هزار تومان معامله می‌شود. قیمت فولکس گل و هیوندای ورنا نیز با افزایش حدود یک‌میلیون تومانی به ۱۴میلیون و ۵۰۰ و ۱۵میلیون و ۲۰۰هزار تومان رسید. این در حالی است که ساخت داخل تمام این خودروها زیر ۶۰درصد است و به دلیل مشکل گشایش LC از سوی بانک‌های خارجی، واردات قطعات خودرو با کندی مواجه شده که این عامل بر روی تولید خودرو تاثیر گذاشته است.

همچنین خودروهای گازسوز نیز به دلیل افزایش تقاضا با افزایش قیمت روبه‌رو بوده‌اند، به طوری که سمند گازسوز با قیمت ۱۲میلیون و ۹۰۰هزار تومان معامله می‌شود. پراید گازسوز هم هفت‌میلیون و ۷۵۰هزار تومان در بازار قیمت دارد.

همچنین پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز ۱۲میلیون و ۸۰۰ تا ۱۲میلیون و ۹۰۰هزار تومان در بازار معامله می‌شود. پژو روا دوگانه‌سوز نیز با مخزن با قیمت ۸میلیون و ۶۵۰هزار تومان و بدون مخزن با قیمت ۸میلیون و ۴۵۰هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد. همچنین در حال حاضر پراید معمولی بنزین‌سوز در بازار با قیمت ۷میلیون و ۲۰۰هزار تومان تا ۷میلیون و ۴۰۰هزار تومان فروخته می‌شود. سمند معمولی نیز با قیمت ۱۲میلیون تا ۱۲میلیون و ۲۰۰هزار تومان در بازار عرضه می‌شود. پژو ۴۰۵ نیز ۱۲میلیون و ۲۵۰هزار تومان در بازار قیمت دارد.

افزایش قیمت خودرو موقتی است

جلال ریخته‌گر قدیمی، رییس اتحادیه نمایشگاهداران در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص دلایل افزایش قیمت خودرو در بازار طی هفته‌های گذشته عنوان کرد: در حال حاضر قیمت خودرو حدود یک الی دو درصد افزایش یافته که این افزایش قیمت موقتی است.

وی در ادامه تصریح کرد: در ماه‌های پایانی سال به دلیل شروع تعطیلات عید‌نوروز و همچنین با نزدیکی تعطیلات تابستان تقاضا برای خرید خودرو ۱۰ الی ۱۵درصد افزایش می‌یابد که این افزایش تقاضا منجر به افزایش قیمت خودروها می‌شود.

ریخته‌گر کمبود برخی خودروها در بازار را ازجمله دلایل افزایش قیمت اینگونه خودروها، دانست و اظهار‌داشت: پژو ۲۰۶ به دلیل اینکه خودروی کم مصرفی است و خودروی پراید نیز به دلیل قیمت مناسب آن نسبت به سایر خودروها در این مدت با استقبال بسیار مردم مواجه شدند که این امر موجب کمبود این خودرو در بازار و افزایش قیمت آن شد.

وی در‌خصوص اینکه آیا سهمیه‌بندی بنزین برروی قیمت خودرو تاثیرگذار خواهد بود اظهار‌داشت: سهمیه‌بندی بنزین تاثیری برروی قیمت خودرو نخواهد داشت. دولت سهمیه‌ بنزین برای خودروهای سواری را ۳ الی ۴ لیتر اعلام کرده است که با این سهمیه حدود ۲۰درصد از خودروهای سواری با مشکل مواجه نمی‌شوند در صورتی‌که سهمیه ۵ لیتر در نظر گرفته شود. ۵۰درصد از خودروهای سواری نیازی به بنزین آزاد ندارند و تنها ۳۰درصد خودروهای سواری هستند که با مشکل مواجه می‌شوند و این امر منجر به کاهش قیمت خودروهای سواری نخواهد شد.

وی در پایان عنوان کرد: طرح خروج خودروهای فرسوده افزایش عرضه و کاهش تقاضا و نزدیک شدن به فصل تابستان ازجمله دلایل افزایش قیمت خودرو طی هفته گذشته بوده است.

افزایش بیمه شخص ثالث منجر به افزایش قیمت خودرو شده است

داوود میرخانی رشتی، دبیر سابق انجمن خودروسازان نیز در خصوص اینکه آیا سهمیه‌بندی بنزین موجب کاهش قیمت خودرو خواهد شد اظهار داشت: تا زمانی که سیستم حمل و نقل عمومی کارآمد نباشد مردم ناچار به استفاده از خودروهای شخصی خود هستند به همین دلیل افزایش قیمت بنزین تاثیری بر روی قیمت خودرو نخواهد داشت.

وی در ادامه تصریح کرد: در‌حال‌حاضر در شرف آغاز تعطیلات تابستانی هستیم همه ساله و با آغاز تعطیلات تقاضا برای خرید خودرو افزایش می‌یابد و این افزایش منجر به افزایش قیمت خودرو در بازار می‌شود اما پس از پایان یافتن تعطیلات قیمت خودرو کاهش خواهد یافت. وی افزایش قیمت بیمه شخص ثالث را یکی دیگر از دلایل بالا رفتن قیمت خودرو دانست و عنوان کرد: در ایران شرکت‌های خودروساز موظفند که خودرو را بیمه تحویل متقاضیان دهند به همین دلیل افزایش بیمه بر روی قیمت خودرو تاثیر می‌گذارد و منجر به افزایش قیمت خودرو می‌شود.